Katarína Lešková, výkonná riaditeľka združenia DEUS.
„Kým v minulosti brali obce elektronizáciu často ako nutné zlo, dnes sa už situácia mení. Aj zamestnanci samospráv si uvedomujú, že digitalizácia im šetrí aj peniaze,“ hovorí výkonná riaditeľka združenia DEUS Katarína Lešková.
DEUS oslavuje tento rok desiate výročie svojho vzniku. Jeho úlohou je podporovať digitalizáciu obcí a miest. Dá sa povedať, kam sme sa za ten čas v tomto smere dostali?
Som presvedčená, že sa nám podarilo uraziť skutočne obrovskú cestu. Kým pred desiatimi rokmi nebolo možné o digitalizácii služieb samospráv ani hovoriť, dnes sú to práve obce a mestá, ktoré v tejto oblasti patria medzi lídrov verejnej správy. A hoci je ešte stále čo vylepšovať, občania majú reálne možnosť vybaviť si všetko potrebné v rámci originálnych kompetencií samospráv cez internet. Čo je dôležitejšie, túto možnosť v čoraz väčšej miere aj využívajú. Som hrdá na to, že sa tak deje aj vďaka službám, ktoré im poskytuje informačný systém DCOM prevádzkovaný združením DEUS.
Ako to vyzerá z pohľadu čísel?
DCOM aktuálne využíva približne 70 percent samospráv na Slovensku. To znamená vyše 2 000 obcí a miest, približne 10 tisíc ich zamestnancov, a čo je najdôležitejšie – až 2,2 milióna obyvateľov. Vlani už DCOM spracoval vyše dva milióny podaní a za tento rok budú čísla ešte vyššie. Vďačíme za to nielen inováciám, ktoré sme na trh priniesli, ale uznanie patrí aj všetkým obciam, ktoré čoraz aktívnejšie digitálne služby medzi svojimi obyvateľmi propagujú. Počas pandémie si ešte intenzívnejšie uvedomili, ako im môže online komunikácia pomôcť v dobách lockdownov, kedy je aj osobný kontakt v obmedzenom režime.
Ktoré inovácie prispeli k zvýšeniu využívania DCOM?
Systém sme nielen optimalizovali, no na trh sme priniesli i unikátnu aplikáciu mID. Vďaka nej sa elektronické služby poskytované cez systém DCOM dajú využiť aj bez aktívneho elektronického občianskeho preukazu. Navyše, občan môže potrebnú agendu vybaviť aj z mobilu. Ďalším benefitom je osobná zóna, ktorú v DCOM nájde. Nepotrebuje teda komunikovať cez elektronickú schránku na portáli slovensko.sk, ale cez užívateľsky prívetivejšie rozhranie nášho informačného systému. V tejto osobnej zóne tak nájde napríklad výrub dane z nehnuteľnosti, ktorý môže jednoducho nasnímaním QR kódu aj zaplatiť cez bankovú aplikáciu. To zároveň zvyšuje platobnú disciplínu daňovníkov a finančnú situáciu obcí.
Využitie DCOM bude rásť aj v budúcnosti vďaka jeho plošnému rozširovaniu či ponuke našich služieb aj samosprávam, pre ktoré pôvodne určené neboli.
Koho a kedy sa bude toto rozširovanie týkať?
V procese verejného obstarávania je tak plošné rozšírenie DCOM nielen na pôvodnú cieľovú skupinu obcí, ale aj na mestá. To umožní prechod samospráv, ktoré aktuálne využívajú produkt miniDCOM do plného DCOM-u. Zároveň budeme schopní informačný systém ponúknuť aj ďalším zákazníkom, čo nám súčasné kapacity neumožňovali. Záujem o DCOM bol totiž vyšší, než sa pôvodne očakávalo. Existujúca infraštruktúra tak bola využitá na sto percent, čo nám neumožňovalo pripájať nových klientov. To sa plošným rozšírením zmení.
Okrem toho prinesieme aj produkt špeciálne určený pre mestá, ktoré doteraz využívajú svoje vlastné informačné systémy. Po novom však budú môcť využiť aj vybrané služby DCOM-u a to bez toho, aby museli opustiť systém, s ktorým pracujú teraz. Pripájanie predpokladáme v prvom a druhom kvartáli 2022.
Načo je mestu, ktoré už informačný systém má, DCOM?
Náš systém ponúka taký rozsah služieb, ktorý je v slovenských podmienkach bezprecedentný. Disponuje predovšetkým integráciami na mnohé registre a databázy iných orgánov štátnej a verejnej moci. To nikto iný neponúka. Vďaka DCOM sa mesto jednoduchšie dostane k údajom, ktoré pre svoju prácu potrebuje. Môže efektívnejšie plniť povinnosti vyplývajúce zo zákona proti byrokracii, ale aj zavádzať nové služby. To je práve oblasť, kde evidujeme záujem o naše produkty aj od najväčších samospráv na Slovensku.
O koho ide?
Iba nedávno sme uzavreli zmluvu s bratislavským magistrátom či s mestskou časťou Petržalka. Vďaka našim integráciám dokážu efektívnejšie zavádzať parkovaciu politiku, alebo čistiť verejné priestranstvá od odstavených vrakov. No záujem evidujeme aj od ďalších mestských častí či krajských miest. V budúcnosti sa preto chceme viac sústrediť aj na túto skupinu klientov.
Nejde tým o zmenu účelu, na ktorý DEUS vôbec vznikol?
Ide o prirodzenú evolúciu nášho pôsobenia na trhu, z ktorej ťažia všetci zúčastnení, mestá, obce a ich občania. Áno, DEUS na začiatku vznikol ako organizácia, ktorá mala zabezpečiť, že aj tie najmenšie obce a mestá budú schopné plniť to, čo im ukladá zákon o eGovernmente. Malo ísť o akési „záchranné koleso“, ktoré im ZMOS a štát ponúknu.
Nakoniec sa však ukázalo, že toto záchranné koleso poskytuje tak vysoký rozsah a štandard služieb, že malé obce sú často na digitalizáciu pripravené lepšie, než výrazne väčšie samosprávy. Bolo by chybou tento fakt nevyužiť, preto vidíme príležitosť zužitkovať čo funguje a ponúkať tieto služby ďalším samosprávam a ich obyvateľom. DEUS chceme profilovať ako dynamickú proklientsky zameranú organizáciu a k tomu rozširovanie služieb organicky patrí.
Čo od vás teda môžu obce očakávať v budúcnosti?
Budeme aj naďalej stavať na tom, čo z nás robí lídra na trhu poskytovateľov informačných systémov pre samosprávy. S DCOM-om je spokojných až 98 percent jeho používateľov. Je preto prirodzené, že chceme tento úspešný produkt ponúknuť čo najširšiemu publiku. Zároveň budeme pracovať na kontinuálnom vylepšovaní zákazníckej skúsenosti, zvyšovať pridanú hodnotu našich služieb a prinášať flexibilné riešenia šité na mieru. Len tak dosiahneme, že naši klienti s nami budú chcieť osláviť nielen to desiate, ale aj ďalšie jubileá.