Ilustračná snímka.
Združenie miest a obcí Slovenska víta novelizačné návrhy zákona o podpore najmenej rozvinutých regiónov v prospech objektívneho, efektívneho a flexibilného poskytovania regionálneho príspevku na podporu najmenej rozvinutých regiónov.
Zároveň však adresovalo rezortu regionálneho rozvoja štyri zásadné pripomienky k novele zákona o podpore najmenej rozvinutých okresoch (NRO).
Požadujeme priame zastúpenie samospráv
Združenie miest a obcí Slovenska v novele zákona požaduje priame zastúpenie samospráv v Riadiacom výbore na úrovni každého najmenej rozvinutého okresu. Kým návrh rezortu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie počíta s tým, že v Riadiacom výbore bude zastúpenie 6 ľudí podľa členenia 2 – okresný úrad, 2 – vyšší územný celok, 2 – ministerstvo, ZMOS požaduje, aby členmi Riadiaceho výboru boli aj dvaja zástupcovia miestnej územnej samosprávy a len jeden zástupca príslušného okresného úradu. Podľa združenia je regionálny príspevok podľa tohto zákona smerovaný do územia, a preto považujeme za dôležité zastúpenie miestnej územnej samosprávy v Riadiacom výbore, ktorá najlepšie pozná potreby svojho územia a je na mieste, aby sa podieľala na príprave výziev na predkladanie žiadosti o poskytnutie regionálneho príspevku podľa tohto zákona a na jej vyhodnocovaní. Zastúpenie miest a obcí v Riadiacom výbore bude v súlade s princípom partnerstva medzi nižšími úrovňami riadenia. Nominovanie zástupcov miestnej územnej samosprávy v Riadiacom výbore navrhujeme na základe mechanizmu, ktorý sa osvedčil v nominácií zástupcov miest a obcí do Výboru pre otázky zamestnanosti na základe Zákona o službách zamestnanosti – nominovanie prostredníctvom reprezentatívnej organizácie miest a obcí. Zároveň sa vytvorí nepárny počet členov, čo v prípade hlasovania nemôže vytvoriť patovú situáciu, ktoré môže vzniknúť pri rozhodovaní párneho počtu členov Riadiaceho výboru.
Okrem toho považujeme za dôležité, aby navrhovaní zástupcovia do Riadiaceho výboru boli nielen zástupcami z jednotlivých úrovni riadenia verejnej správy, t. j. územnej samosprávy a štátnej správy, ale odborníci v oblasti regionálneho rozvoja alebo oblasti súvisiacej s oblasťou regionálneho, čo bude zárukou, že regionálny príspevok smerovaný do územia na základe tohto zákona bude efektívny a adresný na základe poznania a potrieb územia NRO, v prospech „územného princípu“.
Jasné vymedzenie finančnej pomoci
Združenie miest a obcí Slovenska zároveň požaduje precizovanie Plánu rozvoja tak, aby zo zákona bolo zrejmé, že Plán rozvoja predstavuje predovšetkým súbor aktivít, ktoré nemôžu byť financované z podpory poskytovanej z fondov Európskej únie. V Plánoch hospodárskeho a sociálneho rozvoja obcí a Plánoch hospodárskeho a sociálneho rozvoja VÚC (Integrovaná územná stratégia) sa nachádzajú aj aktivity, ktoré nemôžu byť financované zo zdrojov Európskej únie, a práve na tieto aktivity by mal smerovať regionálny príspevok na základe predmetného zákona. Tento regionálny príspevok by nemal slúžiť na financovanie aktivít resp. projektov, ktoré môžu byť financované z podpory EÚ. Týmto paragrafovým ustanovením do zákona zabezpečíme, že aj aktivity územného rozvoja vychádzajúce z miestnych a regionálnych rozvojových stratégií majú možnosť získať finančnú podporu, a tým aj „šancu“ na realizáciu. Jedná sa predovšetkým o aktivity, ktoré sú „na konci priorít“ územných rozvojových stratégii vzhľadom na to, že nemôžu byť podporené z fondov EÚ.
ZMOS zároveň upozorňuje, že v paragrafovom znení zákona sa neuvádza ako budú nové Plány rozvoja NRO, ktoré sa spravidla vypracujú na päť rokov vyhodnocovať, a v akej periodicite. Považujeme za dôležité zakotviť resp. uviesť obdobie vyhodnocovanie do paragrafového znenia, ktoré v navrhovanej novele zákon absentuje. Zároveň predpokladáme, že 5-ročný Plán rozvoja vytvára predpoklad na realizáciu aktivít, ktoré môžu presahovať obdobie jedného, či dvoch rokov, čím aktivita nie je viazaná na ročné obdobie ako tomu bolo v predchádzajúcom znení, na stanovenia základe ročných priorít. Túto skutočnosť navrhujeme uviesť v predkladanej novele zákona.