Ilustračná snímka: (tsk).
O bezpečnosť na cestách sa v zimnom období starajú cestári 24 hodín denne. Tento rok so 60 kusmi posypovej techniky a 27 nakladačmi. Správa ciest TSK je pripravená aj na prípadné mimoriadne stavy.
Zimné obdobie na cestách Trenčianskeho kraja trvá od polovice novembra do konca marca nasledujúceho roku. Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja sa aj počas tohtoročnej zimnej údržby bude starať o to, aby boli cesty plynulo zjazdné a bezpečné. Zimná údržba ciest v Trenčianskom kraji sa každoročne realizuje podľa schváleného Operačného plánu zimnej údržby ciest. V Operačnom pláne je okrem iného stanovený aj postup pri výkone zimnej údržby v bežných, mimoriadnych a kalamitných podmienkach. Výkon zimnej údržby je vykonávaný v nepretržitom režime, t.j. 24 hodín denne vrátane dní pracovného voľna, pracovného pokoja a tiež počas sviatkov. V zimných mesiacoch sa cestári musia vyrovnať aj s takými poveternostnými podmienkami, akými sú fujavice, víchrice, poľadovica či mrznúci dážď.
Z jedenástich stredísk údržby v Trenčianskom kraji (Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Myjava, Považská Bystrica, Púchov, Ilava, Prievidza, Nitrianske Pravno, Nitrianske Rudno, Partizánske, Bánovce nad Bebravou) vyrazí na zabezpečenie údržby viac ako 60 kusov posypovej techniky, ktorá sa postará o plynulosť cestnej premávky počas nepriaznivého zimného počasia.
Na zimnú údržbu ciest je pripravených viac ako 20 tis. ton posypového materiálu rôznych druhov. Vďaka týmto prostriedkom bude Správa ciest TSK udržiavať plynulosť cestnej premávky na takmer 1500 kilometroch ciest II. a III. triedy a na 300 km ciest I. triedy. Celkovo tak zabezpečuje prejazdnosť na 1800 km ciest. „Najnáročnejšie na údržbu sú cesty vedúce cez horské prejazdy, kde bývajú najväčšie problémy s tranzitom kamiónovej dopravy pre nedostatočné dezény pneumatík a chýbajúce snehové reťaze. Pre zlepšenie prejazdnosti horských úsekov je dohodnutá spolupráca s dopravnými inšpektorátmi pri asistencii regulácie nákladnej dopravy v prípade zvýšeného sneženia,“ uviedol Radovan Karkuš, riaditeľ SC TSK s tým, že najviac materiálu sa spotrebuje na úseky ciest vyznačujúce sa stúpaním či klesaním s výraznou tendenciou výskytu poľadovice. Prioritná pozornosť sa okrem horských úsekov venuje tiež cestám využívaným autobusovou dopravou či úsekom s nebezpečenstvom tvorby závejov.
Na zabezpečenie zjazdnosti ciest bolo počas zimnej údržby 2016/2017 použitých viac ako 9 tisíc ton chemického a viac ako 13 tisíc ton inertného posypového materiálu. „V uplynulom roku sa náklady na zimnú údržbu ciest vyšplhali na približne 2,6 mil. eur. Tieto náklady sa, samozrejme, odvíjajú od poveternostných podmienok a množstva výjazdov potrebných na zabezpečenie zjazdnosti ciest v kraji v danom zimnom období,“ doplnil Karkuš.
Vďaka novej modernejšej technike bude tohtoročná zimná údržba prebiehať v ekologickejšom a šetrnejšom duchu. V ôsmich strediskách SC TSK pribudli na začiatku tohto roku nové nadstavby na posyp, ktoré disponujú možnosťou posypu so soľankou. Nadstavby na vozidlá umožňujú presnejšie dávkovanie posypového materiálu, čím sa znižuje jeho celková spotreba a zvyšuje sa efektívnosť zimnej údržby. Prínosom pre životné prostredie sú aj nové vozidlá, ktoré cestárom v Nitrianskom Rudne, Bánovciach nad Bebravou, v Novom Meste nad Váhom a Myjave umožňujú prepravovať náradie a materiál na údržbu ciest ekologickejšie.
V rámci zimnej údržby trenčianski krajskí cestári však nezabezpečujú len posyp cestných komunikácií a odhŕňanie snehu, ale aj odstraňovanie prekážok z ciest, zimné značenie a čistenie ciest po zimnej údržbe. Zjazdnosť jednotlivých cestných komunikácií bude možné sledovať aj online priamo na webovom sídle Trenčianskeho samosprávneho kraja, Správy ciest TSK a na www.bellmet.eu.