Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie by znamenal oddialenie celého projektu minimálne o tri roky a tým aj definitívny koniec, pretože potom už nebudú k dispozícii peniaze z prostriedkov Európskej únie.
Iniciatívu za začatie realizácie projektu modernizácie železničnej trate v úseku Paludza – Liptovský Hrádok začalo vyvíjať aj Združenie miest a obcí Liptova.
Primátori a starostovia jednomyseľne reagujú proti zaradeniu tohto úseku do náhradných projektov, teda proti pozastaveniu modernizácie trate v dotknutom úseku.
„Prijali sme uznesenie, podľa ktorého máme požiadať ministra dopravy o to, aby sa rýchlo spustil projekt posudzovania vplyvov na životné prostredie, a to v úseku Paludza – Liptovský Hrádok,“ vysvetlil požiadavku primátorov a starostov Liptova predseda Združenia miest a obcí Liptova a primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč.
Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie modernizácie železničnej trate by totiž ponovom nemal posudzovať len úsek Paludza – Liptovský Hrádok, ale až trať po Lučivnú. „Toto by však znamenalo oddialenie celého projektu minimálne o tri roky a definitívny koniec, pretože potom už nebudú k dispozícii peniaze z prostriedkov Európskej únie. Preto bojujeme za odstránenie tejto požiadavky robiť EIU na celý úsek po Lučivnú a žiadame, aby sa robila EIA len na úsek Paludza – Liptovský Hrádok, aby sme dali možnosť realizácii prekládky trate,“ vysvetlil predseda ZMOL-u.
Modernizáciu trate potrebujú aj starostovia okolitých obcí
Predstavitelia združenia sa jednohlasne zhodli, že modernizáciu trate aj s plánovanou prekládkou železnice potrebujú. „Pre našu obec je dôležité, že sa má v rámci modernizácie vybudovať železničná zastávka, ktorá v Porube nikdy nebola a komunikácia, ktorá spojí Demänovú s Liptovským Jánom, čo pomôže hlavne rozvoju turizmu v celej lokalite,“ priblížil potreby rozvoja dopravnej infraštruktúry starosta Závažnej Poruby Pavel Beťko. Primátor Liptovského Hrádku Branislav Tréger poznamenal, že doprava v Liptove je veľmi komplikovaná a práve modernizácia železnice by umožnila to, že dopravná dostupnosť sa zlepší. „Veľmi dôležité sú hlavne cestné prepojenia, ktoré by dopravnú dostupnosť v celom Liptove maximálne zlepšili.“
Preložením železnice by sa uľavilo doprave v centre mesta
Prekládka železnice by v našom meste priniesla vznik troch cestných ťahov cez Liptovský Mikuláš, čo by zásadne odľahčilo dopravu v meste. Z pôvodnej cesty I/18 by sa stal mestský bulvár, pretože autá by mohli využívať ďalšie dve komunikácie, ktoré by prekládkou vznikli – trasu z Demänovej popri železnici do Okoličného s možným následným napojením na Stošice a z Demänovej na Benice a tretia trasa by viedla po telese terajšej železnice smerom do Liptovského Hrádku. „Ak sa prekládka trate neuskutoční, tak sa tu zadusíme dopravou, pretože jedinou hlavnou dopravnou tepnou zostane naďalej osemnástka. Po nej už dnes chodí viac ako 22 tisíc áut denne, nechcem si ani predstaviť napríklad rok 2025, budúcnosť dopravnej infraštruktúry bude v Mikuláši veľmi čierna. Preto vyvinieme všetko úsilie na to, aby sa preloženie železnice uskutočnilo,“ upozornil predseda ZMOL-u a primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč, ktorý preradil, že v krajnej núdzi nevylučuje ani protestovanie proti pozastaveniu prekládky trate formou blokovania cestnej dopravy. Predstavitelia ZMOL-u tak zvažujú upozorniť na problém, ktorý sa v našom meste v blízkej budúcnosti môže stať bežnou každodennou realitou.