Ilustračná snímka z panelovej diskusie
Konferenciu zorganizovala mestská časť Bratislava-Staré Mesto a záštitu nad ňou prevzala štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Katarína Bruncková.
„Mesto s fenoménom Dunaja málo pracuje. Rieka si zaslúži viac. Mesto musí prúdiť a vodná doprava či prístupnosť človeka k Dunaju, tomu dokáže napomáhať,“ povedala na odbornej konferencii Budúcnosť vodnej dopravy na Dunaji starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová. Konferenciu zorganizovala mestská časť Bratislava-Staré Mesto a záštitu nad ňou prevzala štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR Katarína Bruncková.
Hlavnou prioritou stretnutí bolo otvorenie tém, ktoré súvisia s vodnou dopravou na Dunaji. Vypracovanie koncepcie rozvoja vodnej dopravy do roku 2030 s výhľadom do roku 2050 vychádza aj z programového vyhlásenia vlády (PVV). „Bolo dôležité povedať si, kde sa ktorá strana vidí a aké má pozície. Cieľom je teraz hľadať spoločné riešenia. Plánujeme vytvoriť pracovnú skupinu, kde by boli zastúpené všetky dotknuté strany - samospráva, štát aj podnikateľský sektor. Prioritou je revitalizácia osobného prístavu,“ uviedla Katarína Bruncková.
Základné programové dokumenty sú už urobené, ešte sa hľadá riešenie financovania. „Musíme ísť ruka v ruke. Mesto ako vlastník pozemkov a akcionár - Verejné prístavy a. s.,“ doplnila štátna tajomníčka.
Technický stav prístavu je v súčasnosti veľmi zlý. „Úroveň doplnkových služieb prístavu je slabá. Chýba aj infraštruktúra pre rekreačnú a športovú plavbu,“ opisuje Tomáš Kalina z akciovej spoločnosti Verejné prístavy. Rozvoj komplikujú nevyrovnané majetkovo-právne vzťahy.
Štátna tajomníčka Katarína Bruncková tiež pripomenula, že čerpanie eurofondov pre vodnú dopravu bolo v minulých rokov veľmi nízke. Dôvodom bola nepripravenosť projektov, zdĺhavé verejné obstarávania a posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Financovanie výrazne ovplyvnila aj pandémia. Zastavila aj spustenie dlho očakávaného projektu DunajBus, ktorý by mal oživiť verejnú dopravu na Dunaji. Ide o linku osobnej vodnej kyvadlovej dopravy, ktorá spojí komunitu miest a obcí v rámci Podunajského regiónu – od Gabčíkova až po Bratislavu. „Projekt bol už stopercentne pripravený, ale prišiel covid-19 a prostriedky, ktoré boli alokované v rámci operačného programu Integrovaná infraštruktúra a vodná doprava sa presunuli na pandémiu. Na tomto fóre sa však ukázalo, že peniaze sa ešte dajú dočerpať do roku 2023. To je veľmi dobrá správa,“ povedal riaditeľ spoločnosti ProDanubia – Združenie obcí pre miestnu dopravu po Dunaji Gabriel Mészáros.
Tento projekt je na pôde samosprávy, štátu ako aj verejnosti veľmi očakávaný. „Veľkým pozitívom je, že ľudia z lode vystúpia priamo v centre – v Starom Meste. Kým sa však projekt spustí mali by sme si dať záležať na tom, aby bol udržateľný a z finančného hľadiska rentabilný, aby nezadlžoval štát ani samosprávu,“ povedala starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová.
Staré Mesto sa aj intenzívne zaujíma aj o oživenie verejného priestoru pri budove Propellera na staromestskej strane. „Nábrežie si zaslúži väčšie prepojenie človeka s vodou. Miesto pri Propelleri by toto spojenie vedelo dokonale poskytnúť, napríklad terasovým prepojením nábrežia s riekou - podobne ako je to pri Eurovei,“ uzavrela Zuzana Aufrichtová.
Mestská časť nábrežie efektívne využíva už teraz. Minulé leto sa v priestore medzi Propellerom a parčíkom na Vajanského nábreží, konal prvý ročník Staromestského kultúrneho leta na nábreží. Súčasťou kultúrnych aktivít sú aj pravidelné exteriérové fotografické výstavy.
Záznam konferencie Budúcnosť vodnej dopravy na Dunaji. Ako ďalej? Nájdete na https://bit.ly/3wwpd8P