Ilustračná snímka.
Združenie miest a obcí Slovenska uplatnilo viac ako 100 zásadných pripomienok k návrhu dvoch zákonov, a to zákona o územnom plánovaní a zákona o výstavbe ktoré majú nahradiť aktuálny stavebný zákon.
ZMOS v medzirezortnom pripomienkovom konaní poukazuje na mnohé zásadné chyby vrátane rozporu s ústavou a medzinárodnými dohovormi.
Legislatíva nerieši najdôležitejšie problémy samospráv
Účelom právnej úpravy je podľa predkladateľov riešenie dlhodobých problémov stavebného práva, akými sú dĺžka konania, byrokratizácia, možnosť obštrukcií zo strany účastníkov konania a podobne. „Navrhovaná nová stavebná legislatíva však uvedené ciele dosahuje výlučne na úkor zákonných práv súčasných účastníkov konania a v príkrom rozpore s Ústavou Slovenskej republiky a, v príkrom rozpore s medzinárodnými dohovormi, ktorými je Slovenská republika viazaná (napríklad Aarhuský dohovor, Európska charta miestnej samosprávy, a podobne). Navrhovaná nová stavebná legislatíva zároveň absolútne nerieši problémy, na ktoré mestá a obce sústavne upozorňujú a považujú ich za najdôležitejšie – napríklad v oblasti odstraňovania čiernych stavieb, vymáhateľnosti opatrení a fungovania stavebného dohľadu, či stavebnej polície,“ hovorí Martin Chren, starosta bratislavskej mestskej časti Ružinov a zároveň šéf expertného tímu ZMOS pre stavebnú legislatívu. Podľa jeho slov: „Navrhovaná nová stavebná legislatíva má charakter nevykonateľného a nedorobeného pokusu o prípravu legislatívy, kde viaceré oblasti nie sú riešené, medzi jednotlivými časťami zákonov a vykonávacích predpisov sú rozpory, v celom návrhu sú nezmyselne definované a zamieňané pojmy. Návrh preto ako celok nespĺňa najzákladnejšie podmienky na legislatívno-technickú prípravu legislatívy.“ Zároveň konštatuje, že „v predloženej podobe návrh vytvorí zmätok a je nevykonateľný.“
Neprimeraný zásah do kompetencií samospráv a okliešťovanie práv občanov
Podľa Združenia miest a obcí Slovenska je tento návrh v zásadnej miere v rozpore s Ústavou SR, neprípustným spôsobom zasahuje do kompetencií samosprávy. Pritom výrazne okliešťuje a znižuje kompetencie obcí rozhodovať o vlastnom územnom rozvoji. Návrh zároveň absolútne neprípustným spôsobom zasahuje do práv občanov a firiem (účastníkov konania), obmedzuje ich, vytvára nadradenosť vlastníckych práv stavebníkov nad práva ostatných vlastníkov. Návrh ruší fungovanie stavebného konania v režime správneho práva, no nezavádza nové správne postupy, čím vytvára de facto situáciu pre arbitrárne rozhodovanie sa bez pravidiel, bez rešpektovania najzakladanejších princípov právneho štátu: práva na spravodlivý proces, práva na odvolanie, práva na preskúmanie rozhodnutia, práva na dobrú správu. Návrh doslova vo veľkom rozsahu privatizuje rozsiahlu funkciu štátu v prospech súkromných záujmov a stavebníkov. Návrh je v absolútnom rozpore s deklarovanými cieľmi vlády v oblasti boja proti korupcii a ochrany verejného záujmu a vytvára obrovský priestor pre netransparentné a korupčné konanie.
ZMOS preferuje „rýchlu novelu“
Podľa Združenia miest a obcí Slovenska neexistuje spôsob, akým by bolo možné čo i len rokovať o predložených návrhoch zákonov a odstrániť ich nedostatky v pripomienkovom konaní. ZMOS súhlasí s potrebou aktualizovať a zmeniť stavebnú legislatívu. Predložené návrhy však prinášajú len nové komplikácie, oberajú samosprávy a občanov o možnosť hájiť svoje záujmy a chrániť verejný záujem v oblasti územného konania a výstavby.
ZMOS preto žiada okamžité stiahnutie predložených návrhov z ďalšieho legislatívneho konania, pričom preferuje „rýchlu novelu“ súčasného stavebného zákona, ktorá odstráni najväčšie problémy, ktoré sú dobre známe a spôsobujú aj prieťahy v konaniach. ZMOS pripraví vlastné návrhy opatrení, ktoré by v takejto „rýchlej novele“ stavebného zákona nemali absentovať.