Ilustračná snímka cyklodoprava.sk
Systém požičiavania bicyklov, tzv. bikesharing, v piatok spustili v meste Košice. Operátor v komerčnej prevádzke plánuje nasadiť celkovo 1000 bicyklov, špeciálny systém umožňuje ich požičanie a vrátenie aj mimo odporúčaných stanovíšť.
Košický bikesharing pod názvom Verejný bicykel je plne ovládateľný cez aplikáciu v mobilnom telefóne, poplatok je vo forme paušálu, a to pre občasných používateľov s minútovou tarifikáciou, ale aj na celý mesiac alebo sezónu, kde je v cene hodina jazdy za deň. Aktuálne je do systému prihlásených 350 bicyklov, časť z nich ostáva v depe ako záloha. Približne o mesiac má podľa firmy pribudnúť ďalších 350 kusov a v lete má celkový počet dosiahnuť tisícku.
"Verejný bicykel má slúžiť najmä na každodenné cesty do práce a za zábavou, aj pre návštevníkov mesta," uviedol generálny riaditeľ Antik Telecom Igor Kolla. "Bikesharing alebo požičiavanie bicyklov sme sa rozhodli zaviesť aj ako výraz vďaky mestu, v ktorom sme začali podnikať pred takmer 30 rokmi, a mienime ho rozšíriť aj do ostatných lokalít, kde poskytujeme svoje služby, čo je dnes 30 slovenských miest," dodal.
Bicykle majú robustnú konštrukciu, sú vybavené bezpečnostným systémom pre satelitné sledovanie ich polohy, plnými pneumatikami, ktoré nie je možné prepichnúť, a sedadlom, ktoré je nastaviteľné, ale nevyberateľné. Solárny panel napája dátový modem určený pre komunikáciu s centrálou. Po registrácii a nabití kreditu cez aplikáciu používateľ naskenuje QR kód bicykla, pričom sa mu automaticky uvoľní zámok zadného kolesa. Po skončení jazdy rukou zámok uzavrie, potvrdenie ukončenia mu oznámi aplikácia.
Bicykle majú len odporúčané miesta, kde ich bude prevádzkovateľ zhromažďovať podľa potreby. Sú vyznačené v aplikácii i priamo v teréne. Užívateľ však môže nechať bicykel aj inde na vhodnom verejne dostupnom mieste na území mesta tak, aby nezavadzal na chodníku, prípadne nespadol na vozovku alebo nepoškodzoval zeleň.
Mesto sa na tomto projekte finančne nepodieľa, myšlienku bikesharingu podľa viceprimátora Marcela Gibódu však podporuje. V roku 2017 mesto schválilo prenájom pozemkov pre stanovištia požičovne bicyklov v plánovanom projekte Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) s využitím eurofondov, k realizácii však dosiaľ nedošlo.
"Tento systém bude, ako sme sa dozvedeli, najväčší na Slovensku, a to prináša aj určité výzvy - pre mesto, jeho obyvateľov, aj pre nás ako samosprávu. Určite sa vyskytnú aj nejaké 'pôrodné bolesti', kde sa budeme musieť aj my nastaviť na správne fungovanie a hľadať model, ako uskladňovať tie bicykle, napríklad v historickom centre, aby to na Hlavnej ulici a v priľahlých uličkách nespôsobilo záplavu bicyklov," povedal Gibóda. Používateľov vyzval k ohľaduplnosti, aby nedošlo k problémom pre dopravu, chodcov či vozíčkarov.
Karol Labaš z Cyklistickej únie mesta Košice označil zdieľané bicykle za svoj splnený sen. "Vnímam to veľmi pozitívne, len dúfam, že to neskončí na polceste ako inde na Slovensku. Vítam to aj z toho titulu, že vznikne na samosprávu väčší tlak, aby skutočne budovala dosiaľ chýbajúcu cyklistickú infraštruktúru," povedal.