Ilustračná snímka
Dokončujú sa už len drobné stavebné práce. Začalo sa konanie k predčasnému užívaniu. Slávnostné otvorenie je naplánované na 7. mája.
„Na projekt som veľmi hrdý. Vďaka novému cyklomostu umožníme cyklistom i peším spoznávať krásy kraja i zaujímavé zákutia povodia rieky Moravy. Prepojíme medzinárodnú cyklotrasu železnej opony Eurovelo 13 s rakúskou národnou cyklotrasou Kamp-Thaya-March. Cyklomost zároveň podporí cezhraničnú spoluprácu, regionálny rozvoj, ako aj rozvoj cykloturistiky,“ povedal bratislavský župan Juraj Droba.
Historické záznamy spomínajú most cez rieku Morava pri obci Marchegg už v 13. storočí a trajekt bol naposledy v prevádzke do roku 1918. Spojenie Rakúska s obcou Vysoká pri Morave sa tak obnoví po vyše sto rokoch.
Výstavba mosta začala v apríli 2021. Začiatkom marca tohto roka boli na cyklomoste ukončené asfaltérske práce a osadené zábradlie na nájazdovej rampe. Aktuálne prebiehajú práce na vrchnej vrstve. V apríli bude na krátke obdobie most uzavretý, pretože na betónovej časti mosta sa bude realizovať finálna krycia vrstva spolu s vodorovným značením.
Okrem výstavby mosta pre peších a cyklistov boli v rámci projektu implementované aj opatrenia na podporu trvalo udržateľnej mobility. Rekonštrukciou prešla aj cyklotrasa medzi obcou Marchegg a železničnou stanicou, kde pribudli uzamykateľné cykloboxy.
Nový most má 5-poľovú konštrukciu s rozpätím hlavného poľa 80 m a oboch predpolí 2x25 m. Maximálna výška pilierov je 17 metrov a na rieke ostala minimálna plavebná výška 7 metrov. Celková dĺžka mosta je 270 metrov a šírka 4 metre.
Cyklomost VysoMarch medzi Vysokou pri Morave a rakúskou obcou Margegg bude druhý, ktorý Bratislavská župa vybudovala v spolupráci s rakúskou stranou. Celkové náklady na projekt sú spolu 5 124 098,67 EUR s DPH. Bratislavská župa financuje 2 059 499,09 EUR s DPH. Projekt je financovaný z Programu cezhraničnej spolupráce INTERREG V-A Slovenská republika - Rakúsko.