Piatok 22.11.2024
Dnes má meniny 
Cecília
°C
26.02.2021 02:20

Prvá regionálna značka na východe Slovenska


Logo novej regionálnej značky.


Už budúci týždeň pribudne na Slovensku nová regionálna značka – Horný Šariš. V pondelok 1. marca bude na sociálnej sieti Facebook streamované slávnostné predstavenie loga novej regionálnej značky, ktorá je, mimochodom, prvá na východnom Slovensku.


Doplní existujúcu sieť, ktorú momentálne predstavuje 12 regionálnych značiek s jednotným logotypom s folklórnym motívom. Podľa podpredsedu Národnej siete Miestnych akčných skupín (NS MAS) Petra Nemčeka sú na území Slovenska rozložené veľmi nerovnomerne: „Až polovica je v Banskobystrickom a ďalšie štyri v Nitrianskom kraji.”

Novej značke Horný Šariš predchádzali rok trvajúce prípravy. V pondelok bude zároveň vyhlásená aj prvá výzva pre regionálnych producentov. „Regionálnu značku môžu získať tradičné remeselné alebo potravinárske produkty, podujatia, ubytovacie a stravovacie služby. Certifikovaný produkt musí spĺňať štyri základné kritériá: je jedinečný pre daný región, pochádza od miestneho výrobcu, využíva tradičné postupy a miestne zdroje, obsahuje podiel ručnej práce a musí byť šetrný k životnému prostrediu,” konkretizuje Lenka Smetanková z MAS Sekčov – Topľa, ktoré vytvorenie značky koordinuje. Lokálni producenti majú na prihlásenie svojich produktov čas do konca mája.

Výrobky, ktoré splnia požadované kritériá a získajú certifikát, budú môcť byť označené jednotnou grafickou značkou. Organizátori zdôrazňujú, že historický región má množstvo kvalitných lokálnych produktov, ako medovicový med z Čergovského pohoria, drevené šindle, dymom osmahnuté sušené ovocie, hlinenú keramiku či tradičné Horno-šarišské slávnosti v Raslaviciach.

Koordinátorom prípravy značky je Miestna akčná skupina Sekčov – Topľa a spolupracujú ďalšie subjekty z územia Horného Šariša – MAS TOPOĽA, MAS HORNÁ TOPĽA, MAS Dukla, MAS Horný Šariš – Minčol, Mikroregión Stredná Topľa a Kultúrne a turistické centrum Bardejov.

Záujem o regionálne značky na Slovensku pribúda, a preto Národná sieť MAS podporuje vytváranie nových a tiež oživenie nefunkčných značiek. Okrem novej značky Horný Šariš je tesne pred spustením aj značka Piešťansko a hovorí sa tiež o oživení značky Malé Karpaty. NS MAS chce nové značky podporovať systematicky. „Máme pripravené ďalšie aktivity, ktoré odštartovala odborná konferencia koncom minulého roka. Tá ukázala veľký záujem regiónov o vytvorenie nových regionálnych značiek. Národná sieť poskytuje odborné poradenstvo a pomôcť by mal aj cezhraničný projekt v rámci programu Interreg, zameraný na regionálne značenie, ktorý začíname realizovať už v marci,” dopĺňa Peter Nemček.

Autor: (Veronika FITZEKOVÁ, NS MAS SR)


komentáre
SHOW ALL
podobné
07.01.2021
Vyhlásenie ZMOS k urýchlenej potrebe testovania obyvateľov
Vedenie Združenia miest a obcí Slovenska ako najreprezentatívnejšieho zástupcu 95 % miest a obcí na Slovensku apeluje na potrebu rýchleho a efektívneho prístupu k testovaniu obyvateľov.
viac
17.08.2021
Žiadame krízový manažment: Doteraz nebol prefinancovaný ani jediný projekt!
Problémom nie je nepripravenosť žiadateľov, ale neúmerná byrokracia! Zo 140 miliónov eur určených na projekty LEADER boli v programovom období 2014-2020 podané žiadosti za 45 miliónov eur.
viac
03.09.2021
Horný Šariš má prvé tri certifikované produkty
Prvú septembrovú nedeľu (5. 9.) pribudnú medzi certifikované slovenské regionálne značky prvé tri produkty s označením regionálny produkt Horný Šariš. Sú to jedľový medovicový med, prírodné mydlá s bylinkami a Dukelský beh mieru.
viac
26.11.2021
Uviedli do života Produkt Liptova
Miestne produkty, ktoré reprezentujú tradície, ľudí, kultúrne a prírodné dedičstvo a tým dotvárajú zážitok návštevníka Liptova sa od 25. novembra 2021 môžu hlásiť do prvej výzvy na zasielanie žiadostí na získanie značky Produkt Liptova.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.57 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.04 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.39 %