Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Róbert Gálik
Na novembrovej rade ZMOS bol prezentovaný návrh na spoluprácu medzi samosprávami a Slovenskou poštou vo vzťahu k zabezpečovaniu poštových služieb s dôrazom na dostupnosť a kvalitu. Zámer predstavil generálny riaditeľ Slovenskej pošty Róbert Gálik, ktorého sme požiadali k krátky rozhovor.
Čo všetko si môžeme predstaviť pod pojmom „Partnerská pošta“?
- Pod pojmom „Pošta Partner“ – v pobočkovej sieti Slovenskej pošty už zaužívané označenie franchisingu poštových služieb - si možno predstaviť nasledovné: Zákazník – občan môže mať dostupné poštové služby aj na inom mieste ako je „klasická pošta“, napr. na obecnom úrade, v potravinách a pod. Poskytované služby zodpovedajú štandardnému portfóliu pôšt so zohľadnením potreby zákazníkov príslušnej lokality. Zahŕňa aj služby, ktoré Slovenská pošta poskytuje v mene svojich zmluvných partnerov (Poštová banka, TIPOS a pod.) v rozsahu zohľadňujúcom platné legislatívne podmienky a zmluvné podmienky s partnermi. V tomto zmysle môže na Pošte Partner zákazník podať list, balík, poštový poukaz, prevziať si zásielku, ak nebol zastihnutý doma pri jej doručení, uhradiť platbu SIPO, realizovať vklady a výbery Poštovej banky, bezhotovostné platby, kúpiť poštové známky, žreby, tovar POSTshop atď.
Užšou formou franchisingu Slovenskej pošty je „Zmluvný výdaj“, prostredníctvom ktorého sa poskytuje zákazníkom výdaj oznámených poštových zásielok (listov, balíkov, ako aj výplata poštových poukazov) – prostredníctvom inej fyzickej alebo právnickej osoby na základe dohody alebo zmluvy.
Na rokovaní Rady ZMOS ste navrhli riešenia namiesto toho, aby ste sa venovali možným problémom. Ako funguje spomínaná „Partnerská pošta“ napríklad v susedných štátoch?
- Poskytovanie poštových služieb touto formou využívajú z okolitých krajín Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko. No aj ďalšie európske krajiny ako Dánsko, Francúzsko, Grécko, Nemecko, Švédsko...
Konkrétne Česká pošta, ktorá je mám najbližšia z pohľadu portfólia a potrieb zákazníkov, ich zavádza v nasledovnom rozsahu:
Celkový počet otvorených pôšt Partner je pre tento rok plánovaný v počte 428. Približne 50 % prevádzok pôšt Partner je v rukách obecných úradov, zvyšnú časť zabezpečujú podnikatelia (predajne zmiešaného tovaru, či už ide o samostatné obchody alebo prevádzky patriace do reťazcov spotrebných družstiev, no aj kvetinárstvo, kaviareň, benzínka a pod.)
Pošty Partner poskytujú všetky základné poštové služby, teda príjem a výdaj listových a balíkových zásielok, poštových poukazov, vybrané bankové služby, výplatu dôchodkov, SIPO, predaj poštových cenín a tovaru, predaj kolkových známok a vybrané služby, ako sú napríklad on- line dobíjanie predplatených SIM kariet, predaj žrebov okamžitých lotérií, predaj diaľničných kupónov a voľný predaj tlače. Tento rok k ponuke pribudli napr. Služby WESTERN UNION alebo možnosť založiť si účet v Poštovej sporiteľni.
Aké skúsenosti máme na Slovensku s touto službou?
- V podmienkach Slovenskej pošty ide už o rutinne zavedenú formu poskytovania poštových služieb – prvú Poštu Partner sme otvorili v roku 2003, aktuálne ich prevádzkujeme 41. Zmluvných výdajov máme 16.
Aj nám sa potvrdilo to, o čom svedčí aj dlhodobý stav a trend poštových správ Európy a sveta, že forma franchisingu je výhodná a efektívna pre obe strany – Slovenskú poštu, ako aj prevádzkovateľa Pošty Partner, resp. zmluvného výdaja.
Ak mám spomenúť ,v čom sú Pošty Partner náročnejšie ako vlastné pošty – je to hlavne skutočnosť, že ak partner ukončí činnosť vlastnej prevádzky (ukončí živnosť, dosiahne dôchodkový vek a pod.) je pre ďalší chod takejto pobočky potrebné začať odznova. Teda obstarať nového spoľahlivého záujemcu, zazmluvniť činnosť, technicky a technologicky vybaviť jeho priestory (priehradka, SW, HW...), zaučiť jeho / jeho zamestnancov. Pri niektorých službách nás limituje legislatíva, keď poskytovaním služby nemôžeme poveriť tretiu osobu (tzn. môžu ju poskytovať len zamestnanci Slovenskej pošty) – napr. niektoré bankové produkty, vybrané služby štátu.
S touto víziou plánujete ísť do regiónov, medzi mestá a obce. Kedy plánujete šnúru rokovaní v regiónoch a na čo budú rokovania zamerané?
- Slovenská pošta pripravuje realizovať zámer v roku 2018 ako samostatný projekt spoločnosti. Jeho výstupom bude definovanie vhodných lokalít – obcí pre túto formu poskytovania poštových služieb. V dotknutých lokalitách bude prioritou oslovenie miestnej samosprávy. Rokovania budú zamerané na prezentácie formy a podmienok poskytovania našich služieb, možnú súčinnosť, prerokovanie špecifík miestnych podmienok.
Pripravujete aj špeciálnu vysvetľovaciu kampaň, prípadne výraznejšiu informovanosť o príchode nových poštových služieb?
- Ak hovoríme „o príchode nových poštových služieb“ z pohľadu produktového portfólia – tie Slovenská pošta zavádza a informuje o nich priebežne.
V rámci projektu máme prioritne záujem zhodnotiť efektívnosť vlastných pobočiek, ktoré sú stratové, bez perspektívy ich budúcej ekonomickej efektívnosti, s nízkym počtom zákazníkov a objemom poskytnutých služieb a ktoré Slovenská pošta nie je povinná prevádzkovať ani ako držiteľ Poštovej licencie – poskytovateľ univerzálnej služby.
O zriadení nových pobočiek formou franchisingu v obciach, kde v súčasnosti nie je prevádzkovaná pošta, budeme uvažovať v odôvodnených prípadoch. Napríklad ak sa výrazne rozširuje zástavba a zvyšuje sa počet obyvateľov a teda je tu perspektíva ekonomickej efektívnosti pobočky.
Obecné noviny č. 13-14/2018