Ilustračná koláž.
Užitočné rady a informácie - právna poradňa v Obecných novinách. Odpovedá JUDr. Daniela Franzenová zo Združenia miest a obcí Slovenska.
Otázka:
Dvaja poslanci nášho obecného zastupiteľstva sa nedávno vzdali mandátu. Sme náhradníci, ktorí by mali namiesto nich nastúpiť do funkcie. V úsilí ujať sa výkonu mandátu sme sa preto zúčastnili na ostatnom zasadnutí obecného zastupiteľstva, hoci sme od starostu nedostali pozvánky. Na naše prekvapenie však obecné zastupiteľstvo o našom nástupe do funkcií vôbec nerokovalo, neprijalo žiadne rozhodnutie, nevyhlásilo náš nástup do funkcie a neboli nám vydané ani žiadne osvedčenia. Zastávame názor, že starosta a obecné zastupiteľstvo svojou nečinnosťou hrubo porušujú naše základné právo na prístup k volenej funkcii garantované ústavou, čím súčasne porušujú aj naše základné práva a slobody. Aký máme zvoliť postup? Máme sa obrátiť so sťažnosťou priamo na Ústavný súd Slovenskej republiky? Alebo je možné aj iné riešenie?
Odpoveď:
- Neodmysliteľnou črtou rozvoja demokracie je nepochybne možnosť ľudí spravovať časť verejných vecí na miestnej úrovni zastupiteľskou formou, t. j. prostredníctvom svojich volených zástupcov. Ústavný súd SR (ďalej len „ústavný súd“) už v minulosti zaujímal stanoviská k princípom uplatňovaným v územnej samospráve a uviedol, že vyhlásením výsledkov volieb nadobúda zvolený kandidát súčasne súbor práv a povinností spojený s výkonom funkcie, do ktorej bol zvolený. V prípade poslanca obecného zastupiteľstva ide napr. o právo zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva a hlasovať na nich, o právo predkladať obecnému zastupiteľstvu návrhy, práva spojené s kontrolnou právomocou poslancov obecného zastupiteľstva a pod. (porov. I. ÚS 107/2010, II. ÚS 119/2010, IV. ÚS 156/2010).
Podobným prípadom, aký uvádzate, sa zaoberal ústavný súd v roku 2014 (Uznesenie ÚS SR sp. zn. II ÚS 479/2014).
Ústavný súd v tomto uznesení konštatoval, že občanom, ktorí sa uchádzali o funkciu poslanca obecného zastupiteľstva a neboli bezprostredne zvolení, sa právo uvedené v čl. 30 ods. 4 Ústavy SR (prístup k voleným a iným verejným funkciám za rovnakých podmienok) uchováva počas celého volebného obdobia. Jeho naplnenie, teda jeho premena na vymáhateľný právny nárok, sa však spája s uprázdnením mandátov poslancov obecného zastupiteľstva.
Uprázdnenie mandátu poslanca obecného zastupiteľstva a následný nástup náhradníka za poslanca súčasne znamená pre obecné zastupiteľstvo i starostu obce zákonnú povinnosť vyhlásiť nastúpenie náhradníka za poslanca a vydanie osvedčenia o tom, že sa stal poslancom.
Ústavný súd poukázal tiež na to, že vyhlásenie nastúpenia náhradníkov na uvoľnené mandáty poslancov je potrebné odlišovať od uverejnenia celkových výsledkov volieb do orgánov samosprávy obcí. Kým uverejnenie celkových výsledkov volieb do orgánov samosprávy obcí má konštitutívny charakter (úspešnému kandidátovi vzniká subjektívne právo na obsadenie mandátu poslanca a na jeho pokojný výkon), vyhlásenie nastúpenia náhradníkov na uvoľnené mandáty poslancov má charakter nezáväznej verejnej promulgácie (oznámenia) určitej skutočnosti, ktorá nekonštituuje a ani záväzne nestanovuje právo náhradníka na uprázdnený mandát poslanca. Vyhlásením obecné zastupiteľstvo iba dáva najavo, že mandát pôvodného poslanca obecného zastupiteľstva zanikol a na jeho miesto nastúpil náhradník. Rovnaké závery platia aj pre osvedčenie, ktoré ústavný súd charakterizoval ako dôkazný prostriedok o skutočnosti, že na uvoľnený mandát poslanca nastúpil náhradník a má najmä evidenčnú, či potvrdzujúcu povahu.
Nevyhlásenie nastúpenia náhradníkov na uvoľnené mandáty poslancov a nevydanie osvedčenia teda nemá vplyv na to, kto je a kto nie je poslancom obecného zastupiteľstva. V prípade nástupníctva náhradníkov je rozhodujúca výlučne skutočnosť, či naozaj došlo k zániku mandátu poslancov, na ktorých miesto majú náhradníci nastúpiť.
Pýtate sa, aký postup máte zvoliť.
Odporúčam Vám v prvom rade riešiť problém priamo tam, kde vznikol, t. j. zistiť si relevantné skutočnosti napríklad u starostu obce. Bolo by tiež vhodné oboznámiť sa s vyššie uvedeným uznesením ústavného súdu a až následne prípadne podniknúť ďalšie kroky.
Len pre úplnosť dodávam, že podľa spomínaného uznesenia ústavného súdu je povinnosť vyhlásenia nastúpenia náhradníkov na uvoľnené mandáty poslancov obecného zastupiteľstva a aj vydania osvedčenia úkonom administratívneho charakteru spadajúcim do právomoci obecného zastupiteľstva v rámci výkonu verejnej správy. Porušenie tejto povinnosti je nezákonným zásahom do ústavne odvoditeľného práva poslancov obecného zastupiteľstva na pokojný výkon mandátu poslanca a práva na rešpektovanie výsledku volieb. O ochrane týchto práv je podľa ústavného súdu oprávnený a príslušný rozhodnúť primárne všeobecný súd. Právomoc ústavného súdu je v tomto prípade až sekundárna.
Obecné noviny č. 21-22/2017 str. 21