Banskoštiavnickí žiaci s vlastnoručne pripravenými nádobami. Snímka: (M. VEVERKA).
„Ak si deti vlastnými rukami vyrobia a pomaľujú nádoby na triedený zber, obyčajne k nim majú lepší vzťah ako k štandardným plastovým košom,“ hovorí o svojich skúsenostiach so školákmi známy environmentalista Ing. Miloš Veverka. „Okrem iného ich napríklad nepoškodzujú.“
Takýto postup je podľa Ing. Veverku dobrý aj preto, že základné školy ním vyriešia problém chýbajúcich financií na nákup farebných nádob do každej triedy.
Aké materiály a farby sú vhodné?
Zhotoviť nádoby na triedený zber si žiaci môžu sami a takmer zadarmo. „Vhodné sú rôzne kartónové škatule, ktoré možno vymaľovať a prispôsobiť v rámci výtvarnej výchovy, pracovného vyučovania alebo podobných predmetov,“ radí environmentalista. „Ideálne je použiť farby zodpovedajúce jednotlivým druhom odpadu - na plasty žltú, na sklo zelenú, na papier modrú. Pre zber bioodpadu je vhodný napríklad kýblik od farieb na steny. Všetky nádoby treba označiť aj nápismi, aký odpad do nich patrí a aký nie.“
Fantázii sa medze nekladú
A ostatný odpad? Napríklad drobný elektroodpad? „Netreba naň zabúdať,“ komentuje M. Veverka. „Fantázii na pomaľovanie nádob sa medze nekladú. Prospešné je využiť povedzme aj recyklačné trojuholníky a iné označenia, ktoré každému človeku na prvý pohľad prezradia, že ide o zbernú nádobu odpadu, určeného k recyklácii.“
Kľúčové podmienky úspešného fungovania triedeného zberu
Okrem rozmiestnenia nádob na triedený odpad čo najbližšie k žiakom Ing. Veverka odporúča:
Koncovka pre vyzbierané odpady
V prípade štandardných komunálnych (papier, plasty, sklo, kovy a nápojové kartóny) je dôležité osloviť obec alebo zberovú spoločnosť, ktorá vykonáva zber odpadu v obci, aby pred školou alebo v jej areáli zriadili stojisko farebných nádob na zber vytriedeného odpadu (ak ho, samozrejme, nemajú).
Úloha upratovačiek
V škole je dôležité zabezpečiť vyprázdňovanie rozmiestnených nádob. Môžu to síce robiť žiaci (napríklad týždenníci), ale najosvedčenejšie je zaradiť túto činnosť do pracovnej náplne upratovačiek, ktoré už zabezpečujú podobnú so zmesovým odpadom. Ony sú najdôležitejším prvkom v systéme triedeného zberu na školách. Mali by s ním byť dobre oboznámené, rovnako s rozmiestnením nádob, s obsahom, ktorý do nich patrí a ktorý nie.
Po zavedení triedenia ostane zmesového odpadu menej, ale upratovačkám pribudne nová povinnosť: ak sa niektorá nádoba na vytriedený odpad naplní, bude potrebné ju vysypať do príslušnej nádoby na stojisku. Nemalo by sa stávať, že nádoby budú preplnené. Upratovačky dohliadajú na stav nádob a poskytujú dôležitú spätnú väzbu o kvalite triedenia.
Nezabúdať na osvetu
Žiaci musia byť informovaní o systéme triedeného zberu, o tom, čo patrí do jednotlivých nádob a čo nie, kde sú najbližšie nádoby umiestnené. Pri vstupe do školy by nemala chýbať viditeľná nástenka, ktorá by ich a - vlastne všetkých návštevníkov školy – informovala ako nakladať s odpadmi v škole, o systéme triedenia a aj o tom, ako to v škole funguje: koľko sa vytriedilo, koľko ušetrilo a podobne.
Zapojiť školské kuchyne
Školskú kuchyňu ako významného producenta najmä bioodpadu a odpadov z obalov nemožno vynechať zo systému triedenia na školách.