Ilustračná snímka, zdroj: trebisov.sk
Združenie miest a obcí Slovenska reaguje na dezinformácie, ktoré odzneli v médiách zo strany hovorkyne Ministerstva dopravy a výstavby SR vo vzťahu k povinnosti miest a obcí zabezpečovať celoplošnú zimnú údržbu.
ZMOS počas prerokovania návrhu novely zákona v Národnej rade Slovenskej republiky začiatkom tohto roka vyzýval poslancov NR SR, aby nepodporili túto zmenu a argumentoval viacerými relevantnými dôvodmi.
Predseda Združenia miest a obcí Slovenska Michal Sýkora sa listom obrátil na všetkých poslancov Národnej rady Slovenskej republiky s požiadavkou, aby nepodporili novelu zákona o pozemných komunikáciách, ktorá bola navrhnutá ako súčasť novely zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. Predkladateľ, ani poslanci NR SR túto požiadavku neakceptovali a prijali novelu zákona, ktorým sa okrem iného vypúšťa povinnosť vlastníkov, správcov alebo užívateľov nehnuteľností odstraňovať závady v schodnosti chodníkov priľahlých k nehnuteľnosti, ktorá sa nachádza v súvisle zastavanom území a hraničí s cestou alebo miestnou komunikáciou, pokiaľ tieto závady vznikli znečistením, poľadovicou alebo snehom. Uvedená povinnosť sa navrhovanou novelou zákona prenáša na správcov miestnych komunikácií, teda na mestá a obce, vrátane zodpovednosti za škody. Samosprávam sa zároveň odníma možnosť všeobecne záväzným nariadením upraviť rozsah povinností týkajúcich sa odstraňovania závad v schodnosti chodníkov, s prihliadnutím na miestne pomery. K návrhu takejto zásadnej zmeny s výrazným dopadom na rozpočty miest a obcí bolo potrebné vykonať nevyhnutnú analýzu a viesť korektnú diskusiu pred schválením uvedenej zmeny zákona so samosprávou, zohľadnením všetkých súvislostí, a to najmä finančného dopadu na samosprávy a reálnych technických a personálnych možností zabezpečenia údržby chodníkov v praxi, vrátane doriešenia právnej zodpovednosti za spôsobené škody.
Na základe týchto faktov Združenie miest a obcí Slovenska požiadalo poslancov Národnej rady Slovenskej republiky „o vypustenie uvedenej zmeny z návrhu zákona o pozemných komunikáciách“. ZMOS zároveň zdôraznil, že navrhovaná zmena má zásadný negatívny finančný dopad na samosprávy, pričom predkladateľ neuviedol žiadne vplyvy na rozpočty samospráv. To je v zásadnom rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách. Predkladateľ podľa názoru ZMOS si nielen nesplnil uvedenú zákonnú povinnosť, ale nevzal do úvahy závažnú skutočnosť, že samosprávy nie sú finančne, technicky a ani personálne vybavené na zabezpečenie údržby ďalšieho enormného počtu kilometrov komunikácií, z ktorých mnohé dodnes ani nie sú majetkom samosprávy z dôvodu nevysporiadania vlastníctva zo strany štátnu po roku 1990.
Združenie miest a obcí Slovenska svoje zásadné postoje tlmočilo všetkým poslancom Národnej rady Slovenskej republiky 5. februára 2018 a očakávalo, že na tieto zásadné výhrady budú poslanci prihliadať aj z dôvodu, že nebol dodržaný legislatívny postup tvorby tejto novely zákona zo strany rezortu dopravy pri posudzovaní finančných vplyvov. Samotný spôsob jej prípravy a prerokovania nebol štandardný, ani zodpovedný voči samosprávam a ich ekonomickej stabilite. Napokon dnešná situácia iba potvrdzuje naše obavy, ktoré sme prezentovali pred prijatím novely, v čase, kedy bolo ešte možné predchádzať súčasným komplikáciám. Súčasne sme požadovali úpravu návrhu podľa našich pripomienok a jeho neschválenie. Aplikačná prax už v prvých dňoch tohtoročnej zimy preukázala, že je namieste prehodnotiť uvedenú zmenu zákona a hľadať iné riešenie prijateľné pre všetky dotknuté strany.