Ilustračná snímka.
Právna poradňa v Obecných novinách. Odpovedá JUDr. Daniela Franzenová z Kancelárie ZMOS.
Otázka:
Som starosta obce. V obecnom zastupiteľstve máme poslanca, ktorý sa na každom zasadnutí obecného zastupiteľstva odvoláva na svoje zákonné právo interpelovať starostu a požaduje odo mňa okrem odpovedí aj vypracovanie a poskytnutie rôznych analýz a sumárov. Často pri tom zadáva úlohy priamo zamestnancom obce. Chcel by som vedieť, aký rozsah má právo poslanca na interpelácie, prípadne na informácie a či má oporu v zákone priame zadávanie úloh zamestnancom obce zo strany poslanca obecného zastupiteľstva. Zaujíma ma aj to, akú formu má mať interpelácia poslanca a odpoveď na ňu.
Odpoveď:
Právo poslanca obecného zastupiteľstva na interpelácie a informácie je upravené v § 25 ods. 4 písm. b) až d) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“). V predmetných ustanoveniach zákona je priamo zakotvená možnosť interpelovať starostu obce a členov obecnej rady vo veciach týkajúcich sa výkonu ich práce, požadovať od riaditeľov právnických osôb založených alebo zriadených obcou vysvetlenie vo veciach týkajúcich sa ich činnosti. Poslanec obecného zastupiteľstva má tiež právo požadovať informácie a vysvetlenia od fyzických a právnických osôb, ktoré vykonávajú v obci podnikateľskú činnosť, a to výlučne vo veciach týkajúcich sa dôsledkov ich podnikania v obci.
Právo na interpelácie znamená právo poslanca obecného zastupiteľstva vznášať žiadosti, otázky, pripomienky a podnety na starostu obce a členov obecnej rady. Toto právo poslanca by však, podľa môjho názoru, v žiadnom prípade nemalo znamenať zahlcovanie starostu obce vypracúvaním odpovedí na akýkoľvek výkon jeho práce, ktorý dosť často poslanec obecného zastupiteľstva k riadnemu a zodpovednému výkonu svojej funkcie pravdepodobne ani nepotrebuje. Som presvedčená, že by sa interpelácie mali týkať výlučne závažných úloh súvisiacich so životom a rozvojom obce a nemali by neprimerane administratívne zaťažovať ani starostu obce a ani zamestnancov obce. Vychádzať by sa pritom malo predovšetkým z ustanovení § 4 zákona, ktoré dávajú právny rámec rozsahu výkonu práce jednotlivých volených orgánov obce pri výkone samosprávy.
Musím konštatovať, že zákon formu interpelácie poslanca obecného zastupiteľstva neustanovuje. Môže preto prichádzať do úvahy tak ústna, ako aj písomná forma. Písomná forma môže mať listinnú, no aj elektronickú podobu. Zákon neupravuje ani lehotu a formu, v ktorej by mala byť poskytnutá odpoveď na interpeláciu poslanca obecného zastupiteľstva. Myslím si preto, že by bolo vo vašom prípade vhodné upraviť otázky interpelácií v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva. Pravdepodobne by vám to pomohlo eliminovať uvádzané problémy. Inšpirovať sa pritom môžete napr. právnou úpravou interpelácií zakotvenou v paragrafoch 129 a 130 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady SR v znení neskorších predpisov.
Na záver si dovolím uviesť, že ak poslanec obecného zastupiteľstva v rámci interpelácie požaduje vypracúvanie rôznych prehľadov a analýz, ktorými obec nedisponuje, nejde o inštitút interpelácie, ale ide o jeho snahu zadávať priame pokyny a úlohy starostovi obce, prípadne zamestnancom obce, čo nemá oporu v zákone.