Snímka zdroj: PSK
Tatry majú po vyše po vyše piatich desaťročiach vynovené cesty. Prešovský samosprávny kraj (PSK) tu ukončil masívnu rekonštrukciu Cesty slobody v rámci najvýznamnejšieho infraštruktúrneho projektu krajskej samosprávy za posledné roky.
Investícia za takmer 45 miliónov sa týka modernizácie až 43 kilometrov ciest, pričom prešovská župa aktuálne odovzdala do užívania šesť so siedmich úsekov projektu. Stalo sa tak navyše v rekordne krátkom čase, a to za necelé dva roky.
Veľký investičný projekt Cesta slobody vstupuje do finále. Komplexná modernizácia tejto dôležitej dopravnej tepny prechádzajúcej viacerými tatranským obcami, ktorá patrí k najdlhším cestám regiónu, je vďaka PSK realitou. Týka sa to úsekov od Podbanského po Tatranské Matliare, viacerých mostov, odpočívadiel, múrov, priepustov či poloestakády. Oprava celkovo 43 kilometrov ciest a ďalšej cestnej infraštruktúry si vyžiadala investíciu takmer 45 miliónov eur. Financovala sa prevažne z európskych zdrojov, konkrétne Integrovaného regionálneho operačného programu a s prispením štátneho rozpočtu i z rozpočtu PSK.
„Môžeme povedať, že sme dokázali niečo, čo sa na Slovensku málokedy vidí. Odovzdali sme Tatrám opravené cesty skôr, ako bolo v pláne. Chceli sme totiž, aby bola tunajšia doprava a cestovný ruch obmedzené čo najmenej a aby sa tu zimná sezóna začala už na vynovených vozovkách. A teda na kvalitných a bezpečnejších cestách. Veľká vďaka patrí jednak rezortu investícií za súčinnosť a ústretovosť pri financovaní projektu i všetkým dodávateľom stavieb na jednotlivých úsekoch. Naozaj sa maximálne zmobilizovali a pracovali najmä uplynulé mesiace na plné obrátky, aby sme to všetko stihli do začiatku zimy,“ priblížil predseda PSK Milan Majerský v stredu 8. novembra počas slávnostného odovzdania šiestich zrekonštruovaných úsekov. Ako ďalej uviedol, všetky najdôležitejšie míľniky projektu boli splnené kvalitne, v predstihu aj so zvládnutím viacerých neočakávaných technologických zmien a riešení.
„Vyskytli sa tu viaceré nepredvídateľné okolnosti, ktoré jednoducho patria ku všetkým náročnejším stavbám. V záujme bezpečnosti sme ich museli zakomponovať do realizácie, hoci nám navýšili celkovú investíciu o približne tri milióny. Projekt si napokon v konečnom súčte vyžiada vklad necelých 45 miliónov eur, čo sú peniaze, ktoré sa tu jednoznačne oplatilo investovať. Cesty pod Tatrami sú totiž teraz ukážkou toho, ako to má v 21. storočí vyzerať,“ povedal M. Majerský, ktorý zároveň dodal, že osobitne sa bude riešiť ešte prieťah Tatranskou Lomnicou s možným financovaním z Operačného programu Slovensko.
Nateraz sú hotové úseky Podbanské – Pavúčia dolina a Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/ 538, kde zhotoviteľom je firma Swietelsky Slovakia. Ide celkovo o takmer 15 km vynovených ciest, päť mostov a 42 priepustov. Na úseku sa tiež osadila nová meteostanica na meranie teploty vozovky, vzduchu či vlhkosti a rosného bodu.
Motoristi sa tešia aj z vynovených 14,9 km ciest v úseku križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok a medzi Batizovským potokom a Starým Smokovcom. Zhotoviteľ firma Strabag sa tu postarala tiež o rekonštrukciu 12 mostov, 10 zárubných múrov, 27 priepustov, jednej poloestakády, ale aj štyroch odpočívadiel, ktoré dostali príznačné názvy – Orol, Medveď, Rys a Kamzík. Zahŕňajú parkovacie miesta a atraktívne oddychové zóny, ktoré sa postupne dovybavia prístreškami na sedenie, detskými ihriskami, stojanmi na bicykle, kamerovým systémom, odpadkovými košmi aj toaletami.
V piatom úseku medzi Starým Smokovcom a Tatranskými Matliarmi sa opravilo takmer 6,2 km ciest, dva zárubné múry a 20 priepustov. Aj tu pribudla nová meteostanica. Práce v úseku pritom realizovala firma Eurovia SK. Spoločnosť Colas Slovakia sa podpísala pod rekonštrukciu 6,12 km ciest medzi Tatranskými Matliarmi a križovatkou s cestou I/66. Opravila tu tiež päť mostov a 10 priepustov.
„Tieto úseky sú hotové naozaj v predstihu a motoristi ich môžu plne využívať už pred začatím zimnej sezóny. Práve to nám spôsobovalo asi najviac vrások a museli sme v tomto smere bojovať s kritikou, že robíme počas sezóny, ale tá je tu vlastne vždy. Videli to dennodenne naši robotníci, ktorých tu v najväčšej špičke bolo až okolo 500 - hlavne vo finále na mostných konštrukciách. Zápasili s množstvom áut, cyklistami motoristami, ale ukázali, že sa to dá. Na tejto stavbe sa totiž stretla generácia nových manažérov a kvalitný tím, ktorí boli naozaj dobre motivovaní, čo je vidieť na samotnom výsledku,“ vysvetlil riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth.
Posledný siedmy úsek na ceste II/537 je v réžii spoločnosti Metrostav DS. Práce tu aktuálne stále prebiehajú a presiahnu aj do roka 2024 s predpokladaným ukončením v septembri. Týkajú sa technologicky náročnejších stavieb, konkrétne dvoch mostov. Úsek celkovo zahŕňa opravu až štyroch mostných objektov, 14 oporných múrov a 11 priepustov. Aktuálne je jeho prestavanosť už 70%.
„Súčasťou tejto modernizácie a rekonštrukcie teda bola nielen vozovka Cesty slobody, ale komplexný vodný režim. Čiže aj jednotlivé drenáže, priepusty, mosty a pod. Najťažší bol pritom samotný úvod - koordinácia jednotlivých činností a postupov prác či zosúladenie harmonogramu zhotoviteľov, pretože sme v náročnom území Tatranského národného parku, kde sú rokliny, vodné toky a kde sme v dotyku s tatranskou elektrickou železnicou. No a zabrať dalo aj vyčistenie cesty, náletov, ktoré tu boli, a potom tiež vytýčenie inžinierskych sietí, “ dodal riaditeľ projektu Vysoké Tatry Jozef Fabian.
Projekt Vysoké Tatry so sebou priniesol i spoločnú iniciatívu zameranú na podporu zachovania miestnej biodiverzity. Ide o výsadbu 2 000 kusov vhodných tatranských drevín, ktorá nahrádza nútený výrub stromov a drevín za zenitom životnosti, ktoré na tatranskej magistrále ohrozovali cestnú premávku. Výsadba prvých kusov jedlí a javorov sa symbolicky začala v septembri 2023 a ukončená má byť do konca roka 2024.