Štvrtok 28.01.2021
Dnes má meniny 
Alfonz
°C
26.11.2020 03:00

Len aby sme si neublížili


Na snímka Michal Kaliňák, ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS, politológ.


Na Slovensku stále častejšie počúvame o potrebe modernizácie samosprávy.


Na jednej strane nás to musí tešiť, lebo otvorená diskusia o problémoch musí byť sprevádzaná riešeniami. Na druhej strane však musíme otvorene hovoriť o rizikách, ktoré vôbec nie sú malé:

– Systém miestnej územnej samosprávy je funkčný a dôveryhodný. Má však na to, aby bol lepší.

– Systém vyšších územných celkov funguje od svojho vzniku voľnobehom, pretože samosprávnym krajom od ich vzniku neprišli žiadne kompetencie. Čo však v prípade komunálu neplatí.

– Systém miestnej štátnej správy je však mimoriadne čudný. Okresné úrady nemajú právnu subjektivitu. Projekt ESO sa ukázal ako Čierny Peter. Navrch dokonca majú Centrá podpory, ktoré však mali byť podpornou barličkou. Úplne nepochopiteľné.

Poďme postupnými krokmi

Najzásadnejšia reforma verejnej správy z roku 2000 a potom jej pokračovanie vo fiškálnej decentralizácii z roku 2005, s odstupom času v plnej paráde ukázali mnohé problémy.

Vláda pôvodne rozhodovala o návrhu na 16 žúp, z ktorých sa však stalo 8 vyšších územných celkov. Fanúšikovia pôvodných 16 však dnes začínajú skloňovať 4 samosprávne kraje. Ak pre nich bolo 16 optimálne číslo a 8 neprijateľné, potom je veľmi čudné chápať ich úvahu o štyroch samosprávnych krajoch ako najlepšie riešenie. Ale kašlime na číslo. Poďme ďalej.

Slovensku chýba audit fungovania samosprávnych krajov. Vyhodnotenie toho, čo reálne robia a porovnania s tým, čo sa od nich očakávalo. Diskusia o znížení ich počtu preto nie je nič viac, a nič menej, iba sebaprezentácia na báze toho, že redukovať a rušiť je jednoducho populárne.

Slovensku chýba celkové posúdenie reformy verejnej správy aj fiškálnej decentralizácie. Zavedený model však vykazuje mnohé problémy.

Na základe toho musíme konštatovať, že decentralizácia na Slovensku bola v podstate iným pomenovaním privatizácie verejných služieb. Veď napríklad mestské a krajské nemocnice sú neraz v rukách privátneho sektora. Dokonca privatizácia SAD spôsobila to, že prepravné výkony vo verejnom záujme sa dohadujú medzi samosprávou a súkromnými vlastníkmi autobusov. A ak už hovoríme o SAD, ako je možné, že všetky boli privatizované a pritom akcionármi vodárenských spoločností sa stali mestá a obce?

Mohli by sme pokračovať ďalšími príkladmi privatizácie verejných služieb pod rúškom reformy verejnej správy. Dokonca by sme mohli konštatovať, že tak, ako vlády v rokoch 2000 a 2005 s konkrétnou mierou chybovosti nastavili jestvujúci model verejnej správy, tak žiadna ďalšia tieto chyby neodstránila, čo ešte viac prehĺbilo problémy. A my ich musíme žiť.

Komplexné východiská

Už sme si zvykli, že počas majstrovstiev sveta v hokeji nechýba v takmer žiadnej obývačke „Jágr“, a počas futbalových šampionátov máme na Slovensku milióny „Hamšíkov“. To je také naše, pocitové. Lenže pocity nestačia.

Bez inventúry prenesených a originálnych kompetencií, bez formulovania východísk pre podporu medziobecnej spolupráce, bez porovnania našej samosprávy s krajinami V4, kde bola znovuobnovená tak ako u nás, v roku 1990 a miléniom prechádzala reformou, sa nepohneme ďalej. Nepohneme sa dovtedy, kým nám bude chýbať posúdenie nášho systému s Európskou chartou miestnej samosprávy, pričom som si istý, že ani drvivá väčšina poslancov parlamentu netuší, čo to je za dokument. Keďže modernizáciu musíme vnímať v širšom kontexte, s presahmi na miestnu štátnu správu a samosprávne kraje, aj tu potrebujeme dáta, porovnanie paragrafov s realitou.

