Ilustračná snímka, zdroj: Kami
Banskobystrická samospráva pripravuje vyhlásenie medzinárodného tendra zameraného na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy a v zmysle európskej legislatívy to vlani oznámila aj v Úradnom vestníku EÚ. Tender by sa mal uskutočniť v lete tohto roka.
TASR o tom v pondelok informovala hovorkyňa banskobystrického primátora Dominika Mojžišová s tým, že cieľom je vytvorenie podmienok na transparentnú súťaž na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy.
Mesto pod Urpínom má špecifickú požiadavku, keďže chce naďalej zabezpečovať trolejbusovú dopravu na svojom území, súťaž má byť preto rozdelená na dve časti. Záujemcovia teda budú predkladať ponuky na zabezpečenie autobusovej a trolejbusovej dopravy samostatne.
"Záleží nám na tom, aby sme sa posúvali ekologickým smerom. Očakávame preto, že výberové konanie v lete prebehne tak, aby bola víťazmi tendra zabezpečovaná doprava v plnom rozsahu od 1. januára 2021," konštatoval primátor Ján Nosko.
Trolejbusovú dopravu v súčasnosti zabezpečuje dopravný podnik mesta a autobusovú SAD Zvolen v zmysle zmlúv a dodatkov z roku 2018. Podľa magistrátu dodatky podpísali preto, aby vytvorili dostatočný časový priestor na zorganizovanie medzinárodného transparentného tendra.
"Správa hlavného kontrolóra nám odporučila vykonať analýzu existujúceho zmluvného vzťahu vrátane legislatívnych možností na jeho predĺženie. Na základe toho naše právne oddelenie potvrdilo, že v danom čase boli splnené zákonné podmienky na predĺženie doby trvania existujúcej zmluvy, a to predovšetkým s ohľadom na investície dopravcu do technickej základne, ku ktorým sa v zmysle zmluvy zaviazal. Postupovali sme podobne ako väčšina samospráv, a tým sme zabezpečili kontinuitu verejnej osobnej dopravy až do ukončenia medzinárodného tendra," vysvetlila prednostka mestského úradu Marica Koreňová.
Ako dodal prvý zástupca primátora Jakub Gajdošík, cieľom bolo tiež zjednotenie ukončenia týchto zmlúv pre oba typy dopravy, aby sa mohol vysúťažiť dodávateľ na autobusovú a trolejovú dopravu naraz. "Organizácia európskeho tendra má svoje časové náležitosti a vyžaduje si kvalitnú prípravu. Nechceli sme to podceniť, aby nedošlo k nepriaznivej situácii ako v iných samosprávach, kde dodávateľa nedokázali vysúťažiť," zdôraznil Gajdošík.
Mesto v súčasnosti obom dopravcom poskytuje dotáciu na úhradu výkonov vo verejnom záujme v sume približne 5,4 milióna eur ročne. Po meste jazdí 63 autobusov, ktorých priemerný vek je necelých desať rokov. Za rok prejazdia okolo 2,6 milióna kilometrov a obsluhuje ich 93 vodičov. Trolejbusov je 32 s priemerným vekom zhruba desať rokov, 49 vodičov ročne najazdí viac než jeden milión kilometrov.