Ilustračná snímka.
Približne 87 percent obyvateľov SR triedi komunálny odpad pravidelne a napríklad 63 percent zaujíma, či je produkt (potraviny, kozmetika, elektronika atď.) zabalený v recyklovateľnom obale.
Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti ENVI - PAK. Na druhej strane však popri raste záujmu ľudí o šetrenie životného prostredia došlo počas pandémie covidu k výraznému podielu nákupov v online prostredí a aj ku zvýšenej produkcii odpadu (počínajúc lepenkou a končiac plastmi). Napríklad spoločnosť RAJA, popredný výrobca obalových materiálov, upozorňuje na svojej stránke na výrazný medziročný nárast lepiacich pások o 69 percent či papierových výplní o 35 percent. Ide o porovnanie rokov 2019 a 2020.
Uprednostnenie ekologických verzií obalov
Popri tom je však jasné, že človek ani trh si už nedokážu predstaviť návrat ľudstva do „bezobalovej“ minulosti. A to by mohlo byť momentom, keď zjednodušený pohľad zdvihne varovný prst pred bezmocnosťou spoločnosti voči konzumu. Zvlášť, keď rešpektujeme, že triedenie a následné recyklovanie je síce správna cesta, ale recyklovať predsa nemožno donekonečna.
Pripomeňme ale , že firmy aj e-shopy majú možnosť vybrať si obaly spomedzi už existujúcich dostupných obalov v pomerne vysokých ekologických verziách, či už so šancou ich niekoľkonásobnej recyklácie, prípadne výroby z čisto a vyslovene prírodných zdrojov. Teda trvalo udržateľných.
Päť praktických zásad udržateľného balenia
Spomínaná spoločnosť na svojej stránke ponúka päť praktických zásad pre udržateľnejšie balenie výrobkov:
- REDUKCIU hmotnosti a objemu balenia znížiť na minimum, ktoré je nevyhnutné k zaisteniu riadnej ochrany a znižuje nielen množstvo odpadu, ale aj náklady na prepravu,
- OPAKOVANÉ POUŽITIE – navrhovanie a využívanie iba takých materiálov na balenie, ktoré možno viackrát použiť,
- OBNOVU – využívanie obnoviteľných materiálov,
- RECYKLÁCIU – minimalizovanie dopadu na životné prostredie,
- NÁHRADU – vylúčenie obalov, ktoré nie sú šetrné voči životnému prostrediu.