Ilustračná koláž
Ani po mesiaci, keď minister životného prostredia László Sólymos informoval, že uvažuje o vytvorení jedinej agentúry pre zber, recyklovanie a zhodnocovanie odpadu v mestách a obciach, nie je jasné, či sa tak stane.
Hovorca envirorezortu Tomáš Ferenčák koncom minulého týždňa potvrdil, že v prípade agentúry stále ide „len o jednu zo zvažovaných alternatív“. A takisto, že „finálna dohoda nie je na stole“.
Podľa hovorcu odôvodňuje MŽP svoj (prípadný) zámer len a len záujmom o odstránenie nedostatkov pri fungovaní zberu a triedenia, o čom „intenzívne rokuje napríklad s Asociáciou zamestnávateľských zväzov (ASSZ), s Republikovou úniou zamestnávateľov (RÚZ) a Združením miest a obcí Slovenska (ZMOS).“ T. Ferenčák: „Naším cieľom je skvalitniť koordináciu medzi jednotlivými subjektmi a trhom s odpadom, stransparentniť celý systém a nastaviť stabilné podmienky pre zvyšovanie miery triedenia a recyklovania na Slovensku.“ Hovorca telefonicky doplnil: „To, ako bude systém fungovať, si výrobcovia dohodnú s obcami. Bude to ich vec.“
Ostaňme na pôde posledných známych faktov
Európska komisia upozorňuje, že recyklácia odpadov je síce u nás nízka, ale Slováci sa z roka na rok zlepšujú – z 25,9 kg ročne na obyvateľa v roku 2014 na súčasných 29 kg. „Kým v roku 2016 obce a mestá zazmluvnené v OZV ENVI - PAK vyzbierali 93-tisíc ton triedeného odpadu, vlani aj vďaka novému zákonu o odpadoch viac ako 106-tisíc ton,“ informovala Hana Nováková z najväčšej OZV.
A ostatní výrobcovia?
Podobne argumentovali aj výrobcovia združení v ďalších OZV (NATUR-PACK, NOWAS, ELEKOS, RECOBAL), ktoré odpovedali na naše otázky. Spoločne s OZV ENVI - PAK reprezentujú vyše 95 percent z ôsmich OZV s platnými autorizáciami. Okrem OZV ENVI - PAK však zatiaľ ani jedna z nich nezverejnila najnovšie konkrétne čísla o súčasných prínosoch po zavedení rozšírenej zodpovednosti výrobcov (RZV) od 1. júla 2016. Výsledky za rok 2017 totiž ešte neskompletizovali. Podľa zákona tak musia urobiť do konca júna. Tieto čísla za rok 2017 tiež, prirodzene, nepozná ani MŽP. Aj z tohto dôvodu sa OZV cítia „zaskočené“ predčasným ministrovým záujmom radikálne meniť systém, ktorý sa nestihol „zažiť“. V západných krajinách predsa trvalo desaťročia, kým začal fungovať tak ako dnes. A to k jeho zavedeniu pristupovali obyvatelia s inou kultúrou vzťahu k svojmu okoliu, prostrediu, k čistote, k poriadku ako na Slovensku! Alebo ministerstvo naivne dúfalo, že spustenie systému zafunguje rovnako zázračne ako švihnutie čarovného prútika a zo dňa na deň začne každý človek na Slovensku environmentálne myslieť a odpad bezchybne triediť?
Na prvom mieste dôsledné vymáhanie dodržiavania zákona
Komplexne v ankete vyjadril postoj zúčastnených zástupcov výrobcov obalov a neobalových výrobkov výkonný riaditeľ OZV NATUR-PACK Vladimír Šinák: „Podmienkou lepšieho fungovania systému OZV a aj financovania separovaného zberu musí byť, aby MŽP SR dôsledne vymáhalo dodržiavanie zákona zo strany každej OZV,“ tvrdí šéf druhej najväčšej OZV. „Súčasne je dôležité, aby envirorezort pripravil takú novelu zákona, ktorá bude precizovať povinnosti účastníkov trhu a odstráni tie jeho nevykonateľné časti, ktoré sa do zákona dostali poslaneckou novelou.“
Nespokojnosť výrobcov, alebo neochota platiť?
Minister Sólymos ešte do konca minulého roka obhajoval zmysluplnosť trhovej súťaže medzi jednotlivými OZV a z toho generovaných platieb za triedenie a recykláciu. Jeho tohtoročný „obrat“ si niektoré OZV vysvetľujú okrem iných dôvodov aj „zohľadnením“ tlakov niektorých záujmových skupín, ktoré dlho ignoroval. „Je nám známa napríklad stále trvajúca nespokojnosť niektorých výrobcov, ktorí boli v rokoch 2005 až 2016 zvyknutí na iné ceny platieb za odpady,“ odpovedala Claudia Gettlerová z OZV RECOBAL. „Platili len 10 percent z toho, čo za rovnaké služby platili výrobcovia v ČR, alebo 5 percent z toho, koľko sa platilo v iných členských krajinách EÚ.“
Jediná agentúra a monopol
Zástupcovia výrobcov združení v odpovedajúcich OZV sa v ankete tiež zhodli v názore, že vznik jedinej neštátnej organizácie odštartuje – od „zrejme“ až po „istotu“ – otázku jej legitimity. „Monopol jedinej agentúry vnímame ako rozpor so zásadami EÚ,“ napísala Gréta Gašparovičová z NOWAS.
„Zavedenie neštátnej agentúry pre triedený zber chápeme ako návrat k uplynulému desaťročiu, kedy triedený zber stagnoval,“ reagoval okrem iného výkonný riaditeľ ELEKOS-u Štefan Straňák.
Prierez odpovedí zástupcov výrobcov
Spoločný prierez názorov odpovedajúcich OZV zo zriadenia jedinej agentúry pomerne presne charakterizuje obava, že samotní výrobcovia, samozrejme, neprestanú niesť zodpovednosť za zber a recykláciu triedeného odpadu, ale prídu o právo vybrať si, kto bude v ich mene povinnosti plniť a stratia možnosť kontrolovať, ako sa naložilo s ich financiami.
Prehnaná obava? Ale koľko monopolných organizácií sa môže chváliť transparentnosťou?