Ilustračná snímka: (train-photos.com).
Štúdia realizovateľnosti uzla Bratislava, ktorá má zásadným spôsobom ovplyvniť vývoj železničnej dopravy v hlavnom meste, má byť hotová a dodaná v prvom polroku tohto roka. Uviedla to hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Martina Pavliková.
Momentálne stále prebieha realizácia tejto štúdie, hoci sa s jej vypracovaním najprv počítalo v auguste 2017 a neskôr koncom roka 2017.
Štúdia má pritom priniesť komplexnú analýzu súčasného stavu a riešiť bude aj dopravnú perspektívu, rozvoj, modernizáciu a vzájomné dopravné prepojenia desiatich železničných úsekov v Bratislave a okolí, 12 železničných staníc v rámci Bratislavy a 12 medzistaničných úsekov. „Štúdia má zodpovedať otázky rozvoja dopravnej infraštruktúry do roku 2020 – zlepšením služieb železničnej dopravy, zvýšením priepustnosti a spoľahlivosti, zlepšením prevádzky, interoperability a bezpečnosti železničnej infraštruktúry, skrátením cestovného času, znížením hluku a ďalších environmentálnych dopadov v rámci uzla Bratislava,” vysvetlila Pavliková. V budúcnosti by sa mal uzol stať aj základom pre prímestskú dopravu v rámci integrovaného dopravného systému v Bratislave a nosného systému hromadnej dopravy. Pri príprave štúdie budú zohľadnené už jestvujúce štúdie, projekty a stavby, vrátane projektu terminálov integrovanej osobnej prepravy v Bratislave či záchytných parkovísk.
Projekt modernizácie železničného uzla Bratislava by mal podľa ŽSR riešiť zvýšenie traťovej rýchlosti na vybraných úsekoch, zdvojkoľajnenie vybraných tratí, budovanie nových perónov či elektrifikáciu potrebných úsekov. Taktiež budovanie nových železničných zastávok ako Bratislava Lamačská brána, Patrónka, Trnávka, Ružinov, zastávka Mladá Garda, Devínska Nová Ves a Vrakuňa. Riešiť má aj vybrané železničné stanice ako prestupné uzly na MHD či rušenie úrovňových križovaní železničnej trate s pozemnými komunikáciami a ich následné nahrádzanie mimoúrovňovými. Projekt sa má zaoberať aj výstavbou novej železničnej stanice Bratislava - Letisko M. R. Štefánika a jej napojenie na sieť ŽSR s funkciou medzinárodnej zastávky.
„V rámci štúdie sa bude riešiť aj železničná stanica Bratislava Filiálka ako centrálna stanica mesta pre prímestskú dopravu s kratšími nástupišťami umiestnenými v menšej hĺbke pod povrchom a tým aj bližšie k nadväzujúcim zastávkam MHD na Trnavskom mýte,” podotkla Pavliková.
Hlavné mesto v tohtoročnom rozpočte vyčlenilo financie na výstavbu záchytného parkoviska cintorín Vrakuňa. Tento rok sa pripravuje vybudovanie záchytných parkovísk aj v okolí Bratislavy. Podľa ministra dopravy Árpáda Érseka to bude v Pezinku, Nových Košariskách a Ivanke pri Dunaji.