Vedenie Žilinskej župy na čele s Erikou Jurinovou bolo po roku opäť na stavbe dôležitého diaľničného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.
Stavba je takmer hotová, problematický je privádzač do Žiliny, ktorý mal zabezpečiť rovnaký zhotoviteľ ako tunel Višňové.
Chýba dobudovanie križovatky, aby mohol byť tento úsek využiteľný. Tunel Višňové a priliehajúce stavby sú v preberacom konaní. ,,Mám vážne obavy, že už posunutý termín dostavby v roku 2023 môže byť opäť ohrozený. Smerom na Rajec, podľa informácií, neprebieha žiadna príprava, čo bude opäť predlžovať traumu obyvateľov Rajeckej doliny,“ povedala županka Erika Jurinová.
Bez toho, aby na takmer dokončenú stavbu s dvoma hotovými tunelmi Ovčiarsko a Žilina nadväzovali ďalšie stavby, najmä obchvat Žiliny, sa môže dopravná situácia v okolí krajského mesta i v meste, ešte viac skomplikovať. Ako dodala županka, obyvatelia už nevládzu počúvať stále nové odklady termínov realizácie dokončenia diaľnice, pretože situácia je zo dňa na deň hrozivejšia a komplikovanejšia.
Problematická však nie je len D1, ale aj R3 na Orave i Turci, či D3 na Kysuciach. Aj keď dostavba týchto veľkých dopravných projektov nie je priamo v kompetencii samospráv, župa chce prevziať zodpovednosť za územie a tvrdo požadovať zavádzanie dočasných dopravných riešení, ktoré nezabrzdia život v regióne a neobmedzia hospodársku súťaž firiem. ,,V spolupráci s mestom Žilina i ďalšími samosprávami zvažujeme zriadenie pozície „krízového manažéra" pre mobilitu obyvateľov Žilinského kraja,“ dodala županka. V jeho pôsobnosti by malo byť získavanie aktuálnych dát z rôznych cestných a železničných projektov, navrhovanie takých dopravných postupov a riešení pre samosprávy, ktoré by minimalizovali škodlivé dopady výstavby diaľnic, železnice (uzol Žilina) a celkovo dopravy na životy a majetok občanov.