Mapa Slovenska bola prvým envirorekordom ZŠ na Angyalovej v Kremnici.
Už osem rokov sa pozoruhodným spôsobom pedagógovia kremnickej Základnej školy na Angyalovej ulici venujú environmentálnej výchove žiakov.
"Orientujeme ich nielen na triedenie a recyklovanie komunálneho odpadu, ale cez deti sa pokúšame do tejto činnosti vtiahnuť celé rodiny,“ informovala Obecné noviny koordinátorka Barbora Čižniarová. „Dcéry a synovia vzdelávajú rodičov, vnučky a vnuci starých rodičov.“
Na podnet pedagógov ešte pred rokmi deti začali so zberom opotrebovaných bateriek, pokračovali súťažnými zbermi hliníkových viečok na fľaše, z ktorých sa zrodil obrovský hliníkový had či hliníková reťaz, ale takisto zozbierali aj množstvo tetrapakových fliaš a vytvorili z nich obrovské bocianie hniezdo.
Súťaž ako hnací motor
„Podobné činnosti nás priviedli k myšlienke vytvoriť vlastné Enviro čisté rekordy, čo je oficiálny názov v knihe Slovenských rekordov,“ pokračuje pedagogička. „Najskôr deti zbierali plastové tégliky z jogurtov a v telocvični z nich zhotovili mapu Slovenska. Druhým envirorekordom bol záves z plastových vrchnákov a posledným korále z plastových vajíčok. Podobne vyzbieraný odpad vždy skončil v separovanom zbere, ale dievčatá a chlapcov nanovo prekvapilo, aké množstvo ho bolo. Okrem toho sme však napríklad aj dvakrát zbierali plastové vrchnáky s výnosom pre choré deti.“
Učitelia o zberoch informujú rodičov oznamami do žiackych kníh a na internetovej stránke školy. K rekordom potom žiakov motivujú tak, že pre nich vyhlásia súťaž o najaktívnejšiu triedu na prvom aj na druhom stupni. Víťazné triedy sa niekedy tešia zo sladkej odmeny, inokedy z oddychu od učenia, ktorý prežijú s triednymi učiteľmi v prírode,“ dopĺňa B. Čižniarová. „To je pre nich, samozrejme, dostatočný dôvod, aby kvôli zberu otravovali rodičov, susedov, starých rodičov či známych, a títo všetci priložili ruku pod víťazstvo triedy konkrétneho chlapca či dievčaťa.“
Kľúčový význam recyklohier
Škola je zapojená do programu Recyklohry. To inými slovami znamená, že pedagógovia počas vyučovania (chémia, technika, svet práce) pravidelne vysvetľujú, aké dôležité je v civilizovanej spoločnosti odpad separovať. Aby však neostali len pri teórii, učiteľka dodáva, že „deti roztrieďujú prinesené odpady do zberných nádob vo vyhradenej miestnosti“. A ešte, že „ďalej v škole zbierajú vybité baterky, pokazené elektrospotrebiče a od tohto školského roka aj tonery“.
Prízvukuje: všetky odpady sa odvážajú na recykláciu tak, aby každému bolo jasné, že ide o jediný správny spôsob ako s nimi naložiť. „Často tiež do školy prichádzajú aj rodičia či starí rodičia napríklad s pokazenými elektrospotrebičmi,“ uzatvára B. Čižniarová. „Pri tejto činnosti je pre nich dôležitý pocit, že vlastné domácnosti zbavili nielen od nepotrebných vecí, ale tiež, že pomohli škole, ktorá dostáva za odovzdaný odpad body a môže si vybrať rôzne športové potreby či učebné pomôcky z katalógu odmien.“