Foto: Pixabay
Ak vám nie je ľahostajná ochrana životného prostredia a pri nákupoch chcete svojou trochou prispieť k udržateľnosti, potom určite viete, že nie všetko zelené je skutočne ekologické.
Rastúci počet „zelených“ označení na obaloch bez porovnávacích údajov býva nielen neprehľadný, ale často aj zavádzajúci. Toto by sa malo už čoskoro zmeniť. Európsky parlament nedávno schválil smernicu, ktorá má urobiť poriadok v zavádzajúcich praktikách a označeniach. Ako upozorňuje OZV ENVI - PAK, výrobky s prívlastkom – environmentálne, prírodné, biodegradovateľné či klimaticky neutrálne, sa už nebudú môcť používať bez overených informácií a dôkazov. Ide totiž o tzv. greenwashing. Viete, ako sa mu vyhnúť?
Poslanci Európskeho parlamentu nedávno schválili smernicu Green Claims, ktorá by mala v zavádzajúcich a nepravdivých environmentálnych označeniach a tvrdeniach urobiť poriadok. „Znamená to, že firmy sa už čoskoro budú musieť zdržať „zelených“ označení ako šetrný k životnému prostrediu, prírodný, biologicky rozložiteľný, klimaticky neutrálny alebo ekologický, ak ich nebudú mať relevantne potvrdené napríklad výsledkami testov,“ vysvetlila Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK. Európska legislatíva má jednoznačný cieľ: pomôcť zákazníkom zorientovať sa v neprehľadnom mori rôznych „eko“ vyhlásení a chrániť ich pred zavádzajúcimi marketingovými praktikami. „V budúcnosti budú v Európskej únii povolené už len také označenia udržateľnosti, ktoré budú založené na oficiálnych systémoch certifikácie alebo zavedené verejnými orgánmi,“ doplnila Kretter.
Prívlastky „zelený“ či „eko“ ovplyvňujú nákupné správanie
Z výsledkov prieskumu agentúry MNFORCE z októbra minulého roku vyplynulo, že pre viac ako polovicu ľudí (57 %) je dôležité, aby firma, ktorej produkty alebo služby nakupujú, konala v rámci svojich aktivít environmentálne a spoločensky zodpovedne. A dve tretiny ľudí (65 %) by si priplatili viac za také produkty a služby, ktoré sú environmentálne a spoločensky udržateľné. Aj preto sa firmy čoraz viac snažia vyzdvihnúť svoj pozitívny prístup k udržateľnosti. „Spotrebitelia čoraz viac preferujú produkty a služby, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a zároveň preukazujú zodpovednosť voči spoločnosti. Firmy by preto mali nielen prezentovať svoje úsilie o udržateľnosť, ale ho aj skutočne realizovať, a tak si získať dôveru a lojalitu spotrebiteľov. Preto je dôležité, aby boli firmy v týchto aktivitách autentické, a aby realizovali také projekty, ktoré sú založené na skutočnom vplyve ich biznisu na životné prostredie,“ priblížila Katarína Kretter.
Ľudia sú všímavejší
Ako ďalej uvádza OZV ENVI - PAK vo svojej tlačovej správe, aj verejnosť je čoraz viac citlivejšia a vnímavejšia na greenwashingové aktivity. Medzi ktoré určite patria napríklad také, keď organizácia vynakladá viac času a peňazí na marketing, než na skutočné minimalizovanie svojho vplyvu na životné prostredie. Tento marketingový trik používajú niektoré spoločnosti na zveličovanie svojich ekologických krokov. Až 64 % ľudí (podľa vyššie spomínaného prieskumu) si myslí, že zverejňovanie informácií o takýchto aktivitách je dnes pre firmy len čistý marketing. „Niektoré firmy úmyselne zavádzajú svojich zákazníkov, keď hovoria o ekologickej prospešnosti svojich produktov a služieb. Na druhej strane greenwashing nemusí byť vždy vedomý, niekedy je to len o nedostatku informácií. Výsledok je však v oboch prípadoch rovnaký – riešenie, ktoré sa tvári ako ekologické, ale v skutočnosti také nie je,“ vysvetlila Kretter.
Ako sa greenwashingu vyhnúť?
Asi najzakladanejším prístupom, ako sa greenwashingu vyhnúť, je podľa OZV ENVI - PAK to, ako sa k produktu postavíme už pri jeho nákupe. „Ideálne je zamyslieť sa nad celým životným cyklom produktu – od jeho vzniku, teda podmienok, kde bol vyrobený, až po čas, kedy sa stane odpadom. Kupujte také výrobky, ktoré sa po skončení životnosti dajú ľahko vytriediť a zrecyklovať,“ upozornila Katarína Kretter s tým, že je lepšie kupovať také produkty, ktoré bude človek využívať dlhodobo, ktoré sú kvalitné a vydržia dlhšie ako ich lacnejšie alternatívy. „Preferujte produkty s overenými certifikátmi, ktoré potvrdzujú, že produkt spĺňa ekologické a etické štandardy,“ dodala. Okrem toho sa podľa nej netreba nechať ovplyvniť zelenou farbou alebo obrázkami prírody na obaloch, produktoch alebo vo výkladoch obchodov. „Veríme, že aj nová smernica Európskej únie v tomto prípade pomôže pri overovaní si pravosti ekologického loga, symbolu alebo ekologických značiek, ktoré sú uvedené na obale,“ doplnila Katarína Kretter.