Ilustračný obrázok (PSK)
Dostupnejšie služby cestovného ruchu v Tatrách. To je hlavný cieľ cezhraničného projektu Dve krajiny, jedny Tatry, do ktorého aktuálne vstúpil Prešovský samosprávny kraj.
Podporiť turizmus v lokalite Vysokých Tatier na oboch stranách hranice chce cez trvalo udržateľnú a ekologickú verejnú dopravu. Jej riešenie má priblížiť štúdia uskutočniteľnosti, ktorú kraj v rámci projektu pripraví. Jeho realizáciu v rozpočte vyše 404-tisíc eur odobril krajský parlament.
Prešovský samosprávny kraj vstúpil do spoločného cezhraničného projektu s Malopoľským vojvodstvom a Európskym zoskupením územnej spolupráce EZUS TATRY Dve krajiny, jedny Tatry so sídlom v Novom Targu. Prinesie aktivity zamerané na zlepšenie dostupnosti služieb cestovného ruchu v regióne Tatier, a to integrovanou a trvalo udržateľnou dopravou.
PSK chce v projekte zdôrazniť ekologickú železničnú dopravu a vypracovať štúdiu realizovateľnosti riešenia dopravy v slovensko-poľskom pohraničí Tatier. Realizovať sa má rámci programu Interreg a vďaka nenávratnému finančnému príspevku (80 %), ako aj s prispením zo štátneho rozpočtu a s osem percentným spolufinancovaním zo strany PSK, ktoré je na úrovni viac ako 35-tisíc eur.
Projekt Dve krajiny, jedny Tatry má niekoľko kľúčových aktivít. Jednou z nich sú workshopy, stretnutia odborných pracovných skupín a odborné verejné diskusie so zámerom vypracovať cezhraničné analýzy. Tie sa stanú východiskovým výstupom pre následnú komplexnú štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá sa vypracuje podľa štandardov rezortu dopravy a v jeho úzkej súčinnosti, ako aj s poľským ministerstvom dopravy a ich zriaďovanými organizáciami.
Partneri projektu v tejto súvislosti plánujú vytvoriť spoločnú cezhraničnú platformu „Cezhraničnú Radu pre dopravu v Tatrách“. Pôjde o trvalú pracovnú skupinu – jednotný poradný orgán tvorenú zo zástupcov zainteresovaných strán, ktorú bude riadiť PSK a Malopoľské vojvodstvo.
Samotná štúdia sa zameria na technické, ekonomické a environmentálne možnosti riešenia inteligentného a ekologického dopravného prepojenia regiónu Tatier zo slovenskej na poľskú stranu a opačne. Zaoberať sa bude jednak možnosťami zvýšenia prepravnej kapacity súčasnej tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) na území slovenskej časti Tatier v kontexte jej možného budúceho rozšírenia k slovensko-poľskej štátnej hranici a následne smerom do poľského mesta Zakopané. Jej súčasťou má byť tiež posúdenie možností a potreby modernizácie existujúcej slovenskej TEŽ, a to konkrétne zvýšenie rýchlosti električky na trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso, resp. Starý Smokovec – Tatranská Lomnica, ako aj jej predĺženie k letisku Poprad Tatry.
V neposlednom rade si projekt Dve krajiny, jedny Tatry dáva za cieľ riešiť kriticky vysoký nárast individuálnej automobilovej dopravy v Tatrách, čo so sebou prináša hrozby v samotnej kvalite a ekonomike služieb cestovného ruchu aj negatívne dopady na tunajšiu prírodu.
Zmienený projekt je v súlade s Plánom udržateľnej mobility regiónu Vysoké Tatry (ako súčasť Plánu udržateľnej mobility PSK) a v súlade s Programom hospodárskeho a sociálneho rozvoja kraja na rok 2021-2030. Predpokladaný termín jeho realizácie je 18 mesiacov, po úspešnom schválení presnejšie od júla 2025 do októbra 2026.