Štvrtok 25.04.2024
Dnes má meniny 
Marek
°C
15.08.2020 08:00

Polovica škôl je nespokojná s učebnicami


NKÚ.


Polovica slovenských škôl kritizuje kvalitu učebníc a za zlý považuje aj ich systém výberu a distribúcie. Vyplýva to zo zistení Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR.


„V rámci svojej analytickej činnosti oslovil NKÚ 201 základných škôl, čo je reprezentatívna vzorka vychádzajúca z celkového počtu 1314 škôl s vyučovacím jazykom slovenským,” informovala riaditeľka odboru komunikácie úradu Janka Burdová. V hodnotení sa ako najproblematickejšia ukázala učebnica matematiky pre prvý stupeň základných škôl, ktorú viac ako tri štvrtiny oslovených učiteľov označilo za nevyhovujúcu a často nesystematicky písanú. V prípade druhého stupňa škôl boli za problematické označované tiež učebnice slovenského jazyka a literatúry. „Učitelia boli s vhodnosťou dodaných učebníc nespokojní aj napríklad v prípade informatiky či geografie,” dodala Burdová.

Poukázala tiež na to, že v prípade problematických učebníc zabezpečovaných ministerstvom školstva sa väčšina škôl snaží získať lepšie alternatívy, ktoré na trhu existujú. „Aj preto skoro každá škola zabezpečovala pre žiakov vhodnejšie učebnice vo vlastnej réžii a financovala ich z príspevkov od rodičov či sponzorov,” priblížila výsledky kontroly.

Školy podľa zistení NKÚ podporujú myšlienku otvorenia trhu s učebnicami a pracovnými zošitmi, takisto však nabádajú i k tomu, aby ministerstvo pri zabezpečovaní učebníc vychádzalo z pravidelnej spätnej väzby od škôl. „Až 85 percent škôl konštatovalo, že nič také sa v súčasnosti nedeje,” dodala Burdová.

Generálny riaditeľ kancelárie predsedu NKÚ Ľubomír Andrassy pripomenul, že medzinárodné prieskumy zamerané na spokojnosť s učebnicami ukazujú, že SR je v porovnaní s ostatnými krajinami Európskej únie výrazne pod priemerom. „Naopak, 45 percent nespokojných slovenských pedagógov s učebnicami je o vyše 12 percent viac ako európsky priemer, nehovoriac o rozdiele v porovnaní s tromi percentami českých učiteľov, ktorí kritizujú kvalitu poskytovaných učebníc,” skonštatoval.

Upozornil, že nekvalitné učebnice sa pritom ukazujú ako jedna z limitujúcich prekážok pre dosahovanie kvalitného vzdelania. Zvýraznil i rozmer zistenia, že učitelia za najproblematickejšie pokladajú učebnice matematiky, a to naprieč všetkými ročníkmi základných škôl. „Toto zistenie NKÚ má celospoločenský negatívny dosah. A to hlavne preto, že rozvoj matematického a logického myslenia žiakov je dôležitým predpokladom zabezpečenia dlhodobej konkurencieschopnosti slovenskej spoločnosti,” poznamenal Andrassy.

Autor: (tasr)


komentáre
SHOW ALL
podobné
18.03.2020
Učitelia a žiaci majú k dispozícii viacero portálov
Krízový štáb vo štvrtok 12. marca rozhodol o zatvorení všetkých škôl a školských zariadení na území Slovenskej republiky od pondelka 16. marca na 14 dní. Prerušenie vyučovania v školách v rámci opatrení proti šíreniu koronavírusu si vyžiadalo využívanie online formy vzdelávania.
viac
25.08.2020
NKÚ zhodnotil učebnice a systém ich výberu či distribúcie
Dávame Vám do pozornosti výstupy analytickej činnosti NKÚ týkajúce sa aktuálneho stavu kvality učebníc pre žiakov slovenských základných škôl a systému ich výberu, či distribúcie.
viac
14.10.2020
Súťaž vyzýva žiakov ZŠ, aby sa stali dobrodruhmi a spoznali horný Zemplín
Motivovať k aktívnemu pohybu a spoznávať územie horného Zemplína je cieľom súťaže určenej žiakom základných škôl (ZŠ) Staň sa dobrodruhom a spoznaj horný Zemplín.
viac
19.10.2020
Priamy kontakt so študentmi pri dištančnom vzdelávaní chýba
Prechod na dištančné vzdelávanie nebol na viacerých stredných školách (SŠ) problémový. Učiteľom však chýba priamy kontakt so študentmi. Po prvom týždni dištančného vzdelávania sa na tom zhodli viacerí riaditelia SŠ na Slovensku.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.02 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.17 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.81 %