Ilustračná snímka (PZSR)
Rok 2019 bol pre chodcov na Slovensku opäť tragickejší. Kým v roku 2018 narástol počet usmrtených na 59 obetí, tento rok bol rovnaký počet dosiahnutý už v novembri. Ďalšie obete pribudli aj pred vianočnými sviatkami.
Cyklokoalícia preto požaduje podniknúť kroky, ktoré povedú k skutočnej ochrane najzraniteľnejších účastníkov premávky. Potrebné sú podľa nej zmeny v legislatíve aj v infraštruktúre.
Štatistiky Polície SR ukazujú, že bezpečnosť pešieho pohybu sa u nás stále nedarí zvyšovať. Kým v roku 2017 zomrelo v premávke 49 chodcov, v roku 2018 to bolo 59 a v roku 2019 bude toto číslo opäť vyššie. Spomedzi krajov je na tom so 16 usmrtenými najhoršie Košický kraj. Práve december patrí dlhodobo k najrizikovejším mesiacom, čo sa žiaľ potvrdilo aj tento rok.
K zvlášť tragickej udalosti došlo v Michalovciach, kde cúvajúci vodič kuriérskej dodávky na chodníku zabil 18-ročné dievča. V ten istý deň prišla o život 60-ročná žena v Trebišove, ktorú vodič auta zrazil na priechode pre chodcov. Rovnaký scenár sa opakoval o dva dni neskôr v Šahách, kde po zrážke na priechode zomrela 61-ročná chodkyňa. Takmer štvrtina všetkých nehôd s usmrtením chodca sa tento rok odohrala na priechodoch pre chodcov.
„Priechody pre chodcov sú miestom, kde by mal byť chodec chránený viac, preto je aj v tomto potrebné zmeniť legislatívu. Vodič auta sa musí k priechodu približovať takou rýchlosťou, aby vedel zastaviť, keď naň chodec vstúpi. Neprehľadnosť situácie ani znížená viditeľnosť nemôže byť ospravedlnením zabitia človeka. Naopak, mala by viesť k zvýšeniu ostražitosti vodiča a zníženiu rýchlosti auta,“ hovorí Dan Kollár z Cyklokoalície. Takúto zmenu zákona už Polícia SR v minulosti iniciovala, návrh však nakoniec do platnosti nevošiel.
Rok 2019 však priniesol aj legislatívne zmeny, ktoré chodci ocenia. Novelizáciou zákona o cestnej premávke sa od 1. decembra 2019 zakázala jazda automobilom po chodníku. Tá bola doteraz možná, pokiaľ išlo auto zaparkovať, čo bolo v praxi nejasné. Tiež sa po novom sprísnil zákaz používania mobilov za volantom. Podľa združenia ide o výrazne pozitívne zmeny, pokiaľ ich bude polícia skutočne vymáhať, spolu s efektívnejším meraním rýchlosti. „Stále však zostal v zákone absurdný európsky unikát, plošné umožnenie parkovania na chodníku,“ dopĺňa Kollár.
Veľkú časť zodpovednosti majú podľa Cyklokoalície na pleciach samosprávy. „Keď hovoríme o bezpečnosti pešieho pohybu, najzásadnejším faktorom je rýchlosť automobilov. Práve obce a mestá majú v rukách nástroje, ktorými ju možno znížiť - vytváranie zón 30, úpravy infraštruktúry či znižovanie tranzitu obcami. Efektívne upokojovanie je nevyhnutné na to, aby v roku 2020 táto smutná štatistika opäť nenarástla,“ uzavrel Kollár.