Snímka zdroj: (regionalnespravy.sk).
Nové letné vozne, dva opravené mosty a vybrané úseky trate, ako aj sprevádzkovanie historickej parnej lokomotívy Katka patria k výsledkom cezhraničného slovensko – maďarského projektu na detskej železnici v Košiciach.
Projekt spolufinancovaný z eurofondov, ktorý na železničke realizovali v uplynulých rokoch, v týchto dňoch končí. Informovala o tom Zuzana Lehotská z občianskeho združenia (OZ) Detská železnica Košice.
Partnerom projektu z programu Interreg bola maďarská obec Nagybörzsöny, kde taktiež prevádzkujú historickú železničku. Hlavným cieľom boli investície do trate a vozového parku oboch železničiek s cieľom ich zatraktívnenia. Košická detská historická železnička získala európske spolufinancovanie vo výške zhruba 195 000 eur, čo tvorilo 85 percent z jej celkového projektového rozpočtu.
Realizácia projektu podľa OZ narážala na nemalé problémy a negatívne ho ovplyvnila pandémia aj prudký nárast cien materiálov a energií, všetky ciele však boli splnené. "Uskutočnili sme nevyhnutnú a náročnú opravu parného kotla populárnej parnej lokomotívy Katka. Odborníci v Českej republike nám na mieru vyrobili nový kotol a pec pre našu vzácnu lokomotívu, ktorá tak môže opäť ďalšie roky tešiť našich návštevníkov," uviedol predseda OZ Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský.
Medzi ďalšie investície patrí dodanie dvoch nových výletných vozňov s vyššou kapacitou, oprava dvoch železničných mostov, ako aj časti trate. Zreštaurovali tiež na Slovensku jediný švajčiarsky historický elektrický rušeň "Krokodíl", ktorý je súčasťou vznikajúcej historickej expozície v stanici Alpinka.
Projektový tím detskej železnice v tomto období pripravuje pokračovanie cezhraničnej spolupráce prostredníctvom ďalšieho medzinárodného projektu.