Snímka z podpisu zmluvy na výstavbu úseku R3 Tvrdošín - Nižná.
Po takmer 14-tich rokoch od záverečného stanovisko posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA bola včera (25. 2.) podpísaná zmluva so zhotoviteľom na výstavbu R3 na Orave.
Po ukončení súťaže na dostavbu kľúčového úseku Višňové - Dubná skala, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, ide o ďalšiu dobrú a mimoriadne dôležitú správu pre Žilinský kraj.
Celá Orava netrpezlivo čaká na spustenie výstavby úseku R3 Tvrdošín – Nižná, ktorý bol dlho pripravovaný a dlho súťažený (verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavby bolo vyhlásené ešte v lete 2017). Nakoľko tento úsek vedie paralelne s D3 nemohol byť financovaný z nenávratných finančných zdrojov, bola jeho výstavba otázna.
„Považovali by sme však za maximálne neefektívne, ak by sa vláda rozhodla nezafinancovať výstavbu pripraveného a vysúťaženého úseku R3. Orava už roky trpí vysokým tranzitom kamiónovej dopravy a to aj z dôvodu, že ide o zásadnú spojnicu s Poľskom. Tranzit tak vedie po ceste prvej triedy v blízkosti rodinných domov priamo cez dediny. Kvalitu života obyvateľov znižuje hluk a otrasy, nebezpečné je často aj prechádzanie cez cestu. Orava nepotrebuje vzdušné zámky, Orava nevyhnutne potrebuje obchvaty všetkých dedín. Nepotrebujeme parametre diaľnice, potrebujeme cestu, ktorá odbremení obyvateľov od neznesiteľných podmienok,” povedala županka Erika Jurinová.
Zmluvu na výstavbu úseku R3 Tvrdošín - Nižná podpísali včera (vo štvrtok) v Tvrdošíne zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti a konzorcia stavebných firiem Hochtief SK, PORR a Hydroekol Dolný Kubín za účasti ministra dopravy a výstavby SR Andreja Doležala, ministra financií SR Eduarda Hegera a predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja Eriky Jurinovej. Takmer 4 a pol kilometra dlhý úsek odľahčí mesto Tvrdošín od tranzitnej dopravy, čo prispeje k zvýšeniu bezpečnosti na ceste a k zlepšeniu životných podmienok obyvateľov. Súčasťou úseku bude aj 11 mostov.
Ako povedal minister financií a podpredseda vlády SR Eduard Heger: „Táto dlho vytúžená cesta prinesie nielen viac bezpečnosti, ale aj viac pokoja do obydlia ľudí, ktorí dnes trpia preťaženou dopravou, a s tým spojenými kolónami, otrasmi a hlukom. Preto sme sa tu stretli, aby sme tomuto projektu dali zelenú.”
Heger ďalej poukázal na potrebu verejných investícií do rozvoja infraštruktúry. „Najmä v čase, keď súkromný sektor utlmil investície, musí prísť vláda so silnými ekonomickými stimulmi, ktoré podporia zamestnanosť a výrobu. Dnes opäť ukazujeme, že vláda Igora Matoviča to s rozvojom Slovenska myslí vážne a narozdiel od minulých garnitúr podporujeme kvalitne pripravené projekty,” zdôraznil minister financií.
Nový viac ako štvorkilometrový úsek rýchlostnej cesty by mal vodičom začať slúžiť v roku 2023, pričom s prípravnými prácami sa začne v najbližších dňoch. „Uvedomujeme si, že požiadaviek na novú infraštruktúru je veľa a peňazí v štátnom rozpočte málo, no vládou stanovené priority by nemali byť dodatočne menené. Bohužiaľ, väčšina dopravných problémov sa skutočne nedoriešila a naakumulovala práve v Žilinskom kraji. Verím, že pri efektívnom, racionálnom spravovaní a poriadnom dohľade takýchto projektov už nebude dochádzať k predražovaniu, zastavovaniu či tunelovaniu... Teraz je dôležité pokročiť so zamrznutými prípravami ďalšieho úseku majetkoprávnym vysporiadaním i projektovou dokumentáciou,” uzavrela Jurinová.