Snímka zdroj: (ZMOS).
Združenie miest a obcí Slovenska má ďalšieho partnera. Začína spoluprácu so spoločnosťou Zásielkovňa. Spolupráca bude v umiestňovaní výdajných boxov, ktoré plánuje Zásielkovňa spolu s podporou ZMOS hromadne inštalovať nielen na vidieku, ale aj v menších mestách naprieč Slovenskom.
Združenie miest a obcí Slovenska veľmi citlivo vníma nedostupnosť mnohých služieb na vidieku. Preto sa snaží formulovať riešenia a následne ich presadzovať. V prípade poštových služieb sme sa preto rozhodli vstúpiť do spolupráce so slovenskou spoločnosťou, ktorá je na našom trhu úspešne etablovaná. Spoločnými silami dokážeme zvýšiť dostupnosť verejnej služby a komfort ľudí, ktorí žijú, prípadne trávia svoj čas na vidieku a v menších mestách.
„Táto spolupráca je užitočná, je príkladom podania konkrétnej pomocnej ruky. Veríme, že jej výsledkom bude spokojnosť samospráv a ich obyvateľov,” uviedol predseda Združenia miest a obcí Slovenska Branislav Tréger. Podľa jeho slov „dnešná doba ukazuje obrovskú potrebu spolupráce medzi verejným a súkromným sektorom s dôrazom na dostupnosť, kvalitu a rozsah verejných služieb. Práve preto aj v tejto spolupráci vidíme priestor na spoločenskú zodpovednosť a priestor na pomoc samosprávam.”
Dlhodobou stratégiou doručovateľskej spoločnosti Zásielkovňa je vybudovanie čo najširšej siete výdajných miest a boxov na Slovensku. Vo svojej trojročnej stratégii zavádzania samoobslužných boxov, Z-BOXov, sa spoločnosť rozhodla v spolupráci so ZMOS osloviť mestá a obce od 1500 – 5000 obyvateľov. Ich spoločným cieľom je priniesť pomoc v doručovateľských službách zavádzaním samoobslužných boxov. Tie sú vhodné aj do menších obcí, kde Zásielkovňa nevie nájsť partnera pre výdajné miesto, alebo tam, kde sú výdajné miesta vyťažené.
Zásielkovňa plánuje počas tohto roka nainštalovať 509 výdajných boxov v obciach od 1500 do 5 000 obyvateľov. V ďalších krokoch prinesie túto službu postupne pre všetky oblasti Slovenska, tak aby v synergii s našimi výdajnými miestami priniesli ešte väčší komfort. „Evidujeme nespokojnosť a potrebu občanov v súvislosti s vyriešením obmedzenej časovej dostupnosti pre vybavenie zásielky, ktoré poštové služby aktuálne ponúkajú,” konštatuje predseda ZMOS.
Stovky boxov na vidiek
Najnovšia generácia výdajných boxov je bezdotyková, ovláda sa „smartfónom“ - mobilným telefónom a navyše je aj ekologická. Na svoju prevádzku využíva slnečnú energiu. Sú určené totiž primárne do exteriéru, aby mohli byť dobíjané solárnymi panelmi a boli dostupné 24/7. V prípade potreby je možné ich umiestniť aj v interiéri s pripojením na elektrickú prípojku. „Cítime záujem obyvateľov menších miest, ale aj dedín po doručovaní iným spôsobom ako pri doručení zásielok ako domov. Rozhodli sme sa preto na Slovensku priniesť inovatívne riešenie Z-Box,“ konštatuje Alexander Jančo, Chief Executive Officer Zásielkovne a dopĺňa: „Ľudia totiž začali nakupovať viac online avšak v týchto obciach mali ľudia obmedzené možnosti. Buď si nechali zásielku poslať na adresu, ktorá je drahšou alternatívou alebo na naše výdajné miesta v okresnom meste. V opačnom prípade museli ich kroky smerovať na poštu, ktorá disponuje obmedzenou otváracou dobou.”
Ambíciou Zásielkovne je etablovanie na vidieku. Podľa dostupných údajov je 80 % prevádzok pošty v menších obciach počas týždňa otvorených len do 15:30 s výnimkou stredy, kedy je otvorených viac ako 80 % prevádzok aspoň do 17:00 hodiny. Nové samoobslužné boxy sú pre obyvateľov obce k dispozícii nonstop. Služba je pritom cenovo výhodnejšia v porovnaní s donáškou domov. Okrem vydvihnutia balíka Zásielkovňa plánuje na jeseň umožniť aj odoslanie zásielky aj prostredníctvom z-boxov do ČR a SR, či už na adresu alebo do výdajných miest, vrátane Z-boxov. V rámci budúceho roka plánuje spustenie služby do takmer celého sveta, teda krajín v ktorých pôsobí, aj pre ľudí, čím potvrdzuje, že už nie je len doručovateľskou službou pri nakupovaní na internete. „V našom ponímaní je dôležité aby sa nemusel zákazník prispôsobovať službe ale službu by mali firmy prispôsobovať zákazníkovi. Chceme priniesť dostupnú, jednoduchú a rýchlu službu pre každého pre komunikácii s celým svetom. A aj tým napĺňame už časť našej dlhodobej stratégie,” konštatuje Alexander Jančo.
Kúpa z-boxov bude stáť Zásielkovňu niekoľko miliónov. Vďaka investíciám do nových Z-boxov a ďalšiemu rozširovaniu výdajných miest na konci tohto roka bude mať Zásielkovňa viac ako 1 500 výdajných miest a cez 550 samoobslužných výdajných boxov.