Snímka zdroj: (priekopnik.sk).
Nultý ročník Župných trhov oslovil v siedmich mestách kraja tisíce ľudí. Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) sa aj prostredníctvom nich rozhodol podporiť regionálnych producentov, farmárov a remeselníkov. Trhy si pochvaľovali nielen návštevníci, ale aj samotní predajcovia a samosprávy.
Nultý ročník Župných trhov, ktoré zorganizoval kraj prostredníctvom svojej Rozvojovej agentúry pilotne v siedmich mestách, sa stretol medzi návštevníkmi s veľkým úspechom. Svoju produkciu na nich predstavilo osem farmárov a 46 regionálnych predajcov. Najúspešnejšie boli trhy v Banskej Bystrici, vo Zvolene a Lučenci, pričom v prípade prvých dvoch spomenutých miest sa účasť záujemcov počítala v tisícoch.
„Teší ma, že si Župné trhy našli svoje publikum. Práca ľudí, ktorí sa rozhodli nezanevrieť na tradície, je náročná a častokrát nedocenená. Obyvatelia kraja ale ukázali, že im na lokálnej produkcii záleží. Všetkým regionálnym farmárom, producentom a remeselníkom ďakujem za to, čo robia, a rovnako ďakujem aj návštevníkom Župných trhov, že sa rozhodli podporiť miestnych,“ povedal predseda BBSK Ján Lunter.
Návštevníci si pochvaľovali príjemnú atmosféru, dobrú náladu podčiarkli aj vystúpenia folklórnych súborov či rôzne remeselné workshopy určené nielen pre deti. Hlavným dôvodom návštevy však boli jednotlivé stánky, ktoré ponúkali napríklad lokálne mäsové a syrové výrobky, produkty zo skla, kovu či keramiky, vyšívané kroje, v neposlednom rade aj prírodnú kozmetiku alebo ekologické obaly na potraviny z včelieho vosku.
Župné trhy si pochvaľovali aj farmári či remeselníci, ktorí dostali príležitosť prezentovať svoju prácu. „Ďakujem za možnosť zúčastniť sa na šiestich Župných trhoch. Ďakujem organizátorom, veľmi milým a šikovným ľuďom a v neposlednom rade všetkým kupujúcim ďakujem za podporu,“ odkázala na sociálnej sieti predajkyňa Ľubica Mitterová.
„Tešíme sa, že účasť na podujatiach bola vysoká a tak ako návštevníci, aj predajcovia hodnotili podujatie veľmi pozitívne. Bola to pre nich príležitosť prezentovať sa a získať si nových zákazníkov. Koncept sa nám osvedčil a aj na základe tohtoročnej skúsenosti budeme budúce ročníky ešte zlepšovať,“ uviedla koordinátorka Župných trhov Ľubica Gombalová z Rozvojovej agentúry BBSK. Zároveň vyzdvihla vynikajúcu spoluprácu pri príprave podujatí zo strany miest ako aj spoluprácu s oblastnými organizáciami cestovného ruchu a miestnymi akčnými skupinami, ktoré sú koordinátormi značky Regionálny produkt.
Držiteľom značky Regionálny produkt Pohronie, Horehronie, Novohrad, Podpoľanie, Hont a Gemer – Malohont je veľká časť produktov, ktoré boli na trhoch prezentované. Táto značka je udeľovaná produktom na základe hodnotenia kritérií, akými sú napríklad podiel lokálnych surovín, podiel ručnej práce, zohľadnenie tradícií a prínos k prezentáciu regiónu.
Nultý ročník Župných trhov odštartoval 3.júna v Brezne a pokračoval v Banskej Bystrici, Detve, Lučenci, Rimavskej Sobote, vo Zvolene a skončil v Žiari nad Hronom. BBSK dlhodobo podporuje lokálnych producentov a ich výrobu. Župnými trhmi tak kraj nadviazal na svoje projekty Regionálnych pultov a Výzvu farmárom, a vytvoril ďalší priestor pre ponuku lokálnych výrobkov a potravín, podporil lokálnu ekonomiku a nakupovanie „od miestnych“.