Ilustračná snímka.
Ľudia triedia odpad oveľa poctivejšie, ako to bolo napríklad pred desiatimi rokmi. Aj napriek tomu sa ešte aj dnes stretávame s viacerými mýtmi, ktoré sú spojené s vyhadzovaním a triedením odpadu. Skonštatovala to Katarína Kretter z organizácie zodpovednosti výrobcov Envi-pak.
Jedným z nich je podľa jej slov potreba umývania obalov pred vyhodením. „Ak sú obaly len jemne znečistené a ak neobsahujú hrubé zvyšky obsahu (potravín či kozmetiky), umývať ich nemusíte. V procese recyklácie dochádza k odstráneniu nečistôt. Ak sa chcú ľudia vyhnúť zápachu, na vypláchnutie sa dá použiť úžitková voda,” vysvetlila Kretter. Pripomenula, že je dôležité obaly pred vyhodením stlačiť, aby nezaberali zbytočne veľa miesta a do kontajnera či vreca sa zmestilo viac odpadu.
Odborníci sa stretávajú aj s mýtom, že sa platí iba za odvoz odpadu a triediť sa preto neoplatí. „Platíme iba za odvoz zmesového komunálneho odpadu - teda takého odpadu, ktorý sa vyhodí do čiernych kontajnerov alebo vriec, tiež za bioodpad, prípadne použité jedlé oleje, ak sa aktívne neodovzdajú na zberné miesto - buď na vyznačené miesto v supermarkete, na benzínovej pumpe alebo na zberný dvor. Za odvoz triedeného odpadu obyvatelia neplatia,” ozrejmila Kretter.
Triedený zber odpadu platia výrobcovia prostredníctvom organizácií zodpovednosti výrobcov. Tie v spolupráci s obcami a zberovými spoločnosťami zabezpečujú zber odpadu, jeho dotriedenie a odvoz k recyklátorom. „Preto čím viac a dôkladnejšie triedime, tým ušetríme viac peňazí, pretože sa vytvorí menej zmesového komunálneho odpadu, ktorý stačí odvážať v dlhších intervaloch,” doplnila Kretter.
Vyvrátila aj argument, že triedenie odpadu je zbytočné, keď všetko skončí zmiešané v jednom zbernom aute. „Niekedy sa môže stať, že sa do jedného auta spoločne zbiera viac druhov odpadu. Neznamená to však, že skončí nevytriedený v spaľovni alebo na skládke,” upozornila Kretter. Ozrejmila, že niektoré autá na zber odpadu sú viaczložkové a majú niekoľko oddelených zásobníkov, do ktorých sa sypú jednotlivé druhy vytriedených smetí.
Rovnako to je v prípade odpadu zbieraného do vriec. „Vtedy sa na korbu auta nakladajú spoločne napríklad vrecia s plastmi aj vrecia s papierom. Odpad sa zváža spoločne z dôvodu úspory počtu zvozov a pohonných látok. Alebo sa používa jedno auto dopoludnia na zber papiera a to isté auto príde prázdne popoludní po plasty,” zhrnula Kretter.