Foto: ENVI - PAK
Menej odpadu v prírode a lepšie recyklačné možnosti. Na druhej strane podľa spotrebiteľov zníženie komfortu pri pití z fľaše. Vrchnáky pripevnené k nápojovým obalom si už všimol asi každý. OZV ENVI - PAK vysvetľuje, prečo firmy pristúpili k tomuto kroku.
Včera (3. 7 .2024) nadobudla účinnosť právna úprava zákona o odpadoch, ktorá prikazuje výrobcom púšťať do obehu plastové a kompozitné nápojové obaly iba s viečkami, ktoré sú pripevnené k fľaši aj potom, čo ju otvoríme.
Neoddeliteľné viečka
Ako upozorňuje OZV ENVI - PAK, spotrebitelia sa už dlhší čas stretávajú s tým, že po otvorení nápoja im neostane viečko v ruke, ako to bývalo zvykom, ale je naďalej pripevnené na fľaši. „Nová právna úprava, ktorá platí pre celú Európsku úniu a jednotlivé štáty ju museli implementovať do svojej legislatívy, hovorí o tom, že výrobcovia môžu na trh uvádzať len také obaly, ktorých viečka sú pripevnené k fľaši a ostanú tam počas zamýšľaného používania výrobku,“ vysvetlila Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK s tým, že cieľom je aj takouto formou prispieť k znižovaniu vplyvu určitých plastových výrobkov na životné prostredie. „Z našich skúseností a rozhovorov so spotrebiteľmi však vyplýva, že verejnosť síce vníma potrebu znižovania vplyvov na životné prostredie, ale zároveň spochybňuje opodstatnenie rozhodnutia, teda či je to naozaj potrebné napríklad pri zálohovaných PET fľašiach, ktoré sa spolu s viečkami vracajú naspäť do systému,“ dodala Kretter. Právna úprava nadobudne účinnosť už dnes – 3. júla 2024.
Menej komfortu pre ľudí, viac čistoty v prírode
Na jednej strane je v tomto prípade snaha o čistejšiu prírodu, keďže v nej končilo nemálo spomínaných vrchnákov a taktiež aj zníženie voľne pohodeného odpadu v prírode, teda litteringu. Na druhej strane majú však ľudia pocit, že im toto nariadene v praxi nevyhovuje. „Mne viac vyhovovali fľaše bez pripnutého vrchnáku,“ posťažoval sa Michal, ktorého sme oslovili pri nákupe. „Takmer vždy sa oblejem. Je to o dosť menej komfortné,“ dodal. S podobnými názormi sa bežne stretáva aj OZV ENVI - PAK, ale na zároveň poukazuje na opodstatnenie spomínaného rozhodnutia. „Aj my sa stretávame s názorom, že spotrebiteľom pripevnené vrchnáky znižujú komfort pri pití. Chápeme zníženie pohodlia, ale z vlastných analýz litteringu, ktoré ENVI - PAK robí na pravidelnej báze, vieme, že v prírode naozaj končilo množstvo týchto plastových vrchnákov, takže veríme, že príroda bude v konečnom dôsledku z tohto nariadenia benefitovať,“ doplnila Kretter. OZV ENVI - PAK je najdlhšie pôsobiacou organizáciou zodpovednosti na Slovensku a zabezpečuje triedený zber naprieč celou krajinou a podľa slov Kataríny Kretter chápu aj dôležitosť tohto kroku z pohľadu výrobcov, ktorí uvádzajú svoje výrobky v týchto obaloch na trh. „Výrobcovia sú zodpovední za celý životný cyklus svojich výrobkov. Aj vtedy, keď sa stanú odpadom. Aj im záleží na tom, aby obaly, vrátane viečok, boli zrecyklované a neskončili na skládke. Týmto krokom sa tá šanca opäť o niečo zvýši. Viečka sú rámci recyklácie tiež hodnotným materiálom. Využívajú sa napríklad na výrobu inštalatérskych rúrok, paliet, kontajnerov, krabíc a ďalších produktov,“ vysvetlila.
Výnimka pri mlieku
Viacerí ľudia sa však stretli s tým, že pri mlieku nenašli viečko pripevnené k samotnému obalu. Spoločnosť vysvetľuje, že mlieko je u nás výnimkou. Hoci sa toto európske nariadenie naprieč Úniou vo všeobecnosti týka nápojových obalov – teda konkrétne plastových a kompozitných obalov na tekutiny, v slovenskej legislatíve obaly z mlieka nie sú vnímané ako nápoje. Napriek tomu, že sa pijú, sú považované za potravinu. „S týmto prípadom sa síce na Slovensku stretávame, avšak v iných krajinách, kde sú obaly z mlieka v rámci legislatívy považované za nápojové obaly, platí pravidlo, že musia mať viečka pripevnené k obalu,“ vysvetlila Katarína Kretter a doplnila: „Odporúčame však výrobcom mlieka a mliečnych výrobkov, aby tiež uprednostnili pripevnenie viečka k fľaši, aby predišli problémom v rámci jednotného európskeho trhu.“ Ako prvá na slovenskom a českom trhu zaviedla pripevnené viečka spoločnosť Coca-Cola HBC už minulý rok, ktorá to vnímala ako súčasť ambicióznej environmentálnej stratégie spoločnosti „World Without Waste“. Jej súčasťou je dosiahnutie stopercentnej recyklovateľnosti nápojových obalov, čo sa na českom i európskom trhu spoločnosti už podarilo splniť.
(js)