Ilustračná snímka zdroj: www.youtube.com.
Užitočné rady a informácie - právna poradňa v Obecných novinách. Odpovedá JUDr. Daniela Franzenová z Kancelárie ZMOS.
Starosta obce zvolal prvýkrát v tomto volebnom období mimoriadne zasadnutie nášho obecného zastupiteľstva. Do jeho programu zaradil len dva body, ktoré podľa názoru nás – novozvolených poslancov, môžu byť prerokované aj na riadnom zasadnutí obecného zastupiteľstva. Nebolo kvôli nim potrebné zvolávať mimoriadne rokovanie. Chceli by sme vedieť či a aký je rozdiel medzi riadnym a mimoriadnym zasadnutím obecného zastupiteľstva.
- Rámcová procesná úprava rokovania obecného zastupiteľstva je obsiahnutá v § 12 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Podrobnejšie reguluje rokovanie obecného zastupiteľstva rokovací poriadok tej-ktorej obce, ktorý schvaľuje obecné zastupiteľstvo.
Zákon o obecnom zriadení ustanovuje, že obecné zastupiteľstvo zasadá podľa potreby, najmenej však raz za tri mesiace. Je úplne v kompetencii obecného zastupiteľstva určiť si periodicitu svojho rokovania. Obecné zastupiteľstvo pritom musí rešpektovať iba minimálny zákonom stanovený mantinel, a to tri mesiace. Len pre informáciu pripomínam, že od 1. apríla 2010 sa zákonom č. 102/2010 Z. z., ktorým sa novelizuje zákon o obecnom zriadení, predĺžila lehota na základe problémov avizovaných obcami (neúčasť poslancov na zasadnutiach v letných mesiacoch) z pôvodných dvoch mesiacov na súčasné tri mesiace. Avšak základným pravidlom upravujúcim frekvenciu zasadnutí obecného zastupiteľstva je to, že „obecné zastupiteľstvo zasadá podľa potreby“. Prax ukazuje, že sú obecné samosprávy, ktorých zasadnutia obecných zastupiteľstiev sú plánované mesačne, ale aj také, ktoré sa konajú len 4-krát za rok. Periodicita zasadnutí je daná spolupôsobením viacerých právnych a aj mimoprávnych faktorov.
Čítajte v Obecných novinách číslo 29-30/2016 na str. 21