Ilustračná snímka: (int).
Mestskí poslanci po dlhej diskusii schválili 8. 12. 2016 všeobecne záväzné nariadenie, ktoré upravuje pravidlá parkovania v hlavnom meste a zavádza pri parkovaní na území Bratislavy jednotné pravidlá. Podľa starostu Petržalky a mestského poslanca V. Bajana sa však zaradí medzi nefunkčné nariadenia.
Bratislava sa po dvojročnom úsilí vedenia mesta konečne zaradí medzi európske metropoly, v ktorých sú jednotné pravidlá parkovania samozrejmosťou. Za návrh jednotnej parkovacej politiky hlasovalo 27 prítomných poslancov.
„Bratislavčanom som sľúbil, že zavedieme poriadok v parkovaní a tento svoj sľub plním. Mestskí poslanci dnes podporili návrh jednotnej parkovacej politiky, ktorý zavádza poriadok vo verejných priestoroch a hlavne zvýhodňuje pri parkovaní Bratislavčanov,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal. „Je pred nami ešte dlhá cesta, kým sa tieto prijaté pravidlá zavedú do praxe, ale urobili sme nesmierne dôležitý prvý krok na to, aby sme v parkovaní urobili poriadok. Ďakujem všetkým poslancom, ktorí návrh podporili,“ vyjadril poďakovanie primátor Nesrovnal.
Na základe schváleného VZN budú Bratislavčania na území celého hlavného mesta, s výnimkou Starého Mesta, parkovať s prvým autom zadarmo v rámci ceny rezidentskej karty. Druhé auto viazané na byt bude mať pri krátkodobom parkovaní v Bratislave, okrem Starého Mesta, 50 % zľavu. Cenu rezidentskej parkovacej karty určí mestská časť v rozmedzí od 20 – 100 eur pre prvé auto, môže však rozhodnúť, že počas prvých 24 mesiacov bude zadarmo. Cena karty pre druhé auto by mala byť od 50 – 500 eur. Aj v tomto prípade však platí, že ak sa mestská časť rozhodne, tak počas prechodného 24-mesačného obdobia môže byť vydaná tiež zadarmo.
Majitelia áut bez trvalého pobytu v Bratislave budú platiť hodinové parkovné vo vyznačených zónach od 0,20 do 3 eur alebo zaplatia za abonentskú kartu od 100 – 1 000 eur za auto, ak ju mestská časť bude vydávať.
Po dnešnom schválení VZN bude nasledovať zmena Štatútu hlavného mesta SR Bratislavy, ktorou sa mestským častiam zveria mestské komunikácie na účely parkovania. Konkrétne podmienky parkovania v jednotlivých mestských častiach si budú následne schvaľovať zastupiteľstvá v jednotlivých mestských častiach.
Schválená parkovacia politika nebude podľa V. Bajana fungovať
Schválená jednotná parkovacia politika v Bratislave sa zaradí medzi nefunkčné nariadenia. Tvrdí to starosta bratislavskej Petržalky a mestský poslanec Vladimír Bajan. "Veľmi ma mrzí, že poslanci schválili veľmi nebezpečnú hru s občanom, ktorý bude teraz žiť v nádeji, že bude zadarmo parkovať lepšie a v blízkosti svojho bydliska," skonštatoval.
Ak sa schválená regulácia parkovania v hlavnom meste rozloží na drobné, podľa Bajana ľudia zistia, že sa legalizovalo to, voči čomu sa najviac bojovalo. Schválenú parkovaciu politiku predloží na rokovanie petržalských poslancov, ktorí rozhodnú, či sa ich mestská časť do systému zapojí.
Starostu bratislavského Starého Mesta Radoslava Števčíka mrzí, že nariadenie nebolo schválené spoločne so zmenou štatútu hlavného mesta. "Zmenu štatútu považujem za kľúčovú, aby mohol byť tento systém zaradený. Ak chceme, aby bola Bratislava ako Viedeň, tak sme nemali vymýšľať nič nové a ten systém, ktorý tam funguje, zaviedli aj v Bratislave," skonštatoval Števčík.
Prijatú jednotnú parkovaciu politiku považuje za unikátnu na slovenské i svetové pomery, pretože s výnimkou Starého Mesta zavádza nulový poplatok za parkovanie v dvojročnom prechodnom období. Mestským poslancom Števčík vyčíta, že finálny návrh nekonzultovali s bratislavskými starostami.
Starosta bratislavského Lamača Peter Šramko je veľmi rád, že po dlhých rokoch sa prijalo toto nariadenie, lebo konečne je v rukách možnosť začať robiť poriadok na tých miestach, ktoré sú z hľadiska parkovania kritické. Šramko víta, že mestské časti môžu vstúpiť do dvojročného prechodného obdobia, počas ktoré si určia, že rezidenti nebudú za prvé či druhé auto v domácnosti platiť. "Budeme analyzovať túto možnosť s miestnymi poslancami a rozhodneme sa. Máme vytvorené podmienky, aby sme túto parkovaciu politiku zaviedli v budúcom roku aspoň v niektorých kritických častiach," povedal.
Mestský poslanec Juraj Káčer tvrdí, že dnes (8. 12.) je deň, kedy sa o regulovaní parkovania v hlavnom meste začína hovoriť vážne. "Toto nariadenie nie je dokonalé, ale s pánom poslancom Jánom Budajom sme si dali záväzok, že do polroka si k tejto parkovacej politike sadneme a všetky problémy, ktoré počas tohto obdobia vyvstanú, opravíme," uviedol.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal na tvrdenia, že schválená regulácia je skokom do tmy, reagoval, že sú ľudia, ktorí nič nenavrhnú a stále iba kritizujú a sú aj takí, ktorí sa snažia niečo riešiť. "Taký génius sa nenarodil na svete, ktorý urobí systém dokonalý od začiatku. Systém budeme upravovať na poznatkoch z praxe," podotkol. Podľa primátora sa položil dôležitý právny základ parkovacej politiky a mesto bude robiť všetko preto, aby bola úspešná.