Ilustračná snímka.
Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) má za sebou veľký medzinárodný tender na autobusových dopravcov, ktorí budú počas desiatich rokov zabezpečovať služby prímestskej autobusovej dopravy v kraji.
Ponuky s najnižšou cenou predložili SAD Zvolen a SAD Lučenec, dnešným dňom začína plynúť desaťdňová lehota na podanie prípadných námietok proti výsledkom vyhodnotenia od ostatných uchádzačov.
Banskobystrický samosprávny kraj dnes zverejnil vyhodnotenie verejnej súťaže na autobusových dopravcov. Ponuky vo veľkom medzinárodnom tendri predložilo celkovo deväť uchádzačov nielen zo Slovenska, ale aj Českej republiky.
Najnižšiu cenu ponúkli dopravcovia SAD Zvolen a SAD Lučenec, pričom zvolenský dopravca prejavil záujem obsluhovať sedem oblastí, s výnimkou oblasti Revúca, Lučenec a Rimavská Sobota, kde sa presadila lučenecká spoločnosť. Obslužnosť jednotlivých území dopravcami tak zostane rovnaká ako v súčasnosti.
„Uchádzačmi ponúknuté ceny za kilometer sa pohybovali v rozmedzí od 1,22 po 1,78 eura bez DPH. Priemerná cena, ktorú ponúkol SAD Zvolen, bola 1,24 eura, v prípade SAD Lučenec to bolo 1,32 eura za kilometer. Ak úspešní uchádzači svoju ponuku potvrdia a budeme môcť pristúpiť k podpisom zmlúv, pre kraj to bude znamenať úsporu asi šesť miliónov eur ročne,“ povedal predseda BBSK Ján Lunter.
Dnešným dňom začína plynúť desaťdňová lehota na podanie námietok proti výsledku vyhodnotenia ponúk. „Po jej uplynutí budeme úspešných uchádzačov vyzývať na poskytnutie riadnej súčinnosti potrebnej na uzavretie zmluvy tak, aby mohla byť uzavretá do 20 pracovných dní od výzvy. V prípade, ak nenastanú žiadne prieťahy, zmluvy na obdobie rokov 2024 - 2033 by mohli byť uzavreté v apríli,“ doplnil Martin Daniš, riaditeľ Odboru verejného obstarávania a investícií Úradu BBSK.
V porovnaní so starými zmluvami, ktoré boli roky len dodatkované, posilnia nové zmluvy postavenie kraja a verejný záujem. Nová zmluva je postavená tak, že víťazní dopravcovia majú povinnosť akceptovať prechod do integrovaného dopravného systému v tarifnej, prepravnej i technologickej oblasti, poskytovať kraju presné a overiteľné údaje o počte prepravených cestujúcich i najazdených kilometrov a za prípadné neplnenie zmluvných podmienok v nej budú stanovené sankcie.
Cestovanie rodičom s kočíkmi, ľuďom na invalidnom vozíku či seniorom, uľahčí zvýšený počet nízko-podlažných autobusov, ktoré podľa novej zmluvy majú v prípade štandardných vozidiel tvoriť minimálne polovicu vozového parku. Všetky autobusy majú byť vybavené klimatizáciou, bezplatným wi-fi pripojením na internet a nesmú prekročiť vek jedenásť rokov.
„Vytvorili sme podmienky transparentnej a širokej verejnej súťaže, čo podľa predložených ponúk prinesie kraju značnú úsporu na nákladoch za služby verejnej dopravy. Na trhové konzultácie i prihlasovanie sme vyhradili dostatočný čas, rovnako zostal dostatočne dlhý čas na prípravu tak, aby boli naplnené všetky podmienky zmluvy. Teším sa, že je úspešne za nami zložité obdobie výberu dopravcov pre ďalšiu dekádu, že sme ho zvládli v súlade so zákonom a prebehla otvorená súťaž s rekordným počtom uchádzačov, ktorej výsledkom je vynikajúca cena. Víťazom úprimne gratulujem a verím, že otvárame novú kapitolu dobrej spolupráce v prospech obyvateľov kraja," uzavrel Ján Lunter.