Sobota 15.06.2024
Dnes má meniny 
Vít
°C
19.04.2024 10:05

Nie všetko označené ako „eko“ a „zelené“ je naozaj ekologické


Foto: Pixabay


Ak vám nie je ľahostajná ochrana životného prostredia a pri nákupoch chcete svojou trochou prispieť k udržateľnosti, potom určite viete, že nie všetko zelené je skutočne ekologické.


Rastúci počet „zelených“ označení na obaloch bez porovnávacích údajov býva nielen neprehľadný, ale často aj zavádzajúci. Toto by sa malo už čoskoro zmeniť. Európsky parlament nedávno schválil smernicu, ktorá má urobiť poriadok v zavádzajúcich praktikách a označeniach. Ako upozorňuje OZV ENVI - PAK, výrobky s prívlastkom – environmentálne, prírodné, biodegradovateľné či klimaticky neutrálne, sa už nebudú môcť používať bez overených informácií a dôkazov. Ide totiž o tzv. greenwashing. Viete, ako sa mu vyhnúť?

Poslanci Európskeho parlamentu nedávno schválili smernicu Green Claims, ktorá by mala v zavádzajúcich a nepravdivých environmentálnych označeniach a tvrdeniach urobiť poriadok. „Znamená to, že firmy sa už čoskoro budú musieť zdržať „zelených“ označení ako šetrný k životnému prostrediu, prírodný, biologicky rozložiteľný, klimaticky neutrálny alebo ekologický, ak ich nebudú mať relevantne potvrdené napríklad výsledkami testov,“ vysvetlila Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK. Európska legislatíva má jednoznačný cieľ: pomôcť zákazníkom zorientovať sa v neprehľadnom mori rôznych „eko“ vyhlásení a chrániť ich pred zavádzajúcimi marketingovými praktikami. „V budúcnosti budú v Európskej únii povolené už len také označenia udržateľnosti, ktoré budú založené na oficiálnych systémoch certifikácie alebo zavedené verejnými orgánmi,“ doplnila Kretter.

Prívlastky „zelený“ či „eko“ ovplyvňujú nákupné správanie

Z výsledkov prieskumu agentúry MNFORCE z októbra minulého roku vyplynulo, že pre viac ako polovicu ľudí (57 %) je dôležité, aby firma, ktorej produkty alebo služby nakupujú, konala v rámci svojich aktivít environmentálne a spoločensky zodpovedne. A dve tretiny ľudí (65 %) by si priplatili viac za také produkty a služby, ktoré sú environmentálne a spoločensky udržateľné. Aj preto sa firmy čoraz viac snažia vyzdvihnúť svoj pozitívny prístup k udržateľnosti. „Spotrebitelia čoraz viac preferujú produkty a služby, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a zároveň preukazujú zodpovednosť voči spoločnosti. Firmy by preto mali nielen prezentovať svoje úsilie o udržateľnosť, ale ho aj skutočne realizovať, a tak si získať dôveru a lojalitu spotrebiteľov. Preto je dôležité, aby boli firmy v týchto aktivitách autentické, a aby realizovali také projekty, ktoré sú založené na skutočnom vplyve ich biznisu na životné prostredie,“ priblížila Katarína Kretter.

Ľudia sú všímavejší

Ako ďalej uvádza OZV ENVI - PAK vo svojej tlačovej správe, aj verejnosť je čoraz viac citlivejšia a vnímavejšia na greenwashingové aktivity. Medzi ktoré určite patria napríklad také, keď organizácia vynakladá viac času a peňazí na marketing, než na skutočné minimalizovanie svojho vplyvu na životné prostredie. Tento marketingový trik používajú niektoré spoločnosti na zveličovanie svojich ekologických krokov. Až 64 % ľudí (podľa vyššie spomínaného prieskumu) si myslí, že zverejňovanie informácií o takýchto aktivitách je dnes pre firmy len čistý marketing. „Niektoré firmy úmyselne zavádzajú svojich zákazníkov, keď hovoria o ekologickej prospešnosti svojich produktov a služieb. Na druhej strane greenwashing nemusí byť vždy vedomý, niekedy je to len o nedostatku informácií. Výsledok je však v oboch prípadoch rovnaký – riešenie, ktoré sa tvári ako ekologické, ale v skutočnosti také nie je,“ vysvetlila Kretter.

Ako sa greenwashingu vyhnúť?

Asi najzakladanejším prístupom, ako sa greenwashingu vyhnúť, je podľa OZV ENVI - PAK to, ako sa k produktu postavíme už pri jeho nákupe. „Ideálne je zamyslieť sa nad celým životným cyklom produktu – od jeho vzniku, teda podmienok, kde bol vyrobený, až po čas, kedy sa stane odpadom. Kupujte také výrobky, ktoré sa po skončení životnosti dajú ľahko vytriediť a zrecyklovať,“ upozornila Katarína Kretter s tým, že je lepšie kupovať také produkty, ktoré bude človek využívať dlhodobo, ktoré sú kvalitné a vydržia dlhšie ako ich lacnejšie alternatívy. „Preferujte produkty s overenými certifikátmi, ktoré potvrdzujú, že produkt spĺňa ekologické a etické štandardy,“ dodala. Okrem toho sa podľa nej netreba nechať ovplyvniť zelenou farbou alebo obrázkami prírody na obaloch, produktoch alebo vo výkladoch obchodov. „Veríme, že aj nová smernica Európskej únie v tomto prípade pomôže pri overovaní si pravosti ekologického loga, symbolu alebo ekologických značiek, ktoré sú uvedené na obale,“ doplnila Katarína Kretter.

Autor: (js)


komentáre
SHOW ALL
podobné
10.09.2022
Odnaučiť ľudí hádzať odpadky na zem nemusia len príkazy a zákazy
Medzi mestami a obcami rastie záujem o behaviorálne techniky pri riešení situácie s voľne pohodeným odpadom. Príkazy a zákazy nemusia byť vždy tou jedinou cestou, ako ľudí odnaučiť hádzať odpad na zem.
viac
10.06.2023
Udržateľnosť, stabilita a podpora zelenej ekonomiky je nevyhnutná
“Podpora zelenej ekonomiky a udržateľného odpadového hospodárstva je nevyhnutná,” odkazujú výrobcovia budúcej vláde.
viac
02.10.2023
Aj najlepšie triediace samosprávy sa môžu dočkať nevyžiadaných zmien
Záver septembra sa nenesie len v znamení volieb. V rámci systému odpadového hospodárstva si v tomto období výrobcovia vyberajú partnerov – organizácie zodpovednosti výrobcov (OZV), na nasledujúce obdobie.
viac
12.12.2023
Predvianočná nákupná horúčka vrcholí. Vieme kam s odpadom z nákupov?
To, že sa blížia vianočné sviatky každoročne pociťujú nielen nákupné centrá, e-shopy a dopravné spoločnosti, ale v konečnom dôsledku aj naše kontajnery a životné prostredie.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.17 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.15 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.69 %