Ilustračná snímka.
Združenie miest a obcí Slovenska apeluje na vedenie Slovenského pozemkového fondu. Nielenže pri vybavovaní žiadostí nemá zákonom stanovené lehoty, ale tiež chýbajú personálne kapacity.
V odstránení toho vidíme cestu urýchlenia vybavovania žiadostí miest a obcí, a tým aj podporu v rozvoji samospráv a vo zvýšenom čerpaní eurofondov.
Rozvoj miest a obcí Slovenska je výrazne limitovaný nastavením eurofondov. Dokonca viac ako 80 % verejných investícií je financovaných práve prostredníctvom finančných zdrojov z Európskych investičných a štrukturálnych fondov. Slovensko sa pripravuje na nové programové obdobie a práve problémy s pozemkami budú naďalej vážne ohrozovať rozvoj samospráv a tiež nečerpanie zdrojov EÚ nielen z budúcej kohéznej politiky, ale aj spoločnej poľnohospodárskej politiky a Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti.
Združenie miest a obcí Slovenska preto apeluje na vedenie Slovenského pozemkového fondu, aby aj napriek pokročilému stavu prípravy nového programového obdobia, vstúpilo do rokovaní s kompetentnými rezortmi, ktorí sú gestormi jednotlivých európskych finančných mechanizmov vo vzťahu k možnému využitiu zdrojov technickej pomoci na posilnenie personálnych kapacít s cieľom rýchleho a efektívneho vybavovania agenda a požiadaviek zo strany miest a obcí. S Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky vo vzťahu k využitiu technickej pomoci z Programu Slovensko 2021-2027 a s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky, ktoréje aj ústredným orgánom štátnej správy pre pozemkové úpravy, vo vzťahu k technickej pomoci zo Strategického plánu Spoločnej poľnohospodárskej politiky 2023-2027.
Keďže členom Združenia miest a obcí Slovenska je takmer 96 % miest a obcí, ktoré tiež pôsobia na úrovni 61 regionálnych združení, ZMOS disponuje nespočetným množstvom príkladov z prostredia miest a obcí. Tie sprevádzajú výrazne komplikácie v čerpaní súčasných eurofondov, aj v súvislosti s dlhými lehotami vybavovania ich požiadaviek na Slovenskom pozemkovom fonde. Bez majetkoprávneho vysporiadania pozemkov, a bez toho, aby s tými pozemkami, s ktorými disponuje Slovenský pozemkový fond mohli pomerne rýchlo pracovať samosprávy, nás čaká aj naďalej obmedzené čerpanie eurofondov na dôležité verejné investície na miestnej a regionálnej úrovni.
Preto v posilnení personálnych kapacít Slovenského pozemkového fondu vidíme spôsob urýchlenia prijímania rozhodnutí s pozitívnymi dopadmi na komunál. Nemali by sme zabúdať ani na to, že Slovenský pozemkový fond nemá zákonom určené povinné lehoty na vybavovanie žiadostí. Ak spojíme nedostatok kapacít a neexistujúce termíny, naďalej budeme svedkami hromadiacich sa problémov a nevôle samospráv ísť do projektov, ktoré sú podmienené súhlasnými stanoviskami fondu. Technická pomoc v rámci zdrojov EÚ nie je iba na reklamu a nákup propagačných materiálov, ale aj na to, aby správne nastavenie technickej stránky pomohlo oprávneným žiadateľom. A práve samosprávy sú jedným z oprávnených žiadateľov eurofondov na národnej i regionálnej úrovni a v konečnom dôsledku sú aj nositeľom čísla celkového čerpania eurofondov v krajine, a preto odstránenie tejto bariéry zo strany a miest a obcí nemôže ostať bez povšimnutia.