Keď si spomeniem na to, že začiatkom jari sme v Združení miest a obcí Slovenska navrhovali rozšírenie možností hlasovania zastupiteľstiev per – rollam a videokonferenciou a náš návrh dôvodovej správy mal 1,5 A4, pričom podobne to bolo aj s návrhom legislatívnej zmeny, ale dva týždne rozpravy v parlamente z toho urobili legislatívnu esej, mám obavy. Dokonca, v parlamente boli aj štatutári zo samosprávy, ktorí v tom čase hovorili, že rozšírenie možnosti spôsobu hlasovania zastupiteľstva nie je potrebné, veď poslanci môžu rokovať na futbalových ihriskách. A čuduj sa svete, už aj pôvodní kritici využívajú tieto formy rokovania. Ale kašľať na to. Veď to iba dokázalo, že na jar nedokázali predvídať, čo sa môže diať na jeseň. Neboli to ani vizionári, ani pragmatici. Obávam sa, že Slovensko nie je pripravené na zásadnú modernizáciu, v ktorej by argumenty zatienili pocity. Obávam sa, že Slovensko nechce inventúru toho, čo sa udialo počas reformy verejnej správy 2000 – 2005. Obávam sa, že Slovensko nemá silu poučiť sa z chýb, zato nemá problém riskovať s ich opakovaním.

Vnímajme politickú realitu, spoločenskú atmosféru, ekonomický vývoj. Nesnažme sa pretekať, pretože v turbulentnom období sú najcennejšími devízami rozvaha, pokora, pracovitosť a skúsenosti. Na modernizácii komunálu je potrebné pracovať, ale nemožno od toho odtrhnúť ani samosprávne kraje, ani štátnu správu. A, samozrejme, chce to precízne posúdenie celého systému. Robme veci tak, aby sme si na konci dňa neublížili.

Zdá sa, že pre najbližšie obdobie je potrebné ochrániť samosprávu viac, ako sa na prvý pohľad javí. Z diskusie o modernizácii samosprávy by v prvom rade mali byť vylúčení tí, ktorí ju vnímajú ako skokanský mostík do vysokej politiky, lebo osobné ambície ašpirantov na politické kreslá môžu ublížiť vecnému prístupu. A tento hazard by komunálu mohol mimoriadne ublížiť.

 

Autor: (Michal Kaliňák, ústredný riaditeľ Kancelárie ZMOS)


komentáre
SHOW ALL
podobné
20.11.2017
Fiškálna decentralizácia nie je prekážkou pri budovaní sociálneho štátu
„Naplnenie princípov fiškálnej decentralizácie, ktorá bola pokračovaním procesu decentralizácie verejnej správy, nepovažujeme za prekážkou pri budovaní sociálneho štátu, naopak v mnohých oblastiach tomuto procesu pomáha,“ myslí si podpredseda ZMOS Jozef Turčány.
viac
14.10.2020
Obce majú mať na výdavky v roku 2021 takmer 5,4 mld. a VÚC 1,7 mld. eur
Na zabezpečenie originálnych právomocí i prenesených kompetencií štátnej správy v činnosti obcí a miest je na rok 2021 podľa predikcie Ministerstva financií (MF) SR alokovaných 5.381.872.000 eur, o vyše 570 miliónov viac ako v roku 2020.
viac
13.11.2020
Prezidentka: K samosprávam sa treba správať ako k partnerom
Samosprávy sú kľúčovým faktorom pri správe vecí verejných, čo sa ukázalo aj pri nedávnom celoplošnom testovaní na COVID-19. Po stretnutí so zástupcami Únie miest Slovenska (ÚMS) a Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) to vo štvrtok vyhlásila prezidentka SR Zuzana Čaputová.
viac
23.11.2020
Informácia k tvorbe rozpočtov
Mestá a obce vstupujú do obdobia tvorby rozpočtov na rok 2021 s výhľadom na roky 2022 a 2023, ako základného nástroja finančného riadenia miest a obcí.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.89 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
2.74 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.37 %