Zdroj: (OZV ENVI-PAK, N=1000, 2023).
Keď nakupujete, zaujíma vás, či je výrobok zabalený v obale, ktorý sa dá recyklovať alebo opätovne použiť? V súčasnosti to už nie je iba cena, hoci je stále prioritizovaná, ktorá má svoju váhu pri správaní sa spotrebiteľov.
Z prieskumu Organizácie zodpovednosti výrobcov (OZV) ENVI - PAK vyplýva, že si pri nákupoch čoraz viac zákazníkov začína všímať ekologické parametre obalov. Tento fakt sa dotýka aj samotných výrobcov, ktorým by malo záležať na tom, do čoho balia svoje výrobky.
Napriek tomu, že v konečnom dôsledku je cena pri nákupnom rozhodovaní stále dôležitejšia ako fakt, či je obal vyrobený z ekologického alebo recyklovateľného materiálu, postupne si čoraz viac populácie začína všímať, aký vplyv má jeho nákupné správanie na planétu.
Opätovné použitie a recyklovateľnosť
Keďže väčšina produktov každodennej spotreby sa predáva zabalená – či už sú to potraviny, kozmetika alebo iné produkty využívané v domácnosti, niektorí spotrebitelia začínajú už pri nakupovaní klásť dôraz aj na samotné balenie výrobkov. “Z výsledkov nášho prieskumu vyplýva, že ľudia si pri nakupovaní všímajú najmä to, či je obal možné opätovne použiť alebo či je z recyklovateľného materiálu. Zhodne to tvrdí 43 % opýtaných. Ostatné atribúty, ako napríklad kvalita použitého obalového materiálu alebo to, či je obal vizuálne pekný, nie sú pre ľudí až také dôležité,” vysvetlila Katarína Kretter, riaditeľka komunikácie OZV ENVI - PAK s tým, že prieskum realizovali v januári na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov. „Pozorujeme, že sa spotrebitelia začínajú viac zaujímať o to, ako sú výrobky, ktoré nakupujú, balené. Chcú vedieť, ktoré obaly sú recyklovateľné a ktoré nie, a čoraz častejšie uprednostňujú tie produkty, ktoré sú zabalené v obaloch šetrných k životnému prostrediu. Dokonca sa nájdu už aj takí, ktorí by boli ochotní zaplatiť vyššiu cenu za produkty v recyklovateľných obaloch,“ vysvetľuje Kretter.
Menej obalu = menej odpadu
Ako ďalej vyplýva zo spomínaného prieskumu, 78 % ľudí sa zhoduje na tom, že niektoré produkty sú zbytočne balené do veľkého množstva obalov, a teda by na produktoch uvítali menej obalového materiálu a 70 % respondentov by preferovalo možnosť nákupu bezobalových výrobkov. Aj takéto spôsoby prispievajú k tomu, aby sme predchádzali vzniku veľkého množstva odpadu. Keď sa ale Slováci a Slovenky majú rozhodnúť medzi cenou a ekologickým obalom, tak vtedy vyhráva cena. ”Pre 79 % ľudí je pri nakupovaní cena produktu ešte stále dôležitejšia a rozhodujúcejšia, ako je obal vyrobený z ekologického alebo recyklovateľného materiálu,” povedala Kretter.
Nerecyklovateľné obaly budú drahšie
Už aj výrobcom by malo záležať na tom, do akých obalov balia svoje výrobky. Čoskoro vstúpi do platnosti ekomodulácia, ktorá bude výrobcov motivovať k tomu, aby na trh uvádzali udržateľnejšie a ľahšie recyklovateľné obaly. „Ekomodulácia je jednou z najdôležitejších odpadových tém tohto roka. Už v budúcom roku budú výrobcovia odvádzať za recyklovateľné obaly nižšie recyklačné poplatky ako za obaly, ktoré budú vyrobené z nerecyklovateľných materiálov,“ dopĺňa Katarína Kretter.
Aj názory obyvateľov potvrdzujú, že zavedenie ekomodulácie je krok správnym smerom. Až 88 % ľudí súhlasí s tým, aby boli výrobcovia motivovaní k využívaniu recyklovateľných obalov. Podľa 60 % opýtaných, by aj samotným výrobcom malo záležať na tom, aby bol ich výrobok zabalený v ekologickom alebo recyklovateľnom obale a viac ako polovica ľudí (55 %) si myslí, že nerecyklovateľné obaly by mali byť drahšie.