Ilustračný graf - vývoj zásielok vs. internetové pripojenie
Celosvetový trend ovplyvňuje poštové služby už aj Slovensku. Za uplynulých 19 rokov klesol počet podaných listov o 68 %. Elektronická komunikácia a digitálne alternatívy doručovania správ vytláčajú tradičné posielanie listových zásielok.
Ľudia dnes komunikujú cez sociálne siete, aplikácie a emaily. Aj Slovenskej pošte sa darí reagovať na ich požiadavky digitalizáciou svojich služieb.
Slovenská pošta v minulom roku zaznamenala medziročný pokles objemu listových zásielok o 15 %. Kým v roku 2023 bolo doručených viac ako 108 miliónov listov, v roku 2024 to bolo necelých 92 miliónov. Za posledných 19 rokov, oproti roku 2005, sa počet podaných listov prepadol až o 68 %. „Zatiaľ čo poštové schránky na Slovensku stále ponúkajú možnosť podať listy 1. a 2. triedy, podiel tohto typu podania na celkovom objeme podaných zásielok dosahuje iba 1 %. S rastúcim dopytom po rýchlej, pohodlnej a ekologickej komunikácii klesá dopyt po tradičných listových zásielkach už aj u nás,“ konštatuje riaditeľka obchodu a podpredsedníčka predstavenstva Slovenskej pošty Melinda Burdanová.
Digitalizácia a internet
Hlavným faktorom, ktorý prispieva k celosvetovému poklesu počtu listových zásielok je digitalizácia komunikácie. S rozšírením internetového pripojenia, nárastom používania e-mailu a ďalších online komunikačných nástrojov, ktoré sa stali rýchlejšími a lacnejšími alternatívami, sa výrazne znížila potreba posielať klasické listy. Nástup sociálnych sietí tento trend ešte urýchlil.
- Priamu súvislosť medzi nárastom dostupnosti internetu a ústupom klasických listov dokazuje aj porovnanie dát Eurostatu o využívaní internetu a štatistiky Slovenskej pošty o vývoji objemu zaslaných listov v rovnakom období.
- V prvom kvartáli 2005 malo na Slovensku pripojenie na internet 23 % domácností. V tom istom roku bolo podaných takmer 287 miliónov listov.
- V roku 2010 bolo pripojených 67 % domácností a o rok neskôr objem podaných listov oproti roku 2005 klesol takmer o 11 %.
- V roku 2019, pri 82% internetovom pokrytí slovenských domácností, bol prepad zaslaných listov tradičnou formou už na úrovni viac ako 36 %.
- V roku 2022 používalo internet 91 % Slovákov a pošta oproti roku 2005 zaznamenala pokles listových zásielok o 57 %.
Covid a online nákupy
Čím viac ľudí malo prístup na internet, tým viac sa darilo online nakupovaniu, čo viedlo k zvýšeniu počtu balíkových zásielok a k poklesu listových. S rozvojom elektronických platieb, online bankovníctva a elektronických faktúr zase došlo k výraznému poklesu papierových výpisov a účtov zasielaných poštou. Tento trend celosvetovo významne podporila pandémia ochorenia COVID-19, čo potvrdzujú aj dáta Svetovej poštovej únie (UPU). Po roku 2020, počas ktorého objem listov medziročne klesol o takmer 14 %, sa tempo poklesu síce spomalilo, ale počet listových zásielok sa už nedostal na predpandemickú úroveň.
Smartfóny a aplikácie
Prístup k e-mailom, správam a dokumentom kedykoľvek a kdekoľvek podporil aj príchod smartfónov, čím sa ešte viac znížila potreba zasielať tradičné listy. Mailová komunikácia či instant messaging – aplikácie, sociálne siete na okamžité odosielanie správ a iné digitálne nástroje na rýchlu a efektívnu komunikáciu, dnes využíva väčšina ľudí u nás. „Aj Slovenská pošta reaguje na meniace sa potreby zákazníkov zvyšovaním dostupnosti digitálnych riešení tak pre firmy, ako aj retailových klientov. Cez mobilnú aplikáciu, alebo cez e-Poštu na webe môžu podať aj listovú zásielku pohodlnejšie, lacnejšie a rýchlejšie. Aplikácia, okrem iného, umožňuje podať zásielku bez čakania na pošte, bez vypisovania podacieho lístka, sledovať zásielku, zmeniť miesto jej doručenia. Vďaka nej zákazníci využívajú aj tradičné služby moderným a komfortným spôsobom,“ upresňuje M. Burdanová.
Pošty sa prispôsobujú trendom
Poštové služby v mnohých európskych krajinách sa už adaptujú na znížený dopyt po tradičných zásielkach a zameriavajú sa na doručovanie balíkov a na expresné služby. Napríklad Česká pošta znižuje frekvenciu doručovania listov vo vybraných lokalitách a Dánska poštová spoločnosť PostNord dokonca oznámila, že do konca roka 2025 úplne prestane doručovať listy.
Pod vplyvom uvedeného trendu sa pošty zameriavajú na posilnenie poštovej logistiky, modernizáciu a automatizácia triediacich centier, na implementácia pokročilých technológií, ako sú robotika a umelá inteligencia, zefektívňovanie spracovania rastúceho objemu balíkov. Do popredia sa tak dostáva ekologické doručovanie, automatizované balíkové terminály, digitalizácia procesov a služieb či alternatívne spôsoby doručovania, ktoré majú priniesť klientom požadovanú komfort.
„V snahe prispôsobiť sa novým požiadavkám trhu sa týmto smerom vydáva aj Slovenská pošta. V súčasnosti neplánujeme žiadne zásadné obmedzenia v doručovaní listových zásielok, naďalej však budeme monitorovať uvedený trend, hľadať spôsoby, implementovať inovatívne postupy a digitálne riešenia, ktoré nám umožnia efektívne reagovať na rastúci dopyt po balíkoch a expresných doručovacích službách,“ dodáva riaditeľka obchodu a podpredsedníčka predstavenstva.