Snímka zdroj: (ŽSK).
Na popredných priečkach priorít Žilinského samosprávneho kraja dlhodobo figuruje rozvoj cyklodopravy v kraji. Jej potenciál pritom župa nevidí iba v rozšírení ponuky cestovného ruchu, ale čoraz viac si uvedomuje aj význam bezpečnej prepravy na bicykloch pri dochádzaní do práce či školy.
Cyklodoprava sa rozvíja rýchlym tempom v regióne Horného Považia i Turca, cyklistom však chýba prepojenie, ktoré by im umožnilo využívať celú ponuku trás. Pri prechode medzi regiónmi musia cyklisti využiť vlakové či autobusové spojenie, mnohí hazardujú na nebezpečnej vyťaženej ceste 1/18 pod Strečnom. Pre efektívnu cyklodopravu tento úsek predstavuje bariéru, ktorej prekonanie má riešiť zámer Žilinského kraja vybudovať bezpečný cyklochodník vedúci cez Strečniansku úžinu. Ten je súčasťou ambiciózneho projektu Vážskej cyklotrasy, ktorá by po dokončení mala prepojiť štyri slovenské kraje v dĺžke takmer 400 km, pričom najviac – až 170 km – je trasovaných územím kraja. Pôjde pritom o jeden z jej krajinársky najatraktívnejších častí, ktorého vybudovanie celkom zmení možnosti využitia celého územia.
Napriek nesporným výhodám, ktoré projekt prinesie celej komunite, však úsek Strečno – Nezbudská Lúčka – Lipovec – Vrútky zamestnáva župu už viac než 7 rokov. Medzi hlavné dôvody patrili najmä komplikované posudzovanie vplyvov stavby na životné prostredie, ktoré trvalo až päť rokov, ako aj náročná prípravná dokumentácia. Projekt tiež narazil na petíciu chatárov v Jánošíkove pri Lipovci a najnovšie i na vydané nesúhlasné stanovisko obce Nezbudská Lúčka. Po mnohých regionálnych cyklotrasách, ktoré sa už podarilo vďaka efektívnej spolupráci s dotknutými samosprávami dokončiť, je takýto postup pre župu nepríjemným prekvapením. „Konečnému rozhodnutiu obecného zastupiteľstva predchádzali desiatky rokovaní, ústupkov a zmien projektu podľa požiadaviek obce. Aj napriek maximálnemu úsiliu, žiaľ, poslanci tento projekt zmietli zo stola,“ konštatoval cyklokoordinátor ŽSK Peter Mráz.
Dotknutú obec pritom podpora projektu nielenže nič nestojí, keďže žiadateľom o európske peniaze bude Žilinská župa; naopak mohla len získať na konečnom vyriešení už teraz náročnej dopravnej situácie s cyklistami, keďže komunikácie v jej intraviláne aj v súčasnosti už cyklisti využívajú. Nový cyklochodník mal sústrediť cyklistické toky mimo obecných ciest a zabezpečiť tak bezpečný pohyb pre všetkých. Po vybudovaní projektu pritom volá laická i odborná verejnosť a župa zaznamenala podporu už v dvoch občianskych petičných iniciatívach.
Náklady na vybudovanie tohto mimoriadne stavebne zložitého úseku Vážskej cyklotrasy sú odhadované na niekoľko miliónov eur. Krajská samospráva sa plánuje o tieto peniaze uchádzať v novom programovom období 2021 -2027. „Máme jedinečnú príležitosť financovať tento projekt z európskych peňazí a získať tak pre región trvalú hodnotu. Je mi veľmi ľúto, že stále čelíme takému nepochopeniu zo strany niektorých subjektov,“ vysvetlila predsedníčka ŽSK Erika Jurinová.
Projektu rozhodnutie obecného zastupiteľstva prinesie ďalšie zdržanie i náklady, pričom kraj do prípravy investoval už takmer 150 000 eur z vlastných zdrojov. Cieľa vybudovať cyklotrasu sa však nevzdáva. „Ideme ďalej, procesy sú rozbehnuté. Podali sme žiadosť o vydanie územného rozhodnutia na stavebnom úrade. Budeme robiť i naďalej všetko pre to, aby ľudia vnímali pozitívny vplyv cyklocesty v obci i v regióne a aby sa cyklisti zo Strečna do Vrútok previezli čo najskôr,“ povedala predsedníčka Jurinová.