Logo novej regionálnej značky.
Už budúci týždeň pribudne na Slovensku nová regionálna značka – Horný Šariš. V pondelok 1. marca bude na sociálnej sieti Facebook streamované slávnostné predstavenie loga novej regionálnej značky, ktorá je, mimochodom, prvá na východnom Slovensku.
Doplní existujúcu sieť, ktorú momentálne predstavuje 12 regionálnych značiek s jednotným logotypom s folklórnym motívom. Podľa podpredsedu Národnej siete Miestnych akčných skupín (NS MAS) Petra Nemčeka sú na území Slovenska rozložené veľmi nerovnomerne: „Až polovica je v Banskobystrickom a ďalšie štyri v Nitrianskom kraji.”
Novej značke Horný Šariš predchádzali rok trvajúce prípravy. V pondelok bude zároveň vyhlásená aj prvá výzva pre regionálnych producentov. „Regionálnu značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske produkty, podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný produkt musí spĺňať štyri základné kritériá: je jedinečný pre daný región, pochádza od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a miestne zdroje, obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k životnému prostrediu,” konkretizuje Lenka Smetanková z MAS Sekčov – Topľa, ktoré vytvorenie značky koordinuje. Lokálni producenti majú na prihlásenie svojich produktov čas do konca mája.
Výrobky, ktoré splnia požadované kritériá a získajú certifikát, budú môcť byť označené jednotnou grafickou značkou. Organizátori zdôrazňujú, že historický región má množstvo kvalitných lokálnych produktov, ako medovicový med z Čergovského pohoria, drevené šindle, dymom osmahnuté sušené ovocie, hlinenú keramiku či tradičné Horno-šarišské slávnosti v Raslaviciach.
Koordinátorom prípravy značky je Miestna akčná skupina Sekčov – Topľa a spolupracujú ďalšie subjekty z územia Horného Šariša – MAS TOPOĽA, MAS HORNÁ TOPĽA, MAS Dukla, MAS Horný Šariš – Minčol, Mikroregión Stredná Topľa a Kultúrne a turistické centrum Bardejov.
Záujem o regionálne značky na Slovensku pribúda, a preto Národná sieť MAS podporuje vytváranie nových a tiež oživenie nefunkčných značiek. Okrem novej značky Horný Šariš je tesne pred spustením aj značka Piešťansko a hovorí sa tiež o oživení značky Malé Karpaty. NS MAS chce nové značky podporovať systematicky. „Máme pripravené ďalšie aktivity, ktoré odštartovala odborná konferencia koncom minulého roka. Tá ukázala veľký záujem regiónov o vytvorenie nových regionálnych značiek. Národná sieť poskytuje odborné poradenstvo a pomôcť by mal aj cezhraničný projekt v rámci programu Interreg, zameraný na regionálne značenie, ktorý začíname realizovať už v marci,” dopĺňa Peter Nemček.