Ilustračná snímka
Prešovský samosprávny kraj (PSK) pripravil súbor opatrení pre dosiahnutie integrovanej dopravy vo Vysokých Tatrách. Vypracoval návrh Plánu udržateľnej mobility, ktorý sa zaoberá dopravou na slovenskej časti Tatier, vrátane medzinárodných prepojení.
Krajská samospráva s poľským partnerom v Zakopanom podala tiež nový cezhraničný projekt za vyše 483-tisíc eur. Plánuje sa v ňom zamerať na dopravnú dostupnosť služieb cestovného ruchu a parkovaciu politiku v tejto oblasti.
Snahou prešovskej krajskej samosprávy je dosiahnuť ekologicky udržateľnú dopravu pod Tatrami vrátane postupného vybudovania integrovaného dopravného systému. Pripravila Plán udržateľnej mobility a nedávno v tejto súvislosti podala s poľským partnerom Powiatom tatrzańskim so sídlom v Zakopanom spoločný cezhraničný projekt Dve krajiny – jedny Tatry. Jeho predpokladané náklady sú viac ako 483-tisíc eur, kde povinný príspevok EÚ a štátu predstavuje vyše 444-tisíc eur a 8 % spolufinancovanie z rozpočtu oboch partnerov takmer 39-tisíc eur.
„Na tejto téme naozaj intenzívne pracujeme, pretože doprava v Tatrách potrebuje dobré, kvalitné a dlhodobé riešenia. Realizujeme tu veľký cestný projekt, tzv. Cestu slobody a z nových štrukturálnych fondov chceme získať niekoľko desiatok miliónov eur na ďalšie dopravné zámery. V priebehu posledných 12 mesiacov sme v rámci nášho plánu udržateľnej mobility pripravili viacero konkrétnych opatrení. Aj najnovší projekt by mal riešiť dostupnosť služieb cestovného ruchu integrovanou, trvalo udržateľnou dopravou na tomto cezhraničnom území. A čo je dôležité, s dôrazom na ekológiu a nutnosť riešenia kriticky vysokého nárastu individuálnej automobilovej dopravy v Tatrách,“ priblížil najnovší projektový zámer podpredseda PSK Štefan Bieľak.
Projekt Dve krajiny – jedny Tatry bol podaný v rámci aktuálnej výzvy Programu Interreg 2021-2027 a jeho výstupom má byť komplexná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá ponúkne reálne riešenia pre dopravu v Tatrách. Prioritne sa zameria na posúdenie posilnenia podielu verejnej osobnej dopravy s ťažiskom na železničnú dopravu v celom regióne Tatier, či riešenie tunajšej parkovacej politiky. Napríklad konkrétne aj v podobe parkovacích domov. Prinesie tiež vytvorenie regulačnej politiky pre vstup osobných áut do územia s cieľom minimalizovať individuálnu automobilovú dopravu.
Štúdia bytostne súvisí s Plánom udržateľnej mobility regiónu Vysokých Tatier, pričom jej vypracovanie je požiadavkou Ministerstva životného prostredia a rezortu dopravy, ako aj orgánov ochrany prírody, Železníc SR a ďalších zaangažovaných subjektov.
Ambíciou Prešovského samosprávneho kraja v najbližších rokoch je pod Tatrami postupne vybudovať ekologicky udržateľnú a inteligentnú verejnú dopravu. A to okrem iného aj s dôrazom na upokojenie cestnej dopravy v prospech tej nemotorovej či zavedenie pozitívne pôsobiacej regulačnej politiky pre individuálnu dopravu.