Ilustračná snímka
Začiatkom decembra inštalovali prvé regionálne pulty v Banskobystrickom kraji. Pulty, v ktorých sa predávajú výrobky od regionálnych producentov a malovýrobcov, boli jedným z kľúčových bodov programu vedenia župy. Ten sa teraz podarilo naplniť.
Regionálne výrobky v Banskobystrickom kraji hľadajte pod jednotnou značkou REGIONÁLNE. Spojenie turisticky atraktívnych miest, dizajnového spracovania pultov a najmä kvalitného sortimentu od lokálnych producentov z kraja dáva tomuto projektu veľký predpoklad na úspech.
Prvý regionálny pult 19. decembra slávnostne otvoril predseda BBSK Ján Lunter spolu s Ladislavom Lukáčom, riaditeľom hotela Kochau*** v Bienskej doline pri Zvolene.
„Cestovný ruch je nástrojom na zvyšovanie kvality života na vidieku a nástrojom pre tvorbu pracovných príležitostí vo vidieckych oblastiach. Aj vďaka tomu môžeme zabrániť odchodu mladých do zahraničia a rozdeľovaniu rodín. Ruka v ruke s turizmom idú aj remeselná a poľnohospodárska výroba. Práve tie chceme podporiť projektom regionálnych pultov,“ povedal Ján Lunter, ktorý regionálne pulty po vzore Švajčiarska sľuboval už v kampani pred voľbami.
V regionálnych pultoch v súčasnosti prevládajú nepotravinové remeselné výrobky. Plán na rozširovanie sortimentu aj o potravinové produkty, ktoré majú zvýšené nároky na skladovanie a obmedzenú exspiráciu, je v procese prípravy.
„V súčasnosti je možné v regionálnych pultoch kúpiť produkty od viac ako 20 lokálnych výrobcov z celého kraja. Sú tu výrobky z kože, tradičné predmety ako podpolianske drevené kríže, píšťalky, alebo valašky, ale aj sypané čaje, sirupy, lekváre, medy, vína a medovina. Zastúpenie tu majú aj kozmetické produkty, napríklad prírodné mydlá alebo hrejivé gély založené na liečivej minerálnej vode,“ povedala Petra Šuhajdová, špecialistka na cestovný ruch Rozvojovej agentúry BBSK.
Výber producentov a ich výrobkov je živý proces, produkty sa budú v pravidelných intervaloch obmieňať tak, aby dostalo priestor čo najviac producentov z kraja a súčasne aby ponuka regionálnych pultov bola pre kupujúcich stále atraktívna.
Na realizácii myšlienky regionálnych pultov v BBSK pracuje župa cez neziskovú organizáciu Rozvojová agentúra Banskobystrického kraja v spolupráci s Krajskou organizáciou cestovného ruchu Banskobystrický kraj Turizmus.
V pilotnej fáze projektu bude umiestnených sedem regionálnych pultov, z ktorých väčšina už stojí na svojom mieste. Zvyšné dva budú inštalované začiatkom januára. Regionálne pulty sú zatiaľ v týchto zariadeniach: Hotel Tenis vo Zvolene, Penzión Zlatý Dukát vo Zvolenskej Slatine, hotely Zerrenpach Látky a Zerrenpach Osrblie, v Salamandra Resort pri Banskej Štiavnici, v Turistickom informačnom centre v Dudinciach a v Hoteli Kochau v Bienskej doline.
„Regionálne pulty vnímame jednoznačne ako spôsob podpory regionálnych producentov a vidieka. Vidíme v nich však aj iný zmysel. Všetky výrobky, ktoré ručne vyrobili naši lokálni producenti, v sebe uchovávajú tradície, ktoré sa odovzdávajú z generácie na generáciu. Pre celú spoločnosť je dôležité tieto tradície ctiť a uchovávať. Zároveň sú tieto tradície jedinečnou esenciou, ktorá robí náš kraj výnimočným z hľadiska turistickej ponuky. Aj preto sme pre regionálne pulty vytvorili značku REGIONÁLNE, ktorá reprezentuje tradície, vidiek, podstatnú úlohu prírody v našich životoch a úctu k tomuto všetkému,“ povedala Iveta Niňajová z Krajskej organizácie cestovného ruchu Banskobystrický kraj Turizmus .