Nedeľa 19.05.2024
Dnes má meniny 
Gertrúda
°C
23.06.2020 03:00

Spišské Podhradie investuje do cestovného ruchu


Snímka zdroj: (tasr).


Opatrenia súvisiace s pandémiou nového koronavírusu sa postupne na Slovensku uvoľňujú a straty, ktoré vyvolali, počítajú aj samosprávy. Tie si však v súčasnosti uvedomujú, aký prínos by mohol mať cestovný ruch pre slovenské mestá a obce.


Na turizmus stavilo aj mestečko Spišské Podhradie. Práve k nemu patrí historický vláčik Hanička. Primátor mesta Michal Kapusta v relácii Samospráva tu a teraz v televízii Tablet TV konštatoval, že vláčik je jednou z investícií samosprávy do cestovného ruchu.

Nestáva sa bežne, aby si mesto kúpilo vlak. Vo vašom prípade to však bolo inak. Prečo takéto rozhodnutie?     

- My sme sa rozhodli zachovať vlakové spojenie Spišské Podhradie – Spišské Vlachy, ktoré fungovalo od roku 1894. To bolo ukončené v roku 2012 a hľadali sme možnosti, ako ho zaviesť späť. Išli sme cez petície, ale neboli sme úspešní. Žiaľ, nevychádzali čísla a ekonomika, my si to uvedomujeme. Dôležitými sa stali stretnutia starostov s predstaviteľmi rezortu kultúry i dopravy. Padol návrh, aby sme si kúpili vlak. Najskôr sme si mysleli, že si z nás niekto robí dobrý deň. Dostali sme ponuku, aby sme si kúpili vlak za 2000 eur a zastupiteľstvo to schválilo. Problémom však bolo, kto bude ten vlak ovládať a servisovať. Našli sme však penzistov železničiarov, ktorí vraveli, že do toho pôjdu.

Tie skutočné investície sa začali až po samotnej kúpe vláčika?

- S ministerstvom dopravy sme sa dohodli, že mesto zaplatí tzv. vlakokilometre, nejaké euro za kilometer, ktorý vlak prejde na tejto trati, čo je asi 10 kilometrov. Stále sme však rozmýšľali o tom, aby tento vláčik fungoval pre cestovný ruch a nie na zvážanie ľudí do práce. Aby sa napríklad ľudia dostali z hlavnej trate bližšie k Spišskému hradu, tam chodí ročne nejakých 230 000 návštevníkov. Prišli však problémy s poistením vlaku, bolo ho treba opraviť. Chlapi z Klubu železničných historických vozidiel v Poprade stroj rozobrali, urobili generálku, nastriekali a vdýchli život tejto atrakcii. No a potom sme museli kúpiť pre vláčik aj garáž, koľajnice a výhybku.

Ako teda ten vlak premáva?

- Fungujeme už štvrtý rok v mesiacoch jún, júl a august počas víkendov na trati Spišské Podhradie – Spišské Vlachy. Sprievodkyne vo vlaku predávajú suveníry z nášho regiónu a vo vagóne ide spot o zaujímavostiach nášho kraja. Stále na sebe pracujeme a chceme k tomuto vláčiku ešte vymyslieť ďalšie veci, aby bol atraktívnejším hlavne pre deti.

Autor: (tasr)


komentáre
SHOW ALL
podobné
10.11.2017
Projekt prepojenia Košíc a maďarského Tokaja hľadá finančné zdroje
Projekt vytvorenia železničného spojenia historickým vlakom medzi Košicami a slovenským a maďarským regiónom Tokaja zatiaľ nezískal finančnú podporu z eurofondov.
viac
13.08.2018
Cyklovlak Záhoráčik obľúbený aj druhú sezónu
Od spustenia turistického vlaku Záhoračik sa Záhorím previezlo viac ako 10 000 ľudí. Obľúbený je tak u peších ako aj u cykloturistov a to vďaka špeciálnemu cyklovozňu. Za krásami záhorskej oblasti sa môžete vybrať až do 14. októbra 2018.
viac
28.05.2020
Tvrdošín s poľským Kościeliskom prepojí cykloturistický chodník
Rozvoj cestovného ruchu na slovensko-poľskom pohraničí má zabezpečiť cykloturistický chodník, ktorý stavajú medzi Tvrdošínom a Kościeliskom.
viac
08.04.2021
Ďalšie zdroje do schémy pomoci na podporu cestovného ruchu
Vláda na včerajšom rokovaní schválila požiadavku rezortu dopravy o navýšenie financií určených na pomoc gastroprevádzkam a ďalším podnikateľom v sektore cestovného ruchu. Vďaka tomu bude môcť rezort spustiť ďalšiu etapu Schémy minimálnej pomoci do 200 tisíc eur.
viac
top články
24 hodín
7 dní
30 dní
partneri
anketa
Mal by sa zakázať vstup utečencov do Európy?
Áno, môžu medzi nimi byť teroristi.
77.13 %
Nie som si istý/istá, ale nemali by sme ich do SR pustiť.
3.15 %
Nie, sú to ľudia, ktorí utekajú pred hrôzami vojny a potrebujú pomoc.
19.71 %