Ilustračný obrázok, zdroj: BBonline
Duálne vzdelávanie, inovácie a lepšie prepojenie s praxou – aká bude budúcnosť študentov v nových kampusoch? Nad tým sa zamysleli školy samotné, s pomocou župy vytvorili transformačné tímy a dnes už vedia, že spoločne dokážu zmeniť stratégiu a nájsť nové cesty.
Spájanie škôl do kampusov, ktoré odobrilo Zastupiteľstvo Banskobystrického samosprávneho kraja (Z BBSK) ešte v novembri minulého roka, dostalo administratívnu bodku. Poslanci na svojom ostatnom rokovaní odsúhlasili vznik 13 nových celkov, ktoré vytvorí 29 škôl.
Od 1. septembra tak bude banskobystrická župa zriaďovateľom 41 stredných škôl namiesto súčasných 57. Zo škôl sa stanú väčšie, komplexnejšie inštitúcie, ktoré budú lepšie reflektovať na potreby moderného trhu práce.
„Našim cieľom bolo vytvoriť školy, ktoré budú nielen vzdelávať, ale aj efektívne pripravovať na budúce zamestnanie či podnikanie. Čo to znamená pre študentov? Viac možností, nové technológie a silnejšiu väzbu na prax,“ hovorí predseda BBSK Ondrej Lunter.
Od novembra urobili školy podľa jeho slov obrovské množstvo práce, vznikli transformačné tímy a s podporou župy sa učiteľské kolektívy spojili.
„Vidíme, ako sa myslenie a prístup v jednotlivých školách menia. Spoločne sa sústredili na to, čo vedia svojim žiakom ponúknuť, ako byť lepšími a aké nové možnosti sa pred nimi spolu so vznikom kampusu otvárajú. Sami si vytvorili novú identitu a našli, v čom sú výnimoční a spoločne silnejší,“ hovorí Zuzana Lafférsová, riaditeľka odboru školstva a reformy vzdelávania
Z gymnázií sa stávajú inkubátory talentov, technické školy smerujú k Priemyslu 4.0 a obchodné akadémie rozvíjajú podnikateľského ducha mladých ľudí.
Od gymnázií po odborné školy: Ako sa mení vzdelávanie?
Vznik kampusov sa dotkol rôznych typov škôl, pričom každá kategória si našla svoj vlastný spôsob, ako sa prezentovať navonok. Gymnáziá kladú dôraz na STEM vzdelávanie, jazykové zručnosti a úzku spoluprácu s univerzitami. Ich cieľom je nielen príprava na vysoké školy, ale aj rozvoj analytického myslenia a kreativity.
Obchodné akadémie sa orientujú na praktické ekonomické vzdelávanie, spoluprácu s firmami a podnikateľské zručnosti. Niektoré školy umožnia žiakom už počas štúdia zakladať študentské firmy.
Odborné školy s technickým zameraním sledujú trendy automatizácie, digitalizácie a robotizácie. Študenti budú pracovať s CNC strojmi, 3D tlačiarňami a programovateľnými systémami. Školy zamerané na hospodárstvo reagujú na klimatické výzvy a pripravujú odborníkov na udržateľné hospodárenie s prírodnými zdrojmi.
Školy zamerané na služby a gastronómiu sa snažia zvýšiť prestíž remesiel a služieb, pričom kladú dôraz na medzinárodnú spoluprácu a moderné trendy v hotelierstve.
„Je skvelé, že školy spojené do nových kampusov pomenovali svoje silné stránky a vedia ich prezentovať ako jeden celok, čo bolo jedným z našich hlavných cieľov. Prezentácie nových kampusov je zverejnená aj na stránke www.bbsk.sk/kampusy,“ doplnila Zuzana Lafférsová.
Spoločne silnejší
Jedným z cieľov vzniku kampusov je aj to, aby mladí ľudia zostávali v regióne a neodchádzali za prácou do zahraničia. Silnejšie väzby medzi školami a podnikmi, ale aj podpora podnikania, môžu byť kľúčom k tomu, aby sa stredoškoláci po ukončení štúdia rozhodli zostať a rozvíjať svoj kraj.
„Vytvárame prostredie, kde si mladí môžu budovať kariéru už počas štúdia. Chceme, aby si u nás vedeli predstaviť svoju budúcnosť. Nové kampusy už teraz signalizujú odvážnejší prístup, silnejšiu spoluprácu s praxou a moderné vzdelávacie metódy,“ doplnil Ondrej Lunter.
A čo prinesie táto zmena podľa samotných škôl?
- Vyššiu uplatniteľnosť absolventov – školy viac prepájajú teóriu s praxou.
- Moderné technológie vo výučbe – nové laboratóriá, CNC stroje, 3D tlač.
- Individuálny prístup a mentoring – osobný rozvoj študentov na prvom mieste.
- Silnejšiu väzbu na zamestnávateľov – viac stáží a duálne vzdelávanie.