Logo ZMOS.
Združenie miest a obcí Slovenska včera v rámci medzirezortného pripomienkového konania uplatnilo zásadnú pripomienku k novele zákona vo vzťahu k hlavným kontrolórom.
Poslanecký zámer
Poslanecká novela zákona o obecnom zriadení aj zákona o samospráve vyšších územných celkov okrem iného sleduje cieľ, ktorým je „posilniť transparentnosť a otvorenosť rokovania samosprávy je účelom navrhovanej právnej úpravy aj rozšíriť okruh subjektov, ktorí môžu požiadať o slovo na rokovaní obecného zastupiteľstva či zastupiteľstva samosprávneho kraja a toto im bude udelené. Okrem poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, poslanca Európskeho parlamentu, zástupcu vlády či zástupcu iného štátneho orgánu môže požiadať o slovo na rokovaní obecného zastupiteľstva aj hlavný kontrolór obce.
Návrh zákona tiež spresňuje, že uznesenie o odvolaní hlavného kontrolóra z funkcie podľa § 18a ods. 9 písm. a) zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov musí byť odôvodnené. Analogicky sa vyššie navrhované právne úpravy vo vzťahu k hlavnému kontrolórovi premietajú aj do zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov.“
Združenie miest a obcí požaduje precíznosť
Zásadná pripomienka Združenia miest a obcí Slovenska reaguje na potrebu precíznosti a jednoznačnosti, ktorými sa bude predchádzať komplikáciám spôsobeným nejasnosťou. ZMOS z dôvodu zjednotenia postupov samospráv, žiada, aby odôvodnenie k odvolaniu hlavného kontrolóra obce bolo povinnou náležitosťou uznesenia obecného zastupiteľstva, a to nielen vo vzťahu k ustanoveniu § 18a ods. 9 písm. a), ale aj písm. b) a c), t.j. s explicitným uvedením dôvodov pri opakovanom alebo zvlášť hrubom porušení povinností hlavného kontrolóra, opakovaným zanedbávaným povinností, ktoré vyplývajú z funkcie hlavného kontrolóra, pričom bol minimálne raz písomne upozornený obecným zastupiteľstvom alebo v prípade, ak hlavný kontrolór uvedie nepravdivý údaj v čestnom vyhlásení alebo v údajoch o svojich majetkových pomeroch; nakoľko nie vždy samosprávy udávajú argumentáciu odvolania hlavného kontrolóra v uzneseniach zastupiteľstiev, čím pri aplikácii ustanovenia § 18a ods. 9 vzniká istá disproporcia v aplikačnej praxi.