Snímka zdroj: (žsk).
Žilinský samosprávny kraj intenzívne pracuje na projekte zavedenia integrovanej dopravy, ktorý počíta so spustením systému v roku 2019 v prvej etape na Kysuciach a Hornom Považí, následne v Turci, Liptove a na Orave.
„Spolu s krajským mestom Žilina sme založili samostatnú spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, ktorá už je zapísaná aj v obchodnom registri a aktuálne pripravuje všetky potrebné náležitosti, aby mohla reálne začať fungovať. Ide však o náročný proces, je potrebné prispôsobiť naše prímestské autobusy s vlakmi a mestskou hromadnou dopravou tak, aby cestujúci pocítili len jedinú zmenu, a to zníženú cenu lístkov a efektívnejšie prestupy,“ informoval žilinský župan Juraj Blanár.
Integrovaný dopravný systém chce župa pilotne zaviesť na trase z Čadce do Žiliny a zo Žiliny do Rajca. Do tímu prizvala i odborníka z Česka, ktorý pracoval na zavedení integrovanej dopravy v Moravskoslezskom kraji. „V susednom Česku majú veľké skúsenosti, vďaka čomu nám pomohli vyvarovať sa mnohým chybám. Nechceme nič unáhliť. Cestujúci musia získať k novému systému dôveru a naučiť sa ho postupne využívať naplno v celom kraji. Hlavnou výhodou bude predovšetkým jeden cestovný lístok, s ktorým nastúpia do MHD, vlaku či autobusu a odvezú sa ďalej bez toho, aby museli kupovať ďalšie lístky,“ priblížil výhody IDS predseda ŽSK. Podľa jeho slov je dôležité, aby systém kopíroval potreby obyvateľov, vďaka čomu by mal prilákať nových cestujúcich. „Verejnou dopravou dnes jazdí stále menej ľudí, fungujúca integrovaná doprava dokáže obmedziť využívanie osobných automobilov a priniesť kvalitnú a cenovo dostupnú alternatívu. To je naším cieľom v Žilinskom kraji,“ dodal J. Blanár.
Žilinská župa je objednávateľom verejnej autobusovej dopravy vo všetkých regiónoch ŽSK. Počet prepravených cestujúcich klesol v porovnaní rokov 2015 a 2016 o viac ako milión. Stratu očakáva kraj i tento rok, a to aj napriek rozsiahlej modernizácii a novým službám. „Obnovili sme vozový park, autobusy majú wifi pripojenie, klimatizáciu, zaviedli sme bezhotovostný spôsob platby čipovými kartami, nové mobilné aplikácie, ktoré umožňujú sledovať autobus priamo na ceste, no trend na Slovensku stále láka ľudí do áut. Verím však, že postupne sa naučia využívať ekologickejší spôsob dopravy a integrovaný systém sa rozšíri do celého kraja,“ uzavrel J. Blanár.