Na snímke predseda ZMOS Branislav Tréger. Snímka zdroj: (zmos).
Predseda Združenia miest a obcí Slovenska listom tlmočil premiérovi postoj ZMOS k návrhu štátneho rozpočtu a rozpočtu verejnej správy na roky 2021 – 2023.
Podľa predsedu Združenia miest a obcí Slovenska Branislava Trégera: „Návrh štátneho rozpočtu a rozpočtu verejnej správy je vypracovaný Ministerstvom financií SR na základe údajov septembrovej prognózy makroekonomického vývoja a prognózy daňových a odvodových príjmov. V skrátenej tabuľkovej verzii bol prerokovaný zo zástupcami ZMOS 7. októbra 2020. Komplexný návrh rozpočtu verejnej správy nie je známy ani v čase niekoľkých dní pred jeho prerokovaním vládou SR, čím sa obmedzujú možnosti jeho pripomienkovania zo strany rozhodujúcich sociálnych partnerov z verejného sektora.“
Obavy ZMOS sa potvrdili
Predseda ZMOS v tejto súvislosti konštatuje: „ Aktuálny návrh rozpočtu na roky 2021 – 2023 pre mestá a obce potvrdzuje, že okrem dopadov pandémie Covid 19 a vonkajších ekonomických vplyvov na rozpočtové hospodárenie samospráv má dopad aj masívne prijímanie legislatívnych opatrení v priebehu rokov 2018 – 2019, ktoré zásadným spôsobom znížili pôvodne očakávanú príjmovú daňovú bázu. Spolu s opatreniami zvyšujúcimi zákonné výdavky majú reálny vplyv aj na zvýšenie schodku rozpočtu verejnej správy. Tu sa potvrdili obavy ZMOS, že bez ohľadu na dopady pandémie Covid 19, už v roku 2020 práve v dôsledku prijatých opatrení dôjde k presunu časti konečnej spotreby zo štátu na ostatné subjekty verejnej správy. V podmienkach miest a obcí aj k zníženiu miery ich samofinancovania, a tým k zníženiu celková finančnej stability v ich hospodárení.“
ZMOS upozorňuje na ďalšie riziká
ZMOS v liste predsedovi vlády zároveň konštatuje: Výpadky ekonomických a hospodárskych aktivít spôsobené vplyvom pandémie Covid 19 redukujú naplnenie pôvodných strednodobých rozpočtových cieľov pri zabezpečení vyrovnaného hospodárenia verejných financií, čo sa prejaví aj v hospodárení samospráv. Rizikom pri tvorbe rozpočtu je aj ďalšie možné zhoršovanie makroekonomických ukazovateľov. Ministerstvo financií SR očakáva, že hospodárenie miest a obcí v roku 2020 skončí schodkom vo výške 85,4 mil. eur. V prípade masívneho čerpania pôžičiek zo strany MF SR na riešenie výpadku dane z príjmov fyzických osôb, so súčasným zvyšovaním kapitálových výdavkov, sa schodok v roku 2020 bude podľa názoru ZMOS zvyšovať.
Chýbajú dopady legislatívnych zmien
ZMOS pritom zdôrazňuje, že v aktuálnom návrhu rozpočtu nie sú premietnuté dopady deklarovaných legislatívnych zmien, ktorými sa má zvýšiť na dvojnásobok suma daňového bonusu pre rodičov detí do 15 rokov, zrušenie niektorých dotácií pre mestá a obce, zavedenie bezplatnej mestskej hromadnej doprav a pod. Okrem toho nie je v návrhu rozpočtu premietnutá ani očakávaná výška transferov na kapitálové výdavky, dopady zavedenia povinnej predškolskej dochádzky od 1.1.2021, dopady kolektívneho vyjednávania a ostatné zmeny, ktoré budú mať dopady na príjmovú a výdavkovú časť rozpočtu miest a obcí, najmä v sociálnej oblasti a v odpadovom hospodárstve. V prípade ich prijatia dôjde k zásadnému zníženiu vlastných príjmov miest a obcí a zvýšeniu zákonných výdavkov na realizáciu nových alebo rozšírených povinností samospráv.
Plošné zníženie financií nemôže byť preklopené na samosprávy
ZMOS opätovne pripomína, že navrhované plošné zníženie finančných prostriedkov o 10 % pre jednotlivé rozpočtové kapitoly nemôže by aplikované a premietnuté do rozpočtov pre mestá a obce. Zamestnanci, ktorí zabezpečujú úlohy štátu v prenesenom výkone štátnej správy (bez ohľadu na to či ide o pedagogických zamestnancov, zamestnancov matrík, stavebných úradov a pod.) sú zamestnanci miest a obcí a ich rozpočtových organizácií. Zákonom je stanovený počet matričných obvodov, sieť škôl a školských a zriadení, všetky mestá a obce sú zo zákona stavebnými úradmi a po splnení zákonom nastavených kritérií aj školskými úradmi, vykonávajú činnosti v prenesenom výkone štátnej správy v oblasti regionálneho školstva, životného prostredia, dopravy, registra obyvateľov a adries.
„Z pohľadu tvorby rozpočtu na roky 2021 – 2023 je preto jednou zo zásadných požiadaviek ZMOS zreálniť východiskovú rozpočtovú základňu miest a obcí pri prenesenom výkone štátnej správy tak, aby ešte v roku 2020 boli rozpočtovým opatrením zvýšené finančné prostriedky na prenesený výkon štátnej správy o 10 % oproti skutočnosti roku 2019 (okrem kapitoly Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR). Následne požadujeme takto upravené sumy zvýšiť v kapitolách jednotlivých ministerstiev na roky 2021 – 2023 o dopady kolektívneho vyjednávania a inflácie,“ hovorí Branislav Tréger a ďalej dodáva: „ZMOS očakáva, že v prípade prijatia legislatívnych zmien, ktorými dôjde k zníženiu vlastných príjmov miest a obcí bude zo strany štátu zabezpečená plná kompenzácia znížených príjmov zo štátneho rozpočtu. V návrhu rozpočtu na roky 2021 – 2023 žiadame zvýšiť rozpočtované prostriedky na mzdy a odvody o 4 - 5 % oproti návrhu rozpočtu na roky 2021 – 2023 a súčasne upraviť rozpočtovaný schodok v hospodárení o požiadavky ZMOS uvedené v bodoch vyššie.“