Ilustračná snímka
Za jednu z ciest výrazného znižovania produkcie bioodpadov považuje nemecká Deutsche Bank objednávanie potravín cez internet.
Vlani európske štáty vyhodili do odpadov vyše 89 miliónov ton potravín, teda asi 129 kg na osobu. V tomto roku, ak sa nič zásadné nezmení, podľa údajov, ktoré mal k dispozícii Európsky parlament, by Európania mali vyhodiť o 40 percent potravín viac. Teda 126 miliónov ton. Na takomto plytvaní sa podieľajú domácnosti, reštaurácie, supermarkety a vlastne všetci zúčastnení okolo potravinových reťazcov. Doplňme, že 79 miliónov občanov Európy žije pod hranicou chudoby a 16 miliónov je závislých od potravinovej pomoci charitatívnych organizácií.
To všetko bolo dôvodom, prečo Europarlament vyzval členské štáty na urýchlené prijatie opatrení, ktorých zmyslom bude zníženie súčasného plytvania potravinami do roku 2025 na polovicu a zlepšenie prístupu k nim pre ľudí vo finančnej núdzi.
Čerstvosť surovín - dôvod nevyhadzovať do odpadu
K tomuto cieľu vedie viacero ciest. Jednou je možnosť objednávania potravín internetom. Preň hovorí, že potravinové suroviny a produkty majú šancu byť skonzumované (a samozrejme objednané) v čo najkratšom čase. Konzument ich môže dostať skutočne čerstvé, respektíve čo najčerstvejšie. Nie také, ktoré „strávili“ istý čas v regáloch obchodných reťazcov s nádejou na predaj. Minuloročná prognóza nemeckej Deutsche Bank v kontexte nákupu potravín cez internet sa opiera práve o čerstvosť a vysokú kvalitu takouto cestou predávaných produktov.
Zatiaľ však objednávanie potravín (jedál) internetom a ich dovoz v európskych štátoch reprezentuje približne 2 percentá z celkového nákupu zákazníkov, čo zaostáva za objednávkami odevov či obuvi, nehovoriac o elektronike s približne pätinou nákupov prostredníctvom internetu.
Príklad predaja cez internet
Príkladom predaja čerstvých a kvalitných potravín cez internet môže byť podľa viacerých zahraničných zdrojov berlínska spoločnosť Hello Fresh, ktorá v trinástich krajinách sveta slúži 2,5 miliónom zákazníkov. Hoci aj tým, že okrem iného klientom kladie otázku, čo by chceli jesť na budúci týždeň a na výber ponúka 20 kuchárskych receptov. Následne, po obdržaní odpovedí, im zašle optimálne množstvá surovín, z ktorých požadované jedlá môžu pripraviť bez zbytočného plytvania a vyhadzovania.