Pondelok 03.08.2020
Dnes má meniny 
Jerguš
°C
06.12.2019 09:05

Detská železnica s maďarským partnerom zrealizovali projekt za 578-tis. eur


Ilustračná snímka: Detská železnica Košice, o. z.


Košická detská historická železnica a úzkorozchodná železnička maďarskom Miškovci Lillafured zrealizovali v uplynulých dvoch rokoch spoločný cezhraničný projekt v hodnote 578-tis. eur.


Obe atrakcie investovali do infraštruktúry, na známej košickej železničke dokončili staničnú budovu, obnovili výhybňu, umožňujúcu križovanie vlakov či spojazdnili ďalší úzkorozchodný rušeň. V Miškovci zas úplne zrekonštruovali areál stanice. Projekt bol financovaný z prostriedkov Európskej únie.

„Každý projekt je výzvou a keď sa podarí, je aj obrovskou vzpruhou pre toho, kto ho realizuje. Pre nás boli dva roky práce na medzinárodnom projekte Interreg zatiaľ najväčším projektom a vynikajúcou skúsenosťou, ktorú okamžite ocenili nielen dobrovoľníci, ale aj návštevníci unikátnej detskej železnice. Realizovali sme investície za vyše 210 tisíc eur, pričom sa podarilo viac ako dosť,“ uviedol Ľubomír Lehotský, riaditeľ Košickej detskej historickej železnice.

Počas projektu dokončili na železničke stavbu novej staničnej budovy v nástupnej stanici Čermeľ. Ide vôbec o prvú obnovenú staničnú budovu po asanáciách v 90. rokoch. Najväčšia časť investícií smerovala do výhybne VPRED, ktorej obnovenie umožňuje opätovné zavedenie križovania vlakov. To ihneď zvýšilo kapacitu železničky, ktorá v uplynulých rokoch zaznamenávala pokračujúci nárast návštevnosti.

K ďalším investíciám patrí spojazdnenie úzkorozchodnej lokomotívy, vybudovanie detského ihriska či spustenie prvej aplikácie pre smartfóny – audio sprievodcu po železničke a Čermeľskom údolí.

„Išlo o veľmi zaujímavý a atraktívny projekt, ktorý zaujal medzinárodnú skupinu hodnotiteľov. Úzkorozchodné železničky tvoria špecifický druh atrakcií, ktoré sú bránami k miestnemu prírodnému a kultúrnemu dedičstvu,“ uviedol manažér projektový Rudolf Bauer. Súčasťou projektu bola príprava spoločného rozvojového dokumentu, ktorý nie len mapuje súčasnú situáciu oboch železníc, ale ukazuje najmä možnosti ich ďalšieho rozvoja. „Obe železničky poctivo analyzovali aj svoje slabé stránky a v spolupráci s externými odborníkmi nachádzali možnosti ďalšieho rozvoja,“ povedal o dokumente jeho hlavný redaktor Bauer.

Dokument pre Košickú detskú historickú železnicu napríklad navrhuje predĺženie trate smerom k mestu, či odporúča zmeny v konečnej stanici Alpinka, kde by mohlo vzniknúť Košický skanzen so železničnou a lesníckou tematikou.

Lillafuredská železnička v Miškovci počas projektu komplexne modernizovala stanicu Dorrotya a úplne rekonštruovala historický vagón.

Úspešná realizácia projektu motivovala košickú železnička k snahe o pokračovanie cezhraničnej spolupráce. V týchto dňoch sa preto pripravuje na ďalšiu projektovú výzvu v rámci schémy Interreg spolu s maďarským partnerom a to s úzkorozchodnou železničkou pri obci Nagybőrzsőny.

Obsah tejto tlačovej správy neprezentuje oficiálne stanovisko Európskej únie.

info@skhu.eu    www.skhu.eu

Európsky fond regionálneho rozvoja

Autor: (ts-Detská železnica Košice, o. z.)


komentáre
SHOW ALL
podobné
26.08.2016
Detská železnica oslávi 60. výročie dokončenia trate
Deň plný pary, atraktívneho programu či prevádzky štyroch rušňov zažijú návštevníci vo štvrtok 1. septembra na historickej úzkorozchodnej železnici v Čermeľskom údolí.
viac
21.09.2016
Kam vyrazia nostalgické a historické vlaky na východe počas jesene?
Teplé slnečné lúče a krásy východného Slovenska si môžete na jeseň vychutnať aj vďaka mimoriadne bohatej ponuke pripravovaných nostalgických vlakov. Až do polovice októbra vyrazia na trať každý víkend.
viac
29.12.2016
Detská železnica prvýkrát vypraví vlak aj na Silvestra
Mini Silvester s ohňostrojom, zvieratkami a korčuľovaním zažijú návštevníci Košickej detskej historickej železnice.
viac
10.03.2018
Historické železničky v Miškovci a Košiciach chcú vzájomne prilákať turistov
Historické úzkorozchodné železničky v maďarskom Miškovci a v Košiciach na Slovensku spoločne uspeli v konkurencii takmer dvesto projektov a získali financie na svoj ďalší rozvoj. V Košiciach plánujú dostavbu staničnej budovy, rekonštrukciu koľajiska či opravu dvoch rušňov.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
78.03 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
2.72 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.25 %