Ilustračný snímka: http://vovlaku.teraz.sk
Historické úzkorozchodné železničky v maďarskom Miškovci a v Košiciach počas piatkovej konferencie v Košiciach predstavujú spoločný rozvojový plán, ktorý pripravili v rámci cezhraničnej spolupráce prostredníctvom projektu "Úzkorozchodné železnice ako atrakcie a brány do prírody (RailGate)".
Cieľom oboch železničiek je najmä zatraktívnenie vozového parku, zavedenie nových služieb, zvýšenie návštevnosti, ale aj investície do infraštruktúry.
"Jednou vecou je stabilizovať našu Košickú detskú historickú železnicu ako jednu z najväčších atrakcií v Košiciach a druhou vecou je, že ak mám mať naďalej záujem zo strany verejnosti, musí na sebe pracovať a musí sa rozvíjať," povedal pre TASR predseda OZ Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
"Celý rok sme spolu s partnerom usilovne pracovali a vytvorili sme 'master plán', teda akýsi plán do budúcna pre túto železničku, čo sa týka jej využitia, možno celej budúcnosti, resp. pôsobenia. Rozoberajú sa v ňom vízie, či železničku predĺžiť, aké si nastavuje ciele, hodnoty i kritéria. Je to analýza, na základe ktorej sa rodí vízia do budúcna," dodal.
Dokument pre Košickú detskú historickú železnicu napríklad navrhuje predĺženie trate smerom k mestu do lokality Ovečka, kde by vznikol jej nový nástupný bod. Výrazná zmena je odporúčaná v konečnej stanici Alpinka, kde by mohlo vzniknúť Košický skanzen so železničnou a lesníckou tematikou. Spustenie modernej aplikácie s informáciami pre návštevníkov pre smart telefóny, ktorú dokument tiež predkladá, by sa malo uskutočniť už v tomto roku.
Lillafüredská železnička v Miškovci rovnako počíta s komplexnou rekonštrukciou stanice Dorrotya, ale tiež s úplnou rekonštrukciou úseku Dorottya - Garadna. V koncovej stanici Garadna by mal pribudnúť nový rekreačný park. Miškovecká úzkoľajka tiež plánuje úplnú rekonštrukciu svojich historických vagónov a niektorých lokomotív.
Podľa Lehotského sa dá od železničky na maďarskej strane veľa učiť. Kým na Slovensku v minulosti úzkorozchodné železnice zanikli, v Maďarsku sa ich hospodársky význam pretransformoval na účel rekreačno-turistickej dopravy. "Žiaľ, toto sa na Slovensku nedialo a tie úzkorozchodné železnice, ktoré prežili, bol to - a do dnešných dní je to veľmi tvrdý zápas o prežitie. Dnes mnohí zodpovední, či už v samospráve alebo na vyšších miestach, chápu potrebu týchto železničiek. Sú veľmi populárne v celej Európe, dokonca v celom svete a my chceme byť súčasťou tejto atmosféry. Chceme využiť, že ľudia radi cestujú netradičnou formou, v otvorených vagónikoch, pomalou rýchlosťou, a že si chcú tú jazdu užiť," uviedol s tým, že priamo sa stretnúť napríklad s parným vlakom možno len na spomínaných železničkách.
Na konferencii k predloženému plánu okrem iných diskutujú zástupcovia mesta, kraja, úzkorozchodných železníc zo Slovenska a Maďarska, poskytovatelia ubytovacích, reštauračných a športových služieb v dotknutých lokalitách a ďalší odborníci na dopravu. 7