Ilustračná snímka: (tasr).
Mobilná aplikácia Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) na vyhľadávanie spojov verejnej dopravy spolu s možnosťou priameho nákupu cestovných lístkov, by mala byť realitou v roku 2017.
Cestujúcim, ktorí nemajú bezkontaktnú čipovú kartu a predplatný cestovný lístok, by mala dávať možnosť vyhľadania trasy cesty, dopravného spojenia a zároveň aj ceny za cestovný lístok. Ten si bude môcť cestujúci zároveň cez aplikáciu aj priamo zakúpiť. "Táto služba by mala byť na zlepšenie služieb pre cestujúcich najviditeľnejšia," uviedol na tlačovej konferencii predseda predstavenstva Bratislavskej integrovanej dopravy, a. s. (BID), Marian Rovenský.
Ďalším dôležitým krokom v budúcom roku by mal byť plán dopravnej obslužnosti. Ide o strategický dokument, ktorý má zanalyzovať prepravné zvyky cestujúcich, ukázať trendy vo využívaní verejnej dopravy a zároveň dať aj odpovede na to, ako spomínanú verejnú dopravu v kraji podľa požiadaviek cestujúcich efektívne rozvíjať. "Tento dokument nám ukáže, akým spôsobom má byť organizovaná doprava v celom kraji," podotýka Rovenský s tým, že spracovaný by mal byť v prvom kvartáli 2017, predpokladá sa koniec februára.
S týmto dokumentom súvisia aj dlhodobejšie rozvojové plány v rámci integrovanej dopravy na území Bratislavského kraja do roku 2021. Ide napr. o integráciu ďalších dopravcov do systému. V tejto súvislosti už prebiehajú rokovania s RegioJetom. Prvé stretnutie sa uskutočnilo koncom novembra, kde si obe strany identifikovali otázky potrebné na doriešenie, druhé stretnutie je naplánované na stredu 21. decembra. Okrem toho záujem do zapojenia do systému prejavila aj SAD Dunajská Streda a Arriva Trnava. V tomto smere preto BID podľa jej generálnej riaditeľky Zuzany Horčíkovej spolupracuje s Trnavským samosprávnym krajom (TTSK), pričom do budúcnosti nie je podľa nej vylúčenie aj zapojenie ďalších dopravcov z TTSK.
V rámci skvalitnenia dopravnej obsluhy územia sa počíta aj s vytvorením integrovaného dispečerského pracoviska. Jeho hlavným cieľom má byť sledovanie aktuálnej polohy vozidiel prímestskej autobusovej dopravy, mestskej hromadnej dopravy a vlakov a následne v prípade meškaní niektorých spojov koordinovať nadväznosť ďalších spojení. "Tak, aby nejaký autobus neodišiel pár minúť predtým, ako príde na zastávku vlak a podobne," doplnil Rovenský.
V tejto súvislosti sa ale čaká aj na plán udržateľnej mobility, ktorý má spracovať opäť Bratislavský samosprávny kraj (BSK). Až následne bude možné žiadať aj o finančnú podporu z eurofondov, preto sa nastavenie tohto plánovaného systému presúva na rok 2018 alebo 2019. Konkrétnu sumu zatiaľ Rovenský prezradiť nechcel, podľa neho ale pôjde o rádovo stovky tisíc eur.
K ďalším plánom v oblasti integrovanej dopravy patrí zlepšenie podmienky predaja cestovných lístkov, teda zahustenie siete predajných miest a tiež rozšírenie ponuky predajných automatov. V pláne je taktiež vybudovanie nových prestupných zastávok a terminálov, zjednotenie ich vzhľadu a dovybavenie či bezbariérové prístupy na zastávky a do vozidiel.
BID zároveň vyhodnocovala aj ročnú prevádzky Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. "Môžeme konštatovať, že cestujúci a ľudia si postupne na tento systém zvykajú. Väčšina dnes cestuje na predplatné cestovné lístky, evidujeme nárast týchto cestovných lístkov. A tým, že ich využívajú častejšie, klesá predaj jednorazových cestovných lístkov, čo je logickým dôsledkom," skonštatoval Rovenský.
Prvá etapa IDS BK bola spustená 1. júna 2013 na území Bratislavy a v okrese Malacky. Druhá etapa bola aj pre náročnosť projektu spojená s treťou etapou, ktorá bola spustená 1. novembra 2015. V nej boli do systému zapojené okresy Pezinok a Senec a priľahlé obce v Trnavskom kraji. Spustené bolo tiež infocentrum ako pracovisko prvého kontaktu s cestujúcimi.